Annons:
Etikett15-problematik
Läst 3448 ggr
Nilla
2010-05-09, 19:43

När man jobbar heltid...

Om jag jobbar heltid, hur fungerar det att BARFA då? Klarar sig mina katter på endast 2 mål mat/dag?

Ska tillägga, att de till kvällen får ett kycklinghjärta var.

Mina katter är väldigt hungriga och några av dem är nu fixerade vid mat. De bråkar i kattgruppen och stjäl mat från bänkarna, sitter i hallen och väntar när jag kommer hem -fullständigt utsvultna. Är detta övergående? Eller fungerar det inte att barfa när man är borta hela dagarna?

Min uppfödarkollega, menar att katten ska ha fri tillgång på foder hela dagen och att det naturliga för katten är, att äta 16-20 småportioner/dag. Alltså måste de ha tillgång till torrfoder.  Obestämd

Hittills har jag utfodrat med ca 3 kg lamm/benkross uppblandat med Mjau blötfoder/vecka på 6 katter. De får också kycklinglever och kycklinghjärta. 

Mina Siameser väger ca 3-4.5 kg. Är jag alldeles fel ute? Utfodrar jag fel och för lite?

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Annons:
BARFmycat
2010-05-09, 20:34

Det där med att katter ska äta 16-20 ggr om dagen är helt och hållet taget från fodertillverkarna, just exakt den siffran känner jag igen från RC. Det är inte naturligt för katter att ha fri tillgång, det är ju inte som att maten bara ramlar in i munnen på dem hela dagarna som vilda katter. 3-4 ggr per dag är en mer rimlig siffra, men de klarar sig utmärkt på 2 ggr per dag, men fler utfodringstillfällen, som tex en "nattmacka" skadar inte.

Oroligheterna du beskriver i kattflocken är nog tillfälliga, det vet man ju själv hur grinig man kan bli om man inte har ätit ordentligt. Det går nog över när de fattat galoppen med BARF och äter när de ska samt har vänjt sig vid att äta lite mer vid färre utfodringstillfällen.

En katt ska ha ca 2-3% av kroppsvikten, sen kan ju det fluktuera från katt till katt, man får hålla koll på hullet genom att känna på katten om den blir för mager eller fet, man kan oftast inte säga att en mängd passar alla katter.

Men mina katter är väldigt matglada, och det är väckning på  morgonen och de påminner en när man kommer hem att de vill minsann ha något att äta nu, så det vet jag inte om man kommer ifrån, men de ska inte bete sig "aggressivt" eller oroligt på något annat sätt, det är inte någon standard när man BARF:ar..

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Nilla
2010-05-09, 20:47

Tack, Sarah! Nu känner jag mig genast bättre till mods. Ja, tre mål om dagen kan vi fixa. De vill gärna ha något till kvällen.

Jag tror att irritationen i kattgruppen beror på oro över, att inte ständigt ha tillgång till torrfoder. Det är en väl inarbetad vana hos katterna. Plötsligt är maten slut! Borta!

Jag tror och hoppas att detta är övergående och som du säger, när de fattat galoppen, kommer de bli mer tillfredsställda och harmoniska. Tack! Glad

BARFmycat
2010-05-09, 20:50

Ja det är nog precis somå som du säger.

Men tänk på att det finns ju hur många människor som helst som har överviktiga katter, och som i mitt fall kastrater. de kan man inte ha fri tillgång till. Skulle mina katter få äta så mycket som de ville skulle de väga 20kg styck, MINST!

Så nej, det där ska du inte lyssna på..Tungan ute

Silvestris
2010-05-10, 18:07

2-4 måltider är fullt möjliga att fixa även om man jobbar heltid. Jag ger mina vuxna katter mat 3 ggr om dagen. Katter är nattaktiva djur vilket innebär att de (i det vilda) främst äter under kväll, natt och tidig morgon. De har även oregelbundna mattider.Flört

Säg att man har en eller flera katter som faktiskt behöver äta 4 ggr/dag och man jobbar heltid. Hur göra? Ge katten mat innan du åker på jobbet, ställ fram fryst mat innan du åker (då kan katten äta av när maten har tinat), ge katten mat när du kommer hem och återigen innan du lägger dig eller ställ fram fryst mat som katten kan äta av när den tinat.

Voilá!

Ett schema som brukar gillas av iaf mina kattvakter också. De brukar inte vilja slamsa med rått kött så de ger burkmat och lägger fram fryst BARF vid två tillfällen per dygn.

Nilla
2010-05-11, 00:06

#4 fryst kött var ett smart tips! Tack! Glad

Elcyion
2010-05-11, 00:39

#4 Men om man har många katter, är inte risken då att en tar "allt" och någon annan inte får något? Om man tittar här hemma, har jag en bulldozer, som gärna trycker undan den andra katten, och käkar tills det inte finns någon mat kvar. Jag har funderat på det där med fryst kött om man har kattvakter och liknande. Men inte vetat hur jag ska lösa det mellan mina två katter.

Medarbetare på jack russel terrier

Annons:
Silvestris
2010-05-11, 00:49

Då får man försöka rigga "säkra" matställen i den mån det går. I värsta fall separera dem under natten.

Nilla
2010-05-13, 23:21

Eftersom det blivit ett sådant rabalder på Siames iFokus, för att jag har berättat att jag har uteslutit torrfodret och börjat barfa, vill jag även i detta inlägg förtydliga följande:

JA, DE FÖRSTA VECKORNA HAR DET GÅTT ÅT CA 3 KG LAMMKÖTT/KROSS TILL MINA 6 KATTER. JAG HAR DRYGAT UT KÖTTET MED HJÄRTA, LEVER OCH I GENOMSNITT 6 BURKAR MJAU/ VECKA UNDER TILLVÄNJNINGSTIDEN.

När jag barfar helt och hållet, ska de ha ca 5 kg på 6 katter. Jag har blivit beskylld för att svälta mina djur.

BARFmycat
2010-05-18, 18:14

Så himla tråkigt hur de hoppar på dig där…
Kämpa på!

Jag missade när jag skrev mitt inlägg att du gav blötfoder också, då är det ju verkligen inte för liteTungan ute

[Gemm]
2010-05-26, 15:25

Hur går det för dig Nilla, får du ordning på oron i gruppen och hur funkar barfandet?

Upp till toppen
Annons: