Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 2111 ggr
[Cheete]
2010-05-24 21:29

Funderar på att börja BARF:a min katt

Ja, som sagt så har jag börjat fundera på att BARF:a min katt Gordy. Men jag vet inte riktigt vart jag ska börja. Finns det nån som kan hjälpa mej med starten?

Gordy är en kastrerad skogkatt-blandis (75% norsk skogskatt och 25% perser) på 8 månader. När han var typ 4-5 månader bytte jag foder från Friskies (som tydligen var riktigt skräpfoder) till Iams (lite bättre säjs det, men efter vad jag har hört är all torrfoder skräp nu tydligen (ialla fall om man jämför med BARF)).

Sen typ 2-3 veckor senare bytte jag även blötfodret från Friskies blötfoder till Whiskas blötfoder. Som på beställning så fick han diarré och jag fick gå tillbaks till Friskies igen och sen för nån månad sen bytte jag till Mjaus blötfoder som det gick bra med.

Finns det några fördelar med BARF och vilka är dom i såna fall?

Försökte läsa mej igenom barfmycat.se men texten var allt för ihoptryckt och inga enterslag mellanåt så jag orkade inte läsa Skäms

Annons:
Elcyion
2010-05-24 21:46
#1

De förändringar som många ser är bättre pälsar, mindre tandsten, mindre sjukdomar överlag, piggare katter.

Medarbetare på jack russel terrier

BARFmycat
2010-05-24 22:14
#2

Det ska jag ändra på!

Men på "fördelar med BARF" så är texten inte ihoptryckt, och det är inte så långt skrivet heller.

Det är enklast att gå från blötfoder till BARF om katten inte redan accepterar kött bra, gör han det?

Sen så är det ju egentligen bara att tuta och köra, om man är påläst om vilka proportioner katten ska ha.
Ca 65-85% kött ska de ha, av det ca 15-25% inälvor (Inte mer än 5-10% lever) och ca 20-35% fett. Du bör försöka välja kött med ben fästa vid köttet, ca 10-20% ben behöver de. Sen kan man lägga till ungefär 10-15% vegetabilier.

Kycklingvingar + lever klarar de sig på ett bra tag, men de mår bäst av en varierad kost med hjärta, kött med ben, lever, kanske njure och kycklingmage också. Det är bra att variera så mycket som det går, både mellan kött och inälvor, och mellan olika köttsorter. Undvik fisk och nötkött, då dessa påvisats vara allergiframkallande hos katter. Fisk är mer allergent än nötkött.

På min hemsida så är det väl myter om BARF och BARF FAQ som är mest hjälpsamma om man vill få mer kött på benen.

Men håller med dig om att den är rörig, ibland hittar jag inte ens själv på denSkäms
Önskar att jag kunde fixa i den själv, men så fort jag vill ändra något måste jag springa till sambon och han har nästan aldrig tid. Men planer finns på att strukturera om den!

Annars får du ju gärna fråga här om du undrar någotGlad

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Heffipeffi
2010-05-25 21:32
#3

Mina katter har under flera år (innan jag började med barf) fått lite rått kött ngn gång ibland, rå strömming, och ngn gång en kycklingvinge.

När jag bestämde mig för att gå över till barf, gjorde jag det tvärt av. (Det sägs att det ska vara det bästa till hundar i alla fall).

Men en av katterna ville inte äta kycklingvingar. Då började jag ge honom små bitar av kycklingfile för att sedan övergå till större bitar. När kycklingen gick ner med god aptit, började jag ge honom sönderbankade kycklinghalsar. När även det gick ner så fick han hela halsar och från det gick jag vidare till kycklingvingar.

Man får ha lite tålamod och inte bli hysterisk om katten inte äter fullständigt rätt komponerad barf från första början.

Upp till toppen
Annons: