Annons:
Etikett11-fodra-dräktiga-växande-djur
Läst 5588 ggr
Zabbio
5/16/10, 1:33 AM

Kattunge? Snabbt svar, snälla!

Jag har köpt en kattunge.. skulle tro att jag blivit rätt så lurad, men man får skylla sig själv.. :/

Jajja, nu har jag henne här i alla fall.

Jag misstänker att hon är för ung.. hon väger  ca 700g om min våg är rätt (vilket den iofs inte behöver vara). En liter mjölk känns iaf dubbelt så tung om jag ''väger på känn''.. och nu efter köpet fick jag veta av en kompis att en 12v kattunge ska väga minst ett kilo.

Hon låg och suttade på mamman också, men fick veta att de kan göra det ibland även vid 3-4 månaders ålder. Jag vet inte?

Dessutom ska hon vara 75% norskskogskatt, lite lustigt att hon lär vara korthårig då.. och att de andra 3 ungarna också blir det.. Det hade jag väl iofs mina aningar om.. inte om åldern däremot.

Allt det här är mest gissningar och jag kunde naturligtvis ha kollat upp det tidigare, lärt mig se pälstyp osv. Kanske hon är 12 veckor iaf. Hon är iaf i normalt hull, pigg, avmaskad och nyfiken. :)

Får väl erkänna att jag är helt dum i huvudet helt enkelt och att min förmåga att ta beslut är ganska låg efter en veckas sömnbrist, ångest, känslostormar och självmordstankar (pga personliga ting) medans jag länge velat skaffa katt och letat efter rätt, känner jag att Bau behöver sällskap och jag själv försöker muntra upp mig. Så det går åt pipan, naturligtvis.

Men nu är det som det är. Bara att göra det bästa av situationen. Och katten som numera heter Cleopatra är ett riktit charmtroll, så det blir nog bra i slutet.

Men då till fodret. Frågade vad hon var van vid; ''torrfoder, men vi har gett henne lite annat med'' kom inte fram till vilket torrfoder.

Så frågan är.. ska jag gå över till barf direkt? Jag gissar att kyckling och lamm (om jag får tag i det) är lämpligast? Tänkte ge lite laktosfri grädde också…?

Eller ska jag ge något kattunge blötmat eller chnsa på npågot torrfoder? För att inte förstöra magen nu när allt är nytt?

Hon har glatt smakat en bit av Baus barfröra, och lite mjau, sista jag hade hemma. Så frågan är vad jag ska rusa ut och köpa imorron? Hade trott att lite av hennes vanliga mat skulle följa med men i kattungeförälskelsen glömde jag det nr jag var där..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
Zabbio
5/16/10, 1:37 AM
#1

Nu gick hon på lådan.. inte löst eller för hårt utan normalt. Men det var bara ca 10 minuter sedan hon åt, så.. :3

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Punkten
5/16/10, 2:33 PM
#2

Det är trist när man känner sig lurad, oavsett hur mycket man tycker om djuret. Det är fullt möjligt att det är norsk skogskatt i henne trots att hon är korthårig. Vi hade 2 katter som var 50% där pappan troligtvis var vanlig bondkatt (mamman hade varit ute på vift). De två vi hade hand om hade den klassiska skogskattspälsen medans deras två kullsyskon var korthåriga, så det kan som sagt vara en möjlighet.

Vad gäller barf.. är hon uppfödd på torrfoder kan det vara bra att ta reda på vilket märke det var, eller ta ett som är anpassat för kattungar och sen långsamt gå över till barf. När vi skulle börja barfa vår kattunge som hade bott på katthem sen hon var nyfödd och bara ätit torrfoder gjorde vi det jättelångsamt och hon blev ändå riktigt dålig i magen så man måste ta det försiktigt egentligen oavsett hur gamla djuren är.

Zabbio
5/16/10, 7:41 PM
#3

Njo.. fast 75% norsking och alla ungar i kullen korthåriga? :3 Menmen, det är som det är med det.

Jag försökte ta reda på vilket torrfoder men fick inte ut något vettigt alls.. :/

Hon har fått barf och laktosfri grädde och är ok i magen hittils.. Ska hålla koll på det noga. Har jag tur är hon så pass van vid ''en del annat'' att hon klarar barfen.. Har inte vågat köpa något än eftersom jag inte vet vad jag skulle köpa, men ska sticka till affären och köpa något kattunge torrfoder innan de stänger, att haifall hon blir dålig…

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

MaalinF
5/16/10, 10:05 PM
#4

Eftersom hon precis har flyttat så rekommenderar jag samma mat. Ge henne inte en massa nytt som kan sätta magen i knas. Man skall alltid börja med det som kattungen är van vid. Sen kan man prova annat.


 

 

AnneN
5/17/10, 1:11 AM
#5

#4 fast om man inte lyckas få reda på av uppfödaren/säljaren vad kattungen är van vid att äta så kan det vara svårt att ge den det.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Zabbio
5/17/10, 3:20 AM
#6

#4 Det vet jag också. Kan du berätta vad hon är van vid då, för det kunde inte jag få reda på. Det är roligt när folk läser hela inlägget.. :3

Hursomhelst har hon ätit och skitit och allt verkar ok än så länge.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
AnneN
5/17/10, 12:14 PM
#7

#6 Då tror jag nog det bästa är att fortsätta på samma som du gett henne hittills.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Silvestris
5/17/10, 5:01 PM
#8

Väger inte katten mer än 7 hg är den inte tillräckligt gammal. Då snackar vi om en kattunge på 6-9 veckor. Min kattunge på 4 veckor väger ~450 g.

Eftersom det antagligen är en ganska ung kattunge skulle jag rekommendera att du köper mjölkersättning och ger den några gånger om dagen. Det går även bra att blanda med fast föda.

Jag skulle helt klart kört över katten på BARF på en gång, när du nu inte vet vad hon åt i sitt förra hemma.

Zabbio
5/18/10, 12:51 AM
#9

Den väger 1000g, kollade med en kompis elektroniska våg. Märkligt att ett kg mjölk känns dubbelt så tungt :)

Trodde jag skrivit det i denna tråden också.

Det är väl fortfarande litet, men det kan ju vara en liten hona helt enkelt. (hela kullen var honor) så jag utgår från att den var iaf 11-12 veckor.

Hon är frisk och pigg och äter glatt kött och är bra i magen :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

MaalinF
5/19/10, 7:41 PM
#10

#4-5 Haha ja, jag erkänner jag skumläste bara. Skyyldig.


 

 

Zabbio
5/20/10, 12:29 AM
#11

:P

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Upp till toppen
Annons: