Annons:
Etikett18-kommersiellt-foder
Läst 6524 ggr
Zabbio
2010-04-26 18:53

Blöta torrfoder?

Skriver här eftersom jag  tycker att ni har vettigast tankar om foder, trots att jag själv inte lyckats barfa kisarna..

Bau kastrerades idag, och jag fick med lite specialfoder som veterinären tyckte jag skulle köpa.. synd att låta det förfaras ju.. men så tänkte jag om det kan vara smart att blöta torrodret? Jag menar, en kastrerad katt har ju lättare för urinsten, så varför ge torrt foder när vätskan behövs ännu mer? Nu byggs väl inte urinsten upp på en vecka, men i alla fall..

Normalt ger jag euroshopper burkmat, tänkte försöka gömma lite kött i den också. Bau hade nog kunnat lära sig äta kött, men Bassi, som är 11 år gammal och fram tills nyligen ratat till och med blötmat äter sämre och sämre av barfebn, och att ge bassi annat foder och förvänta sig att inte Bau ska stjäla det istället för köttet är svårt..:/ Så det får bli blötmat. Med lite kött i.

Men tycker ni att jag ska blöta torrfodret jag fick? Hon gillar det blött. Tänker lite på Bassi också, hon går visserligen på antibiotika och kortison from idag, men torrfoder får henne att hosta något hemskt (väre än övrigt foder iaf) och hon älskar det så hon lär sno åt sig allt hon kommer åt..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
BARFmycat
2010-04-26 19:53
#1

Jag undrar bara rent spontant varför du inte ger ett "kvalitativt" blötfoder istället för uppblött torrfoder?

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Zabbio
2010-04-26 20:35
#2

För att jag fick torrfodret till.

Kommer fortsätta med euroshopper burkar när det är slut, efter vad jag läst om blötmaten.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

BARFmycat
2010-04-26 22:52
#3

Jag tycker ju att det är bättre att ge blött torrfoder än torrt torrfoder, däremot så har jag hört en teori att det lätt möglar och bildas dåliga bakterier i torrrfoder som man blötlägger, men hur sant det är vet jag inte.

Men Euroshopper gör väl bland de sämsta foder som finns? Eller ska du bara göra slut på de du har? Om du inte kan BARF:a så skulle jag föreslå att köpa foder från Orijen, Acana eller Oliver´s petfood, de satsar lite mer på "BARF i torrfoderform".

Annars så är väl Mjau/Bozita bästa blötfodret..

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Zabbio
2010-04-26 22:59
#4

Det hiner knappast mögla på en halvtimme, och längre än så tar det inte innan det är uppätet..

Nej, vad jag läst är euroshopper trots priset bland de bästa fodren, iaf burkmaten… och med lite ditsmugglade köttbitar blir det nog bättre :)

Kanske rent av slutar som ren barf, men jag tror inte det..

Tänkte iaf variera med lite hjärta, det tyckte katterna om. Kött var däremot inte uppskattat..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

BARFmycat
2010-04-26 23:02
#5

#4

Enligt veterinären som påstod det så skulle det göra det, eller det skulle rättare sagt bildas mögelsporer. Men jag säger varken bu eller bä!

Jag blötte min katts torrfoder med olja när han precis kom hit, och han lever ju..

Mja, jag är skeptisk.. Men jag har å andra sidan inte kollat innehållsförteckningenTungan ute

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Zabbio
2010-04-26 23:05
#6

Njae.. inte så snart, det tror jag knappast. Inte mer än det gör det på något annat i blött tillstånd iaf.

Jag kan lika gärna köpa mjaus blötfoder, det är inte mycket dyrare. Men katterna gillar euroshopper :3 Har faktiskt inte läst den, förstår mig ändå inte på sånt.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
BARFmycat
2010-04-26 23:13
#7

Jadu jag hittar inte innehållsförteckningen online, men jag lovar att jag ska kolla på den nästa gång jag är i affären så ska jag säga vad jag tycker om det.

Nej precis, och säkert mycket bättre råvaror..

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Zabbio
2010-04-26 23:23
#8

Tack, gör gärna det :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Silvestris
2010-04-27 15:28
#9

På bara 20 minuter hinner bakterier föröka sig rätt ordentligt och mögel hinner börja växa till tillräckligt för att börja producera mykotoxiner iaf. Det är ingenting som syns.

Svårt att säga hur sannolikt det är att det händer så länge man inte vet hur mycket bakterier samt mögelsporer torrfodret innehåller från början.

Bogart
2010-04-27 18:30
#10

Euroshoppers små burkar innehåller bara kött, animaliska biprodukter och socker om jag inte minns fel, så det är väl helt okej blötmat. Jag vet inte om detsamma gäller de stora burkarna.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

BARFmycat
2010-04-27 19:00
#11

#10

Innehåller det inget spannmål alls?!Förvånad
OCh socker är väl det mest värdelösa man kan ha i kattmat, eftersom de inte ens har några smakreceptorer för sött..

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Bogart
2010-04-27 21:56
#12

#11 Nej, de små burkarna innehåller inget spannmål.

Tja, det är väl bättre utan socker, men den mängden socker som brukar vara i kattmat är försumbar.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Elcyion
2010-04-27 23:46
#13

#11 Jag kollade också på euroshoppers burkar för ett tag sedan (kanske 6 månader sen) och de jag kollade på innehöll inte heller spannmål. Jag blev jätteförvånad!

Men jag valde Mjau eftersom det hade billigare pris/kg än euroshopperburkarna.

#12 Kan inte socker användas som konservering? Eller är jag helt ute och cyklar nu?

Medarbetare på jack russel terrier

Annons:
Silvestris
2010-04-28 00:21
#14

#13

Det behövs så pass mycket socker för att det ska fungera som konserveringsmedel så det är inte aktuellt som konserveringsmedel i kattmat.

Elcyion
2010-04-28 12:49
#15

#14 Ok :)

Medarbetare på jack russel terrier

[Gemm]
2010-04-30 00:14
#16

Det finns registrerade dödsfall orsakade av mögel i torrfoder.

Processeringen av torrfoder är oftast effektiv mot bakterier men vad den däremot inte alltid rår på är mögelsporer från bland annat spannmålen.

Att blöta torrfoder är Inte En God Idé. Även fast du påstår dig tycka att det inte borde hinna bildas mögel på en halvtimme (vad du nu grundar det påståendet på) så kvarstår faktat: det gör det, på hälften av tiden t om. Och eftersom att varken du eller någon annan som inte tagit prover på aktuellt foder vet om och/eller hur mycket mögelsporer och andra gifter som finns i torrfodret verkar det vara en onödig risk att blötlägga det.

Vill du läsa mer om mögelgifter i torrfoder så skriver veterinär Lisa Pierson om detta på sin sida http://catinfo.org

Det finns även grundliga listor att läsa om specifika återkallningar av torrfoder som varit förorenade med specifika mögelgifter och även ett mycket giftigt ämne som används för att tillverka plast.

[Neko]
2010-04-30 00:22
#17

# Jag har blött upp fodret till hundarna (innan jag började barfa) i ca 2 års tid, och haft det stått framme längre än så. Jag har inte märkt att mina hundar varit dåliga i magarna eller mått dåligt av det, så även om det bildas mögelsporer så är jag rätt säker på att magsyran tar hand om det. Det måste väl vara samma sak när vi har mat står framme, som tex vid julbord.

BARFmycat
2010-04-30 00:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

#17

Så brukar folk säga som ger torrfoder också;
"Jag har gett torrfoder i _ _ år och det har aldrig varit några problem…"

Och ändå vet vi de negativa effekterna av utfodring med torrfoder och tillagad mat, och hur mycket bättre BARF är.
Lite så kanske man kan se det på med uppblötning av torrfoder också?

Vad jag har förstått så behövs det ju mögelsporer i fodret för att de ska kunna utvecklas när det blir blötlagt(?), så därmed kanske inte alla foder innehåller dessa sporer, och det kan vara en bidragande faktor till varför din hund inte blivit sjuk.

Hur är det med spannmålsfria torrfoder då, typ Orijen, Oliver´s och Acana? Standardt innehåller ju lite ris, men hur fungerar den där mögelprocessen då?

Silvestris, det kanske vore värt att publicera den där artikeln som vet. Lisa Pierson skrivit här på barf.ifokus?

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

[Gemm]
2010-04-30 00:34
#19

Som sagt, det finns officiella uppgifter om dödsfall och många återkallningar av torrfoder just på grund av mögelgifter.

[17] Fodret dina hundar har ätit uppblött har helt enkelt inte innehållt några sådana mögelsporer.

Det är svårt att presentera fakta här märker jag, många vill gärna komma med "min hund/katt har minsann…" men det är ju helt irrrelevant då verkligheten inte baseras på en enskild individ, inte ens hundra enskilda individer.

Det finns iaf en hel del information om detta, från vettiga källor. Jag föreslår att den som vill veta mer letar upp denna information och skapar sig en egen åsikt istället för att lyssna på "jag tror nog inte att det är någon fara för min hund/katt har ätit uppblött torrfoder si och så många ggr och är inte död/sjuk ännu".

BARFmycat
2010-04-30 00:41
#20

Från http://www.catinfo.org/#Transitioning_Dry_Food_Addicts_to_Canned_Food_

A common question is "can I just soak the dry food in water?" I hedge more than just a bit at this question. Dry food often has a high bacterial content. Mold is also often found in dry food. There have been many deaths of dogs and cats secondary to eating mold mycotoxins, vomitoxins and aflatoxins which often contaminate the grains found in dry food. If you want to try the trick of wetting down the dry food to alter the texture, please leave it out for only 20-30 minutes then discard it. Bacteria and mold thrive in moisture.

- Lisa Pierson

Tips, tryck Ctrl + F, och sök på "Mold" aå hittar ni lätt det stycket.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
[Gemm]
2010-04-30 00:45
#21

[18] Torrfoder utan spannmål är ju självklart utan risk för att innehålla mögel som kommer från spannmål. Men jag är dock inte påläst om hur hanteringen av dessa spannmålsfria torrfoder skiljer sig från hanteringen av övriga foder och således vet jag inte om huruvida risken är mindre med de förstnämna fodren eller inte.

Övriga föroreningar behöver tas i betänkande också, nyligen hittades melamin i torrfoder. Tack och lov tror man att detta inte kom till Sverige, men det borde få en att inse att torrfoder är långt ifrån en ren och säker produkt. Det här är bara en droppe i havet, Sverige importerar faktiskt foder.

"Kontaminerat sällskapsdjursfoder
för hund och katt har lett
till en av de största återkallningarna
av foder i amerikansk historia.

16 katter och hundar bekräftas ha avlidit och flera tusen misstänks ha insjuknat i symtom främst av kräkningar, diarré och njurskador.

De senaste månaderna har kontaminerat
sällskapsdjursfoder uppmärksammats
i media. Ursprungligt tillverkningsställe
är ett kanadensiskt företag.
Fodret har sedan distribuerats vidare
till olika återförsäljare. Återkallningen
gällde till en början ett begränsat antal
blötfoderprodukter till katt men har
sedan utökats kraftigt och innefattar nu
ett stort antal märken och därmed produkter.

Kontaminerat av melamin

FDA (Food and Drug Administration)
har nu konstaterat att fodret blivit skadligt
av importerat veteglutenmjöl och
risproteinkoncentrat från Kina. Kontamineringen
består av melamin, en liten
kväverik molekyl med ett flertal
industriella användningsområden som
till exempel tillverkning av plast, rengöringsmedel
samt konstgödning.

Stärker proteininnehållet

Kineserna misstänks ha tillsatt melamin
för att "stärka" proteininnehållet i
sina råvaror, detta eftersom kvävet i
molekylen höjer proteinnivån vid analys.
Ett parti misstänkt kontaminerat
foder har inkommit till den svenska tullen,
där det stoppats och destruerats.
Vad vi vet idag finns inga produkter
innehållande melamin på den svenska
marknaden. För att vara på den säkra
sidan återkallas dock en mängd foder av
olika märken.

Maria Häggström

Foderkvalitetsenheten"

[Gemm]
2010-04-30 00:49
#22

det var meningen att källan skulle följa med efter texten, men här kommer den;

http://www.sjv.se/download/18.166ce5f113b3ea91578000186/Djuridiken+nr+2+2007.pdf

Zabbio
2010-04-30 00:49
#23

Jajja, det handlade om kanske en vecka..torrfodret är slut nu i vilket fall.

Men andra med liknande tankaar kanske har nytta av infon.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[Gemm]
2010-04-30 00:59
#24

För andra med liknande tankar som undrar hur det här med möglet fungerar egentligen:

"Mögel och mykotoxiner i ris
Under odling och lagring av ris kan risplantan respektive riskornen infekteras av sporer från
mögelsvampar som om de ges tillfälle att växa kan bilda mögelgifter, så kallade mykotoxiner.
Mykotoxiner är kemiska ämnen som är giftiga för människa och djur och bildas framförallt av
arter inom släktet Aspergillus, Penicillium och Fusarium. Exempel på mykotoxiner som kan
bildas av de tre släktena är aflatoxin, ochratoxin A och deoxynivalenol (DON). Infektion av
mögel och bildning av mykotoxiner kan ske både före skörd, det vill säga i fält, och efter
skörd, till exempel vid lagring. Infektionsnivå och produktion av mykotoxiner i fält påverkas
av miljöfaktorer som till exempel översvämningar, torka och temperatur. För att förhindra
tillväxt av mögel efter skörd är det viktigt att riset snabbt torkas till en lagringsstabil
vattenhalt på 13-14 % och att riset sedan lagras på ett sätt så att den vattenhalten inte
överstigs. Lagringen sker ofta i stora kvantiteter där det är svårt att få homogena
lagringsförhållanden i hela lagret. Den mikrobiella aktiviteten påverkas framförallt av
fuktighet och temperatur, vilka båda kan variera kraftigt i en rissilo. Tillväxt av mögel i ris
behöver inte vara synligt för ögat. Tillväxten kan ha skett i det oskalade riset före skalning
och polering av riskornen och dessa kan då innehålla toxiner trots endast låga påvisbara halter
av mögel. Värmebehandling, solljus eller långvarig torka kan också döda mögelsvampar men
eventuella toxiner som bildats innan mögelsvamparna dött finns då kvar eftersom de flesta
mykotoxiner är mycket stabila ämnen."

Taget ur: http://www.slv.se/upload/dokument/rapporter/bakterier_virus_mogel/2008_2_Livsmedelsverket_Mogel_mykotoxiner_ris.pdf

[Neko]
2010-04-30 01:30
#25

#18 Jag hade faktiskt aldrig tänkt på det så, jag hade hört att uppblött foder skulle vara bättre att ge eftersom hundarna lättare tillgodogör sig näringsämnena. Men nu behöver jag inte bry mig om mögel eftersom jag inte planerat att gå tillbaka till torrfoder (min hund skulle dessutom sluta äta igen..)

BARFmycat
2010-04-30 01:30
#26

Bra där, Gemm!Skrattande

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

[Neko]
2010-04-30 01:31
#27

Kom att fundera på en sak.. Blir inte djuret sjukt om de äter fodret torrt, om det innehåller mögelsporer?

Annons:
[Gemm]
2010-04-30 02:06
#28

Fukt och värme är två faktorer som gör att sporerna börjar växa och bli mögel, därför är det avsevärt värre att äta blött mögelförorenat foder än torrt.

Men ja, djur som äter torrt förorenat foder kan också bli sjuka.

Linnea
2010-04-30 16:59
#29

Har inte läst allt men faktum är att fodertillverkarna rekommenderar att man blöter foder till valpar. Till små valpar ska fodret vara helt mjukt. Om det skulle bli så mycket mögel på så kort tid så hade nog alla valpar blivit allvarligt sjuka.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

BARFmycat
2010-04-30 17:37
#30

#29

Är det något man lärt sig av att BARF:a är det ju att man oftast inte kan lita på vad fodertillverkarna säger.. Även om de är små så har de väl tänder att tugga med?

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Silvestris
2010-04-30 17:48
#31

#29

Och fråga dig själv varför den rekommendationen ges om valpar men aldrig till kattungar. När katten är ökendjur. Är inte det konstigt? Vad baseras fodertillverkarna sina rekommendationer på?

Vad gäller skada seda så har jag aldrig varit med om att en valpkull låter maten stå i 20-30 minuter. De brukar slafsa i sig maten på en gång och då hinner inte eventuellt mögel producera mykotoxiner.

[Gemm]
2010-05-01 14:54
#32

Torrfodertillverkares rekommendationer är ju något att gå efter… ?

Det är ju inte så att mögelsporer står med i innehållsförteckningen. Förorenat foder kommer ofta till pga bristande hantering av råvarorna, vilket ju inte är en nyhet.

Så självklart säger inte torrfodertillverkarna "pga bristande hygien och/eller kunskap när produkten du köpt tillverkades kan det finnas mögelsporer i fodret, därför avråder vi er från att blötlägga det".

Upp till toppen
Annons: