Annons:
Etikett15-problematik
Läst 3729 ggr
Zabbio
2010-04-18 12:59

Måste ge upp...

Katterna vägra äta ordentligt. Känns så sorgligt att varje dag slänga 3/4 av det jag lagt upp till dem och samtidigt se hur de magrar och magrar.. De äter knappt kycklingvingar, efter tre dagars trugande äter de tillsammans  15g kött, levern äts under stor protest efter någon dag om den är blandad med youghurt..

Det enda de riktigt gillar är hjärta, men det kan jag ju inte ge enbart..

Nu tar jag till sista försöket. Jag ska strimla hjärta och kött tillsammans i små, små bitar och lägga en tsk youghurt i det för luktens skull. Men om de inte börjar (och fortsätter) äta det ordentligt så måste jag ge upp, jag kan inte se Bassi försvinna helt, oavsett hur bra det har varit för hennes hosta och kräkningar.. :/

I så fall blir det blötmat.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
[isdrakee]
2010-04-18 13:13
#1

Det låter som du skrivit en tråd om detta förr så jag kanske tar upp något du redan försökt men har du prövat att ge dom blötmat med bara lite lite råkost i? För att sen minska mängden blötmat och öka råkosten allt eftersom? Eller vägrar dom äta blötmaten ifall det är blandat med något?

Zabbio
2010-04-18 13:17
#2

De äter lite, lite, sen slutar dom. Likadant med allt, med övertalning smkar de lite i början, sen slutar de äta nästan helt.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Elcyion
2010-04-18 13:33
#3

Provat att köra allt i matberedaren till en gojja? Det fungerar på vissa.

Medarbetare på jack russel terrier

Zabbio
2010-04-18 13:37
#4

Funkar inte i min mixer, den blir knäpp..och de äter det inte ändå..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Linnea
2010-04-20 16:42
#5

Har du provat att bara ge en sorts mat? Min katt var extremt kräsen förr, oavsett hur mycket mat han hade ville han ha nåt annat. Sen gav vi bara torrfoder och ingen brukmat alls. Efter ett tag började han äta ordentligt. Innan var han alltid väldigt smal men han blev bättre sen när han inte fick olika sorter, han äter bättre då. Det kanske funkar här med.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Zabbio
2010-04-20 22:51
#6

En sorts mat? Jag kan ju inte ge bara en sorts mat när jag barfar, då får de ju inte i sig det de behöver.

Både torrfoder och burkmat äts det hej vilt av när det bjuds. Hjärta går också ner. Men kött, ben och lever äter de inte, om de inte fått svälta och då äter de bara pyttelite..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
Linnea
2010-04-21 10:36
#7

Det finns inget annat du kan ge istället som ger samma näring? (jag har ingen aning, jag bara spånar lite här)

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Zabbio
2010-04-21 12:04
#8

#7 Alltså..antingen ger jag barf, som jag vill egentlgen men som katterna inte funkar med, eller så ger jag burkmat.. och eftersom de inte ens äter grunden i barf - dvs kött, så går det ju inte.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Linnea
2010-04-21 13:13
#9

Märkliga katter som inte äter kött.. Du kanske får prova med levande möss (lite sådär jag vet men då får dom ju jaga lite) eller om du sätter köttbiten på ett snöre och försöker få dom att jaga den så kanske instinkten kommer fram lite.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Zabbio
2010-04-21 14:50
#10

Funkar inte med snöre, och släppa möss i lägenheten känns inte helt aktuellt..:3

Jag orkar fktiskt inte jobba så mycket mer med det nu, vill de inte så… Bassi är ändå 10 år och har ätit torrfoder hela livet, bara att hon äter blötmat nu är ett framsteg.. det vägrade hon innan.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Linnea
2010-04-21 14:51
#11

#10 Då kanske det inte går helt enkelt. Det är väl så att hon aldrig ätit kött och vet inte vad hon ska göra med det.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Zabbio
2010-04-21 14:54
#12

#11 Hon tvingar i sig pyttelite om hon svultit några dagar, men det blir mindre och mindre efterhand som hon vänjer sig vara hungrig, inte mer och mer efterhand som hon vänjer sig vid smaken.. så..:/  Det känns ganska hopplöst.

Har börjat med burkmat idag.. om jag skaffar en kattunge nästa gång så kommer den barfasfrån början.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Linnea
2010-04-21 18:27
#13

#12 Det är nog lättare att lära från början så du får väl köra med burkmat istället. Säkert bättre än bara torrfoder iaf.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
Aviendha
2010-04-21 23:52
#14

#9 Levande möss i detta läget är inte riktigt lagligt och som jag ser det absolut oetiskt.

BARFmycat
2010-04-22 00:02
#15

Min lillkisse är oftast helt ointresserad av allt vad mat heter, men får han möss leker han med dem hur länge som helst innan han äter dem (döda möss). Och om jag tar en köttbit och kastar iväg den så han får jaga efter blir det helt plötsligt en annan femma, och då går det tydligen att äta. Vet inte om dina katter är utekatter, men att utfodra utomhus brukar verkligen locka fram rovdjuret i katten, och de blir mycket mer angälägna om sin mat.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Elcyion
2010-04-22 01:43
#16

Funderade en del på ditt problem. Det kan inte vara som så att det blev för mycket förändringar, för snabbt?

Kör burkmat nu ett tag framöver. Sen när du tycker att xet har fungerat bra under en längre tid, kan du prova att köpa en liten bit benfritt kött. Skär upp den i små bitar/paket och frys in. Eller köp köttfärs. Sen börjar du försöka fasa in. Så länge du ger större delen burkmat behöver du inte oroa dig för obalans.

Skulle de börja äta kött (och de äter redan hjärta) kan du prova att börja barfa igen. Men försök fasa över från burkmaten. Då kan du antingen prova med lammlever (som du inte behöver ge lika mycket av eftersom det är väldigt högt på retinol) eller så ger du multicat. Jag gör samma röra (på samma vikter) som om jag hade gjort en komplett sats, men jag tar bort lever + benmjöl.

3 tabletter multicat till 100g barf (och katt)/dag. Då täcker den retinol och benbehovet. Vill du, kan jag skicka några tabletter (4-5 st) med posten så ser du om de vill ha dem. Min honkatt som är väldigt kräsen, älskar dem. Det säger bara slurf.

Medarbetare på jack russel terrier

Zabbio
2010-04-22 03:05
#17

Tack för tipsen. Får se hur det blir.

Bassi har blivit sämre igen, hostar och kräks mer, men är annars som vanligt. Har tid hos veterinär på måndag. Förra ägaren sa att de tagit henne till veterinär men aldrig hittat något.. hon var inte försäkrad då, och jag försökte inte hitta något försäkringsbolag som ville försäkra en 11 årig gammal sjuk katt.. men hon ska iaf undersökas igen, och om de hittar något får vi se hur det går med henne. Hon verkar ju frisk och kelen annars, men det är svårt att se henne hosta och kräkas, och magra av… :/ Tidigare har hon ju klarat hostan ok så länge det var blötmat, som om torrfodret rev i halsen..men.. Det är jobbigt.

Ger blötmaten en matsked i taget, med lite mellanrum, för att hon inte ska kasta i sig den och kräka upp allting.. men det hjälper bara delvis.. :/

När jag köpte henne för någon månad sedan nämnde de att hon hostade när hon spabnn, men inget om att hon kräktes så lätt.. fast jaghar förstått senare att hon gjort det tidigare med, vet bara inte hur mycket.. men.. hon kräktes från början här, fick med mig mat hon var van vid också. De vill inte ha tillbaka henne, och ska jag vara ärlig vill jag nog inte lämna tillbaka henne heller.. antingen får hon somna in, ellr om det finns en behandling jag har råd med (har ju förlorat jobbet också) så får hon den.. eller om veterinären tycker att det går att leva med.. jag vet inte just nu. Känns rätt jobbigt.

Hon kräktes inte av barfen, å andra sidan åt hon kanske inte tillräckligt för det..

Vi får se helt enkelt.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Upp till toppen
Annons: