Annons:
Etikett02-hund
Läst 2261 ggr
[Sharp]
2010-04-11 12:32

Fråga om BARF metoden.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!
Är intresserad av BARF metoden, just nu har vi fodret Orijen här hemma som vi är rätt så nöjda med.

Det jag undra om BARF metoden är hur man ser till att hunden får i sig allt? Alltså hur "fixar" man hundens mat på det sättet och så att den inte fårför mycket/för lite av något?Tacksam för svar! Cool

Annons:
Elcyion
2010-04-11 13:55
#1

Jag kan svara för katt (och grundtänkandet är samma för hund). Det finns mallar på hur många % av kosten som ska bestå av de olika ingredienserna.

På katt ser du ut som följande:

Muskelkött: 50-65%
Ben: 10-15%
Hjärta: 10-15%
Lever: 5-10%
Övrigt: 10%

Vill man sedan kontrollräkna listar svenska livsmedelsverket innehållet i maten ganska bra. Sedan jämför man siffrorna med AAFCO´s lista av hur mycket som är minimum av olika ämnen (och där brukar många torrfoder ligga), samt hur mycket som är maximum (finns på vissa ämnen, tex retinol som är en fettlöslig vitamin). Barfen brukar hamna ungefär mitt emellan minimum och maximum.

Medarbetare på jack russel terrier

Sugiyama
2010-04-12 23:06
#2

Man behöver inte räkna så jättenoga. Torrfoderfabrikanterna vill gärna få oss att tro att bara dom kan blanda till den exakta, perfekta blandningen till våra hundar. Precis som barnmatsfabrikanterna får föräldrar att tro att de inte kan laga egen mat till sina barn.

Elcyion
2010-04-13 01:28
#3

Jag räknar inte på innehållet längre, men jag gjorde mycket i början för att se om det verkligen stämde att jag kunde mixa som jag ville så länge jag höll mig till de %-satser som finns.

Medarbetare på jack russel terrier

Sugiyama
2010-04-13 17:51
#4

Enklast är att man tar ett helt djur och delar upp det i lämpliga portioner. Tänk dig t ex en hel kyckling och så lägger du till inkråmet (lever, hals, hjärta, njurar, kräva) Säg att detta väger 1200 gram. Din hund ska kanske äta 600 g per dag. Då delar du upp denna fiktiva kyckling i 2 delar och så får hunden den ena idag och den andra imorgon.

Heffipeffi
2010-04-20 18:37
#5

Det är också viktigt att variera med kött/ben från olika djurslag. Man rekommenderar att ge kött/ben från minst tre olika djurslag under en 10-dagarsperiod, just för att hunden ska få i sig allt den behöver. olika djur innehåller olika mkt av olika näringsämnen.

[Sharp]
2010-04-20 20:12
#6

Ok. Jag förstår faktiskt en aning bättre nu!

Tack för svaren! Flört

Annons:
Upp till toppen
Annons: