Annons:
Etikett03-katt
Läst 2440 ggr
sahar08
2010-04-11, 16:49

Råd ang BARF!!!

Jag är väldigt okunnig ang BARF men har läst lite. jag undrar om någon kan berätta för mig vad en katt behöver under 1 veckas tid i barf mat utan en massa procent.

Sen undrar jag även måste man mixa maten till en gegga kan man inte bara skära upp kött eller annat i bitar till katterna??

Tacksam för svar :-)

Annons:
BARFmycat
2010-04-11, 19:17

Naturligtvis behöver du inte mixa, katterna är så fiffigt utrustade med tänder att tugga med ;)

På en vecka kan du tex ge;

Kycklingvingar Lever Kycklingvingar Hjärta Kycklingvingar Njure Kycklingvingar

Du kan byta ut kycklingvingarna mot nästan vilket kött som helst, så länge det är kött med ben. Revbensspjäll, oxsvans, fläskben, grisknorr, kycklingklubbor, koklamm (alltså inte kokt lamm, utan lamm i bitar med ben). Det viktiga är att det alltid finns ben med när du ger muskelkött. ger man inte kött med ben utan tex köttfärs eller annat kött som är benfritt så måste du ha på kalk i form av mixade äggskal eller benmjöl.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

sahar08
2010-04-11, 20:08

Tack snälla för svaret jag e mycket tacksamGlad!!! Det låter ju inte alls svårt eller jobbigt att börja med. Tror att katterna mår bättre av sån mat.

BARFmycat
2010-04-11, 20:43

Ingen fara =)

De skulle egentligen kunna leva bra länge på bara kycklingvingar och lever, det är liksom det grundläggande som de behöver.

Men det där kan du köra på och så kan du plugga lite vid sidan av, jag har ju en hemsida som de kan se här nedan och så finns Matildas kokbok, den är überbra!

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Elcyion
2010-04-11, 22:36

Ang. benen är det viktigt att katterna klarar av att tugga i sig dem. Annars gör de ingen nytta. Ska man använda tex större ben (som tex gris eller lamm) är det bra om man tänker på hur stora benen är, så att de kan klara av att äta upp dem.

Medarbetare på jack russel terrier

sahar08
2010-04-12, 12:13

#3 Tack så mycket ska gå in och titta på din hemsida och läsa på lite .-)

#4 Det ska jag tänka på tack för rådet :-)

[Gemm]
2010-04-14, 20:13

Ett veckoexempel till (morgon - kväll) som jag använder mig av just nu:

Lammkross - hals

Hjärta - mage

Kycklingkross - hals

Lever - lammkross

Hare - hals

Hjärta - oxkross

Kycklingvinge

Krossen innehåller ben samt "hare" och "kycklingvinge" är med ben, de olika krossarna kan man flexa lite med då jag varierar mycket för att det ska serveras många olika smaker. Har en kinkig kille som gärna etsar sig på en specifik smak men nu äter han både lamm och oxe utan att rynka på nosen. Hare totalvägrade han först men nu är det allas tokfavorit och jag blir nästan nermejad när den serveras.

Annons:
sahar08
2010-04-14, 23:40

#6 Tack snälla Glad nu har jag 2 bra scheman att titta på!!

Upp till toppen
Annons: