Annons:
Etikett15-problematik
Läst 3279 ggr
Zabbio
2010-04-10 20:14

De rör inte levern!

Nu har jag provat en röra på 10% lever i hopp om att kanske kunna ge riktigt, icke malt kött varannan dag eller nåt, men de rör det inte! Trots att de inte ätit på två dar.. Nu måste jag ju ge dem nåt annat ikväll..

Det måste finnas något som kan ersätta levern?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
Elcyion
2010-04-10 22:00
#1

Ja. Du kan köpa multicat på apoteket. Det ersätter både retinol (vitamin- A) och benen. Tyvärr får du båda i samma tablett. De kostar ca. 99:- för 120 tabletter.

Medarbetare på jack russel terrier

Zabbio
2010-04-10 22:08
#2

Så..inga fler kycklingvingar med de tabletterna? :/ Hur mycket ska de ha?

Har fått ett nytt tips..ka prova men tror inte riktigt på det..; att lägga in en bit lever innuti ett hjärta eller under huden på en kycklingvinge.. ska testa, kan ju bara gå åt helvete, inte värre.. :3

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Zabbio
2010-04-10 22:37
#3

ok.. en liten liten leverbit lyckades slinka ner i Baus mun.. den större biten puttades ur. Probleet är att den lilla biten var bra mycket mindre än 5% av hjärtat.. :3 men det är vä en start? Om det håller i sig.. har ''preparerat'' lite köttbitar, får se om det ligger små leverbitar kar i skålen sen.. Kanske bara var bonnatur nu förstagången, röran åt de ju i en dag, sen funkade inte det mer trots svältdagar osv..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Zabbio
2010-04-10 22:38
#4

Fick även tips att steka det lätt till en böran och sen ge det råare ch råare..

Är det lukten de måste komma över?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

BARFmycat
2010-04-10 23:47
#5

lever går jättebra att mixa till en slät smet, prova det och blanda det med blötfoder.

Njure är också rikt på A-vitamin, men man kan inte ersätta lever med det. Annars så är det torskleverolja som gäller. Om man inte ger tabletter som nämts ovan det vill säga.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Zabbio
2010-04-10 23:49
#6

#5 Smeten har jag ju testat som jag sa, den rörde de inte.

ska komma ihågtorsklevrolja.. varför funkar inte njure?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
BARFmycat
2010-04-11 01:16
#7

#6

Det är för lite a-vitamin i, även om du ger njure varje dag så får de inte i sig tillräckligt, tyvärr..

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Elcyion
2010-04-11 01:37
#8

Du kan även prova lammlever. Den innehåller mest retinol av alla. Har för mig att lammlever innehåller ungefär 5x så mycket retinol som (ung)nötslever. Sen är det bara till att räkna på retinolhalten. För genom att den innehåller så mycket retinol, behöver du inte ge 5% för att komma upp i rätt nivåer. Men det gäller ENBART lammlever.

Medarbetare på jack russel terrier

Zabbio
2010-04-11 02:05
#9

Tack för info :)

Tror inte jag kan få tag i lammlever..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Elcyion
2010-04-11 02:31
#10

Jag pratade med Ica på orten, och de kunde ta hem lammlever. Bor du i Sthlm kan du beställa lite lever senare i höst från kravlamm. Det är bara att fråga :)

Medarbetare på jack russel terrier

Zabbio
2010-04-11 02:37
#11

Bor i skåne :) Men ska komma ihåg det, Citygross här tar in lite olika, så..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Elcyion
2010-04-11 02:56
#12

Många gånger finns det bara som beställningssortiment. Måste beställa hjärtan här. Inte ens Coop Forum i norrtälje har det *suck*

Medarbetare på jack russel terrier

Silvestris
2010-04-11 11:55
#13

Hos mig funkar det i nödfall alltid att blanda "det äckliga" med tonfisk.

Annons:
Zabbio
2010-04-11 14:04
#14

Ska testa det också.. kanske luktar mer gott :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Sugiyama
2010-04-12 22:54
#15

Mina hundar gillade inte njure från början och då brukade jag koka den en stund i micron, då gick det bättre. Sen kunde jag succesivt minska koktiden tills de åt den rå. Det är inte a-vitaminet i första hand man är ute efter. Snarare tvärt om, det är a-vitaminet som gör att man inte ska ge för mycket lever då det lagras i kroppen och förstör njurarna vid överdosering. Men lever innehåller så mycket annat nyttigt, c-,d-,b-vitaminer osv. Rena vitaminpillret.

Silvestris
2010-04-12 23:02
#16

#15

För katter som har ett extremt högt behov av A-vitamin är det visst A-vitamin man är ute efter när man ger lever. Självklart ska man inte ge för mycket, men utan lever i kosten måste man ge katten tillskott av A-vitamin på något annat sätt och det är svårt. Vore det inte för A-vitaminet skulle det lätt gå att skippa lever i kattens kost.

BARFmycat
2010-04-13 01:16
#17

#15

Så har jag också gjort när någon varit kinkig, bara värmt lite för att få lukt på det. Det har fungerat bra.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

[Gemm]
2010-04-14 20:34
#18

Tålamod, tålamod, tålamod. Du skulle sett hur uppgiven jag var här hemma. Min ena katt ville inte ha lamm, inte oxe, inte kalkon, inte hare… ingenting passade. De andra åt som tokar.

Det tog mig mycket svälttid och löjligt mycket uppmuntran, petande på maten, pillande, sätta ner honom framför och säga mm, gott, kolla. Peta lite kladd på nosen… låta de andra katterna äta framför osv osv… efter ett halvår, åt han lamm och oxe utan problem. Hare tog det tre gånger, sen slukade han det och numer är haren numero ett favoriten!

Uppmuntra mycket, han kommer aldrig äta något som du själv tvekar på. Det du serverar är jättebra, det är smaskens, Wow vilken Mat!
Det må låta urfjantigt, men här har det varit det enda som gjort framsteg faktiskt. Värt ett försök (om du inte redan är sådär urlöjligt uppmuntrande förstås =P)?

Annars kan man kladda ihop det med något de gillar, det går alltid att mixa och fiffla med konsistenser så att det går att köra ihop med något annat.

Zabbio
2010-04-14 21:16
#19

Jag har precis serverat lite laktosfri youghurt a' la lever.. De var snabba på att smaka och har varit på det ett par gånger redan, så jag tror att det försvinner.. visserligen jagar nog inte vildkatter youghurt, menmen.. :3 De har vart lite halvkinkiga på benen också, så jag lade i lite benmjöl. Men jag tror att detta kan funka, de andra rörorna åt de med stor tveksamhet innan de bestämde sig för att det var för äckligt att äta.. denna är bara lite suspekt..:3

Tycker att de har varit lite dåliga på maten över huvcudtaget, men låter det de har fått ligga tills de äter upp det, även om det tar en och en halv - två dagar. Hjärtan älskar dom, det är nog det enda de äter helt bekymmersfritt.. förut gillade iaf Bau vingar, men nu äts inte de heller särskilt entusiastiskt.. vanligt kött går ner, men det är också lite tveksamt.. :3

Menmen :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

BARFmycat
2010-04-14 21:34
#20

#19

Allt är tillåtet i kärlek och krig!Flört

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
Zabbio
2010-04-14 23:36
#21

Hm.. ännu är det inte slut, men när jag doppade fingret i det och lät Bau lukta så slickade hon i sig, de andra rörona skyggade on undan för  >_> Vi får se om fatet är tomt imorron bitti.. de verkar helst äta när jag sover.. då hör jag hur det börjar knastra i kyckklingvingar och dunsa av köttslamsor.. xD Lite svårt att vara säker på att bägge äter tillräckligt bara.. Bassi har tunnat ut en del :/ Men jag har sett henne äta av allt så det är nog bara att hon ska vänja sig och få upp aptiten för det..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Upp till toppen
Annons: