Annons:
Etikett18-kommersiellt-foder
Läst 4600 ggr
Elcyion
4/5/10, 7:02 PM

Fråga ang. Mjau/bozita

Jag blev lite fundersam när jag räknade på hur stora portioner mina katter bör få av Mjau.

Hankatten tror jag ska väga runt 4,5 kg. Honkatten runt 2,3-2,5kg.

Hittade tidigare (på kattforum.se) två formler. En formel för överviktiga katter, och en för katter som ska stanna där de är.

Om jag räknar på överviktsformeln till min hankatt:

138x4,5=621 kJ/dag

Mjau innehåller 315 kJ/100g = 3,15 kj/g.

621/3,15=197g.

Då borde han äta nästan 200g mjau/dag?

Om jag då räknar på honkatten ser henne formel ut som följande:

125x2,5+293= 605 kJ7dag

315/100 = 3,15 kJ/g

605/3,15= 192g/dag

Den första formeln är för en katt som ska gå ner i vikt, och den den andra för en katt som ska hålla vikten.
Är det bara jag som reagerar på att även om det skiljer ca. 2kg på katterna, ska de ha nästan lika mycket mat/dag?

Använder jag formeln på barfen jag gör, ska han (hankatten på 4,5 kg) ha ca. 95g barf/dag och det motsvarar ca. 2% av hans kroppsvikt. Så där verkar den stämma.

Jag får ju samma problem med bozitan. Bara andra siffror. Någon som utfodrar med mjau/bozita till sina katter som kan säga vad de ger?

Jag ger burkmaten på heltid när jag inte har hunnit göra mer barf, eller inte har fått tag på alla ingredienser.

Medarbetare på jack russel terrier

Annons:
Zabbio
4/7/10, 12:33 AM
#1

I alla år innan barf har jag slevat upp mat efter ögat. Blir katten smal - mer mat. Tjock - mindre mat.

Iövergången torrfoder - barf fick mina två mjau, kanske 2-3 dl per dag, vet inte hur mycket det är i vikt. Fast det var ju under så kort tid att jag inte hunnit märka någon skillnad.

Jag frågar mig; är uträknade siffror så viktigt? Det skiljer ju ändå på individen hur mycket den behövereller avviker från mallen. Siffror är säkert bra för att räkna ut hur mycket av allt som behövs för att et ska bli en bra blandning, men när det kommer till att utfodra mängd till djuret efter vad det behöver så är siffror ganska ovesäntliga annat än som en ungefärlig ide.. För mycket är väldigt individuellt och man ser ju själv om det är för mycket eller för lite.

Det är mina tankar i alla fall.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Elcyion
4/7/10, 1:52 AM
#2

Problemet är att jag försöker få min hankatt att vara stabil på 4,5 kg, men han var ett tag väldigt mager (tyckte jag). Sen fick han mer mat och blev till en boll. Jag tror att han ska väga ca. 4,5kg, men mitt golv är så himla snett i hela lägenheten, att jag får olika vägresultat precis hela tiden.

Tänkte att jag kunde hitta någon formel som stämde rent kJ/kcal mässigt och använda ögonmått tillsammans med formeln för att ha lite koll på hur mycket mat han ska ha. Annars får jag problem när jag ska byta mellan barf/burkmat (som nu när jag har bytt från barf-mjukmat-barf igen).

Medarbetare på jack russel terrier

Zabbio
4/7/10, 2:21 AM
#3

Det är iofs sant. Men använd det kcal du kom fram till då. Mina kater blev inte tjocka och de fick nog 3-4 ggr så mycket burkmat som de skulle haft barf ifall jag barfat då. Blir helt förvirrad av hur lite barf dessa två ska ha, men det stämmer nog för de äter inte så mycket mer..:3

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Elcyion
4/7/10, 2:13 PM
#4

Melvin beräknar jag 2% av hans kroppsvikt i barf (iaf så länge som han ska gå ner i vikt). Får ev. höja till 2,5% där sen när han ska stå still. Honkatten får barf uträknat på 2,5% av kroppsvikten, och sedan får jag pyssla lite med mjau eftersom hon inte äter.

Men då är mina katter kastrerade innekatter, och båda två är 5+ (alltså inte jätteaktiva längre). Men jag försöker få dem att bli lite mer aktiva genom lek.

Medarbetare på jack russel terrier

Zabbio
4/7/10, 2:23 PM
#5

Men räkna ut kcal på det då.

Prova med laserpenna, tycker Bau är skitkul. Fast hon blev stressad i början, sen insåg hon att det var jag som lekte med den så nu vet hon att när jag lägger ifrån mig pinnen är det slut och då kan hon lugna ner sig.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Elcyion
4/7/10, 4:58 PM
#6

Laserpenna tycker bara den ena är kul, en liten stund. Jag har fågelautomater i två olika fönster för att försöka locka fram fåglar som de kan försöka fånga (genom glaset). Fick idag hem leksaksmusen med pipljud i som ska simulera musens pipljud i naturen. Sen har jag lite vippor och sådant som jag själv ska dra runt. Men de är också bara roliga en stund.

När man räknar kcal/kJ, behöver man då räkna om det i torrsubstans först? Kom på det innan idag. Det kanske är det som har blivit fel i uträkningarna? Men ändå… barfmängden verkade stämma *förvirrad*

Var på veterinärstationen och frågade om de hade något formel på energibehov hos katt, och hon försökte få mig att köpa deras torrfoder istället *suck* Sen använde hon som argument att burkmat innehåller väldigt mycket vatten.

Ja, de bör ha foder med mycket vatten i…

Medarbetare på jack russel terrier

Annons:
Emma-Andersson
4/7/10, 7:24 PM
#7

Hm.. men barf och blötmat har väl ungefär samma mängd vatten? Då spelar det ju inte jättestor roll om du räknat fel på ts..

Blir lite osäker, har för mig att man alltid ska räkna i TS (torrsubstans) men kommer inte på varför/hur.. det påvekar ju vikten men x kcal per 100g är ju fortfarande x kcal/100g oavsett hur mycket vatten det är i de 100g..

Elcyion
4/7/10, 7:31 PM
#8

Jo. Det är det som förvirrar mig med. Kontaktade Doggy idag, men kundtjänsten visste inget mer än att min hankatt borde äta ca. 500g mjau/dag.

Sen kopplade de vidare mig till någon annan (kommer inte ihåg tjänsten), och de hade gått för dagen. Har pratat in ett meddelande på personens tfn svarare, och hoppas att de ringer imorgon. De själva måste ju ha någon form av energiberäkning, annars kan de inte räkna ut sina egna angivelser ;)

Medarbetare på jack russel terrier

Upp till toppen
Annons: