Annons:
Etikett06-vänja-djuren-vid-rå-föda
Läst 2426 ggr
Zabbio
2010-03-20 18:17

Vet inte om båda äter.. :/ och hur dela upp?

Bau har börjat acceptera maten, eller iaf färsen och vingarna.

Men jag vet inte om Bassi äter.. de har ''svultit'' i två dygn nu.  Eller vs om bassi inte ätit än så har hobn svultit i två dygn och Bau har ätit över sin dagsranson rätt rejält..

Eftersom ffa Basiba elst inte äter när man tittar på henne, hon är lite blyg, så har maten fått stå framme.  Mycket har försvunnit. Men jag är inte säker på att Bassi ätit något.. hon åt inte torrfoder när jag erbjöd det igår, kan bero på att hon inte äter när man håller i handen, mn i morse åt hon några få torrfoder pluttar med äggula som låg bredvid köttfärsen och inte hade så mycket smak från den. Men det var inte mycket, och hon åt inte mer.

Har försökt ha dem i vars ett rum för att se om hon äter ur sin skål, men då blir hon mest stressad v förändringen..

Så hur dka jag göra för att veta att hon också äter? Vill ju inte ge henne skador av att svälta dem för länge?

Hittils har de fått barf blandat med torrfoderkulor för att inte chocka magen för mycket.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
Zabbio
2010-03-20 18:19
#1

Just det, glömde jag fråga..

Är det ok att tex ge bara hjärta en dag, bara kyckling en och bara färs med lever en dag? För att se så bägge äter alla delar de behöver? Eller är det bättre att mixa färs, lever och hjärta, och ha en dag för bara vingar? Kan det bli för mycket hjärta på en gång? Vill ju gärna att de ska tugga så mycket det går..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

BARFmycat
2010-03-20 18:32
#2

Ja du bör inte låta en katt svälta mer än 3 dagar, då kan organen ta stryk av det..

Kan inte katten vara i samma rum som dig så hon känner sig trygg? annars är det ju en bra metod att skilja på dem så du vet vem som äter vad. Annars får du ta en paus med barfandet och återgå om några dagar igen, så du inte svälter dem alltför länge.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Elcyion
2010-03-20 18:37
#3

Det går allaldes utmärkt att ge en ingrediens/dag. En stor anlednign till att många gör röror är antingen att katterna pillar ut det som inte är gott, eller att de har katter med tandproblem som har svårt att tugga. En bra måttstock är att de ska ha fått i sig allt i lagom proportioner om du räknar på en tidsintervall på 7-10 dagar.

Du kan inte försöka vänja din honkatt vid att få maten serverad vid en speciell tid? Tänker att man då kan servera ett litet mål med blötmat (kanske hälften av dagsbehovet), och sedan göra som du gör med barfen.

I början kanske du får locka med något extra gott som några torrfoderkulor, som sedan fasas ut mot blötmat. Tänkte på det du sa att hon blir orolig när rutinerna ändras.

Då behöver du inte vara orolig att hon inte äter. Eller som någon annan hade gjort. Tog transportburen, satte en pappskiva för, med ett hål som bara passade den katten som skulle in där (den minsta). På det viset kunde maten stå framme dygnet runt till rätt katt.

Medarbetare på jack russel terrier

Zabbio
2010-03-20 18:51
#4

#2 Var det jag hört.. om hon nu börjat äta så vill jag ju inte bryta det så att hon kommer tillbaka till rent torrfoder.. samtidigt får hon ju inte fara illa. Det var ju inte därför jag bytte mat..

Hon känner sig inte särskilt trygg ändå, hon är lite speciell. Förändringar är farligt.. sen är hon 10 år och jag har inte haft henne så länge, så jag har nog inte hunnit bli en trygg punkt Hom kommer fram och hon sover under täcket varje natt och verkar lugn så, men nya situationer..:/

#3 Ok, tack :) Får se om de pillar ut det eller inte.. det svåra för mig är mesta stt se vem som äter vad..

Hon äter inte blötmat heller..:/ Och kommer inte fram och äter bara för att jag säger att nu är det mat. Provade att ta fram maten och bara låta den stå en stund, ta bort den igen osv, med resultatet att ingen av dem åt något, inte ens av den vanliga maten..

Nja, de är nog för lika i storlek för det..:/

Får förtsöka ge henne mer torrfoder med äggula och lite, lite barf i.. kanke det kan gå att till slut vänja henne vid ren barf.  Kanske kan låsa in Bau i badrummet tills jag vet att Bassi äter.. Just nu är Bassi i köket (där de brukar äta) och Bau här inne..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Elcyion
2010-03-20 18:55
#5

#4 Min honkatt vägrade också allt utom torrfoder. Där la jag först upp torrfodret på 2 gånger/dag, och sedan bytte jag ut ena målet mot blötmat. Sen blev det båda målen till blötmat, och sedan var det inte så mycket jobb att få över henne helt på BARF.

Medarbetare på jack russel terrier

Zabbio
2010-03-20 18:58
#6

Fast hon äter ju inte om jag delar upp målen och sen tar bort dem..:/ Ens med torrfoder. Läste om den metioden och började med det innan jag fick tag på oxkrossen och kunde börja barfa, för att ha gjort lite förarbete.. men efter 2,5 dag gabv jag upo och lät fodret stå framme så att hon inte skulle svälta för länge..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
Zabbio
2010-03-20 19:07
#7

ok..provar att blöta upp torrfodret med varmt vatten, oxkross och äggula nu..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Zabbio
2010-03-21 23:03
#8

Hon åt inte, så jag fick ge henne torrfodret. Hostan kom tillbaka omedelbart..*suck*

Men.. så tänkte jag att då fick jag väl börja med att försöka vänja henne vid blötfoder. Även om det bara går dit så borde det vara bättre för halsen. Hon har inte alls varit intresserad av blötfoder innan, men jag köpte iaf euroshopper (som skulle vara bra i ngn undersökning, och så är det ju billigt..)

Döm min förvåning, hon kastade sig över det!

Så nu är planen att sakta blanda i mer ochmer kött i blötfodret.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Elcyion
2010-03-21 23:27
#9

De burkmatsorter som finns som är bra, är de som inte innehåller spannmål. Där har du euroshopper, mjau, bozita och tror jag läste att Ica´s egen också skulle vara bra. Men det är jag osäker på. Jag har för mig att Mjau är billigare än euroshopper. Nu är mjauburkarna för stora för en katt att hinna äta upp (det står på förpackningen att öppnad burk håller 4 dagar i kylskåp). Men det går alldels utmärkt att frysa mjau. Ända skillnaden (om den inte är fryst för länge), är att den blir vattnigare i konsistensen.

Ett annat tips är att köpa hem burkar med flera olika smaker och prova vilka hon tycker om. Min honkatt tycker att burkmat är helt ok, men jag måste byta smak varje gång jag öppnar en ny burk, annars slutar hon att äta. Det brukar räcka att jag byter mellan 3 smakar: oxkött, kalkon och kyckling. Sen tar man ett rullande schema på det.

Medarbetare på jack russel terrier

Zabbio
2010-03-22 16:56
#10

#9 ok :) Fast jag hoppas ju fortfarande att jag inte behöver hålla burkmaten utan kan gå över till riktigt kött..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Elcyion
2010-03-22 19:24
#11

#10 Det är sådana trix som kan vara bra att ha i bakfickan om man skulle bli sjuk, inte får tag på ingredienser eller det tar längre tid att få över henne än vad du tror :)

Medarbetare på jack russel terrier

BARFmycat
2010-03-22 19:31
#12

#10

Man kanske kan offra att ge lite burkmat när resultatet kan bli att man kan slita med det och bara ge kött, det är det ju faktiskt värtGlad

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Zabbio
2010-03-22 21:23
#13

Jo, visst är det bra att ha fått tipsen när/om man behöver dem :)

Jag köpte en låda euroshopper för 45kr när jag handlade (de är faktiskt billigare än mjau ;P kollade idag) och jag hoppas att det räcker för att hinna blanda i köttet lagom långsamt och vänja henne. Tänkte börja med att smyga i kött imorgon, typ ha 5% kött och 95% burkmat.. se om det kan funka. Och om några dagar lägga i 10% kött.. osv. Får kolla lite hur magen hänger med, bytet fråpn torrfoder -svält-lite torrfoder-blötmat har gjort henne lite lös i magen, så jag vill inte ändra mer innan det stabiliserar sig..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
BARFmycat
2010-03-22 23:22
#14

#13

Minns inte om jag redan sagt det till dig men har du kollat på min hemsida under "ställa om till BARF"?
http://barfmycat.se/omtillbarf.html

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Zabbio
2010-03-23 01:09
#15

#14 Jo har kolat, tack för länken :)

Eftersom blötfoder plötsligt är gott ska jag försöka blanda i lite kött i det när magen stabiliserat sig :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

BARFmycat
2010-03-23 15:56
#16

#15

men vad bra då, då tror jag att det blir jätteenkelt när blötfodret går ner, det är inte sååå stor skillnad mellan kött och blötfoder, särskilt om man findelar köttet i börjanTungan ute

Kommer nog gå jätteba det där!

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Zabbio
2010-03-24 00:57
#17

#16 Jo, nu åt Basiba lite kött i fodret. Och kräktes upp alltihopa på vardagsrumsgolvet.. jag börjar fundera på om det där bravo ox är särskilt färskt.. det luktar rätt skumt också..

Menmed kött i ville Bau plötsligt inte äta, fast hon åt lite senare.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

BARFmycat
2010-03-24 12:34
#18

#17

Men har du provat med något mer lättsmält kött som kyckling eller fläskkött?

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Zabbio
2010-03-24 14:21
#19

Hon har fått grillat kycklingbröst (utan kryddning) innan jag började mebarf. Det gick bra.

Har ju köpt oxburgarna som någon slags bas, och har nu en massa kilo i frysen och ingen plats till annat..

Det som oroar mig med dem är lukten, och att hon kräktes så mycket. Hon har haft problem med att hon kräkts innan när hon ätit, men då har det varit lite. Nu kräktes hon upp allt.. och hon kräkte inte på övergången från torr till blötfoder, av kycklingen, eller av de råa kycklingvingar jag iaf tror att hon smakat på. Men så fick hon i sig kanske 3-5 gram av en oxburgare, blandat i blötfodret som hon tål bra, och spyr som en gris.. det kan ju inte bara vara att hon inte är van vid det lite segare köttet.. känns det som..:/ Bau verkade också lite hängig efter att hon ätit sin portion, och hon har ju fått i sig en del innan..

När oxköttet är slut köper jag nog spillbitar o dyl i köttdisken istället. Men det lär ju ta ett tag.. om jag inte ger det till pappas hund  (har en mage av stål och tyckte att det var jättegott när hon fick provsmaka. Är van att äta lite allt möjligt men lever huvudsaklingen på torrfoder). Men det är sura pengar att slänga bort, hade ju räknat med att inte behöva lägga pengar på kattfoder på ett tag nu. Menmen..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

BARFmycat
2010-03-24 16:02
#20

#19

Det låter ju som att hon är allergisk mot nötkött, tyvärr.
Det är inte det bästa köttet att ge katter, jag ger bara mina kyckling, fläsk och lamm. Och möss/ råttor.

Du kanske kan sälja det här på forumet?

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
Elcyion
2010-03-24 21:11
#21

#19 Ett enkelt test ang. nötköttet, är att köpa lite nötfärs (som du själv sedan kan äta upp om du vill), och ge henne en liten bit av det. Spyr hon då, vet du att hon antagligen inte tål nöt. Men går det bra, skulle jag kontakta bravo och prata med dem.

#20 Vad anser du det vara för fel på bravo kött"kross"?

Medarbetare på jack russel terrier

BARFmycat
2010-03-24 21:37
#22

#21

Har jag sagt något ont om Bravo kross nu?Obestämd

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Elcyion
2010-03-24 22:34
#23

#22 Du skrev: Det är inte det bästa köttet att ge katter, jag der bara mina kyckling, fläsk och lamm…

Skriver man "inte det bästa" är det ofta en omskrivning för att det är mindre bra/bör undvikas.

Undrar nu om det var det du menade, och i så fall varför.

Medarbetare på jack russel terrier

BARFmycat
2010-03-24 23:49
#24

#23

Jag syftade på nötkött, pga allergirisken, inte Bravo i sig.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Elcyion
2010-03-25 00:28
#25

#24 Aha :)

Medarbetare på jack russel terrier

Zabbio
2010-03-25 00:31
#26

Får testa det…

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Elcyion
2010-03-25 02:30
#27

Kom att tänka på att du kanske ska ge henne ren blötmat 2-3 dagar, innan du provar med nötfärsen? Då hinner magen bli lite mer stabil igen.

Medarbetare på jack russel terrier

Annons:
Zabbio
2010-03-25 02:35
#28

Jo, hon får bara blötmat nu :) Ett tag till.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Upp till toppen
Annons: