Annons:
Etikett07-allmänt-om-barf
Läst 2220 ggr
Zabbio
3/20/10, 6:24 PM

*är så svårt*

Det hör man ju hela tiden..det är så svårt att barfa rätt.

Jag måste ha missat något, tycker att det verkar otroligt enkelt? Det finns ju en lista med hur mycket av varje man ska ge, och det är bara 4 ingredienser; kött, hjärta, lever, ben (till katt nu).

Vad har jag missat? Nog för att det uppstår en del frågor, mest för att kolla att man tänker rätt, men så extremt svårt verkar det inte vara?

Svåraste är ju att vänja kregen att äta sin nya nyttiga mat..>_>

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
Zabbio
3/20/10, 6:25 PM
#1

Sen att man så klart kan variera sig osv det förstår jag med, men grunden verkar enkel?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Elcyion
3/20/10, 6:29 PM
#2

Barf ÄR lätt när allting flyter som det ska. Men det är mycket mycket svårare när du måste börja anpassa barfen efter en speciell individ. Tex om katten har diabetes eller dåliga njurar.

Sen tror jag folk tycker att det är svårt, för att de är rädda för att göra fel. De hör att det är lätt att göra fel, få katten sjuk osv. Men jag ser inte det som en risk, så länge man håller sig efter de mallar som finns.

Medarbetare på jack russel terrier

BARFmycat
3/20/10, 6:29 PM
#3

Det är svårt att veta exakt hur mycket katten ska ha, finsn det en lista att gå efter är det ju enkelt. Jag tycker att det viktigaste är att tänka på att de får i sig tillräckligt med ben och lagom (5-10%) med lever.

Sen är övrigt rätt flexibelt, och naturligtvis att de dricker osm de ska.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Zabbio
3/20/10, 6:42 PM
#4

Fast samma svårigherer gäller väl med de flesta foder? Eller är det för att jag har häst och är van att blanda och känna revben/se muskelmassa som jag tycker det är enkelt och logiskt att hålla ett öga så att katten är lagom tjock, inte faller ur eller får konstig muskelsammansättning eller så? :)

Har inte ens någon våg så jag delade in levern i ca lika stora bitar och delade med vikten på paketet. Så nu vet jag hur mycket 10g lever är.. Det är ju ganska lite att hålla koll på egentligen.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Elcyion
3/20/10, 6:52 PM
#5

Vad jag vet, är det väl mest hästar och kor som man fodrar på det sättet. Inte många (om man kollar i %) som har häst eller kor, jämfört med katt/hund/ingenting alls.

Medarbetare på jack russel terrier

Silvestris
3/21/10, 1:52 AM
#6

Det är hemskt lätt att säga att någonting är svårt när man inte vet någonting om det.Flört

Idag finns det så pass många som håller på och det går att få stöd och hjälp om man behöver så finns bara intresse och engagemang är det inga problem.

När jag började var det till att söka stöd och hjälp i ammerrikatt om det behövdes. Det var lite knivigare att vara ensam i början, men det gick det också.

Annons:
Elcyion
3/21/10, 11:47 AM
#7

Vad är ammerikatt?

Medarbetare på jack russel terrier

Heffipeffi
3/21/10, 12:41 PM
#8

Jag tycker inte heller att det är svårt. Men jag läste säkert 10 är om BARF på nätet, och läste billinghurst böcker, innan jag vågade sätta i gång, för det verkade jättekrångligt. Börfade så smått att barfa katterna och efter ca 1 år var det dags för hundarna.

Visst har man funderingar i bland om man gör rätt eller om det är bättre att göra på ett annat sätt. Läser man på nätet så finns det olika sätt att barfa. Framförallt vad gäller hund. Vissa ger grönsaker, vissa inte. Benmängden (RKB) för hund varierar mellan 20-80%. Vissa ger lite spannmål och tillskott, medan andra anser det vara helt fel.

Gemensamt för alla är dock att djuren verkar må mkt bra, Så jag tror inte att det är så farligt om man ger några procent för mkt eller för lite av vissa saker. Det jämnar ut sig i längden.

BARFmycat
3/21/10, 1:48 PM
#9

#7

Jag gissar på Amerika?ObestämdTungan ute

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

garbokatten
3/24/10, 10:58 PM
#10

Jag får ofta frågan: Men hur vet du att hon får i sig allt hon behöver? Då brukar jag svara: Hur vet du att dina barn får i sig allt de behöver? Det är egentligen inte svårare att BARF:a en hund än att mata sina barn.  Om hon får i sig allt hon behöver så syns det på att hon mår bra, har fin päls osv… : )

BARFmycat
3/24/10, 11:46 PM
#11

#10

Bra svar!

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Upp till toppen
Annons: