Annons:
Etikett03-katt
Läst 3072 ggr
Zabbio
2010-03-18 01:43

Känner mig rätt dum...

Ja.. bara det är väl dumt egentligen.

Men glad i hågen som man kan känna sig när man försöker med något nytt som man tror är bra.. så berättar man förståss för kompisar och vänner.

Första svaret är att barf inte alls är bra, utan man måste köra ''whole prey''.. som tydligen hade vissa skillnaer tex inget malet kött m.m. och riktiga ben. Jaha… men då får jag nöja mig med näst bäst då..

Sen kommer ''det låter skumt att höra om sån naturlig diet för … katter.'' Ingen elakt menad kommentar absolut, men kände mig så dum ändå. Varför försöka berätta något nytt och kul för någon?

Så nu sitter jag här med en massa köttslamsor som katterna vägrar nosa på och full frys..

Tja. Katterna vänjer sig väl och äter så småningom. Kyckling gick ju ner. Men varför skulle jag ge mig på detta just nu, det var ju dumt.. har ju nyss blivit sjuk (ont i ryggen) och tvingas lämna jobbet, vet inte om jasg kan behålla lägenheten m.m. och så krånglar jag till livet ännu mer..och lägger ut pengar på att köpa in allt, visst blir det inte så dyrt i längden, men de hundralapparna somgått åt nu svider… korkat.

Kanske ett sätt att hantera det, att försöka göra något vettigt. Få något positivt att berätta om för kompisarna mitt i all klagan och alla problem..

Men jag känner mig ändå otroligt korkad och ledsen just nu.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
Gottfridsson
2010-03-18 06:36
#1

Hej, jag tycker inte du ska känna dig varken dum eller korkad. Tycker däremot att det första svaret du fick låter lite dumt, eftersom "whole prey" också är barf.

T.ex. köttet, om du inte maler utan istället ger det i bitar, så är det ingen skillnad mot köttet i "wp" när det gäller effekten, på tänder och tandkött. Nackdelen med att mala köttet är att mat som är "smet" främjar bildningen av tandsten och inte ger någon massage av tandkött.

Jag vill nog påstå att det är både dyrare och mer arbete att barfa, än att köpa torrfoder eller burkmat. Extra jobbigt blir det pga den situation du har i livet nu.

Ett tips jag kan ge dig, då jag själv har problem med ryggen, är att du lyssnar på kroppen och försöker hitta den mängd barf du klarar att göra iordning åt gången. Det är så lätt att man lassar upp för mycket på en gång och sedan klarar inte kroppen att man håller på så lång tid som det tar att ta hand om det.

Samma sak är det med det mesta man ska göra i det dagliga livet, man får försöka hitta en lagom balans för sin egen kropp. Ex. städning..endera sopar jag en dag och skurar nästa, eller så gör jag båda men tar ett rum i taget..det är en balans som passar mig.

Ta hand om dig, och försök hitta din balans! Att en person klarar något, innebär inte att andra personer klarar samma sak. Vi är individer och upplever samt påverkas olika av smärta.

//Ammi

Zabbio
2010-03-18 11:43
#2

Njae, barfen är faktiskt billigare än whiskas. Har köpt bravos oxburgare, så med allt inräknat kostar det ca 25-30kr/kg. Whiskas kostar 30-35kr/kg. och de äter mer av det. Jobbet är inte så farligt, tar ut en burgare, tar ut en bit lever och ett par hjärtan och ger. ite ensidigt kanske men bättre än torrfodret. Förberedelserna är ju bara att frysa in hjärtan och lever stycvis, inget fyiskt tungt.. :3 Mn med 10kg malet kött i kylen så får de klara sig med det. Ger kycklingvingar för tänderna…

Tack för tipsen och de snälla orden.

(För att göra morronen bättre fick jag restskatt att betala idag..från danmark 2008…wtf? Bara195kr men ändå..)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Elcyion
2010-03-18 12:27
#3

Ge det lite tid :)

Min hankatt började äta barf på en gång, men då äter han allt (inklusive bröd).

Men honkatten… *torkar svetten i pannan* Hon skulle enbart äta torrfoder. Någon månads jobb på att få över henne på mjau, och sedan när jag hade fått det, så ytterligare jobb för att hon skulle prova barf. Sen har det gått hyfsat bra.

Medarbetare på jack russel terrier

Silvestris
2010-03-18 12:40
#4

Lyssna inte på vad andra säger. Om du vill det här och är övertygad om att det är bäst, kör. Någonstans måste man börja. Om whole prey eller ben, köttbitar, blandningar osv. är bättre än det andra kan diskuteras. Det viktiga är att det är bra mat, att det är hanterbart för ägaren och att katterna äter det.

Elcyion
2010-03-18 12:42
#5

#4 Håller helt med Skrattande

Medarbetare på jack russel terrier

BARFmycat
2010-03-18 17:12
#6

När folk ifrågasätter mig brukar jag bara garva och säga åt dem att slå på Discovery eller animal Planet och titta på vad det är som de stora kissarna käkar där..

Inte sjutton är det Mumsigott torrfoder för aktiva katter i alla fall..

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
BARFmycat
2010-03-18 17:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Juste, och såhär sa jag till en annan kille som tyckte jag var knäpp som inte gav "vanlig kattmat", klicka på bilden, läs och begrunda. teg tog mig inte ens en minut att skriva det där, det var bara *skriva skriva skriva enter skriva skriva skriva enter skriva skriva….. Skicka.*

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Zabbio
2010-03-18 22:21
#8

#7 ne..men det ''måste'' ju vara ''whole prey''… inte nåt malt oxslafs, det duger inte..lika kasst som torrfoder typ.. >_>

http://rawfed.com/myths/ground.html

Just nu känns allt så tungt.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

BARFmycat
2010-03-18 22:45
#9

#8

Nu lyckas inte jag öppna sidan men vad det än står där så är ju det totalt irrelevant? Naturligtvis så är det ju bra om du ger kycklingvingar eller något med ben för tändernas skull, annars är det ju same same. Kött som kött, huvudsaken är ju att det är bra kött och rätt kött.

Jag har gett mina katter kött i två år, de får möss ibland, till och från, men inte regelbundet. Och de mår alldeles utmärkt och det komemr dina katter också att göra när de välö börjar äta köttGlad

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Silvestris
2010-03-18 22:48
#10

#8

Fundamentalister finns överallt. Den där länken visar på en sort… Den visar även på en del missförstånd om hur våra rovdjur fungerar.

Feeding ground does not 'prime' the dog's system or forewarn the stomach…

Nu citerar jag en av min mans tidigare kursledare: det som står där (dvs. ovan) betyder ingenting!

Zabbio
2010-03-18 22:49
#11

Det är en lång detaljerad lista på varför barf inte duger.. :/

Jo, har köpt kycklingvingar just för tändernas skull..

och nu kom jag på att bugaren jag lagt på upptining nog är klar.. kör svältmetoden för kisarna. Blandar torrfoder och grovmalet kött (för att jag inbillar mig att förändringen blir mindre kraftig för magn om jag blandar nu) sen får de svälta tills de äter helt enkelt.. de har iaf nosat på det.. Tinar det i en plastpåse som ligger i varmvatten så de får det lite ljummet.

stackars kisar, springer runt fötterna och jamar, jag sätter ner skålen, de tittar på varandra och sen ger dig mig en lång förolämpad blick..förstöra deras torrfoder sådär..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Zabbio
2010-03-18 22:53
#12

:) Tack för uppmuntran.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Elcyion
2010-03-18 23:14
#13

#8 En kompis till mig tävlar hundkapp på elitnivå, och blandar sin egen mat. Hon ger nordic ox, kokta grönsaker (morot och vitkål), kalk och vitaminer/mineraler (från alger).

Hade det här varit en så dålig diet som sidan påstår, då hade väl inte hennes hundar efter ca. 1 år på den dieten, fortfarande varit på elitnivå? Just nu har hon 10 vuxna greyhounds, en vuxen whippet och en greyhound-valp. Hon föder även upp greyhounds.

Det finns alltid människor till allt. Vissa mer nitiska (i brist på bättre ord) än andra. Men det betyder inte att ett sätt är dåligt, bara för att ett annat är bra.

Visst, mina katter skulle säkert må bra/bättre om jag kunde ge dem endast kravmärkt kött. Men nu har jag inte råd med det. Är då min barf dålig? Nä, jag tycker inte det. För det lilla jag tycker att jag skulle vinna på att ge dem kravmärkt kött, är så liten jämfört med att inte ge dem barf över huvud taget.

Medarbetare på jack russel terrier

Annons:
Zabbio
2010-03-19 01:09
#14

Pratar med en kompis som utbildar sig till djursjukvårdare och vill inrikta sig på foder.

''Du kan ju inte ge ben till katter!"

- men vilda kattdjur äter ju ben.. de är byggda för det..

" Nej men de är inte vana, det är inte samma sak!"

-…. ok… (hur ska de bli vana då?)

jajja.. bleh. Tyckte ag hörde lite knaster från skålen nu, så Bau testar nog köttinsmort torrfoderbit..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Emma-Andersson
2010-03-19 12:14
#15

#11 haha så gör luna också. Jamar och stryker sig kring benen och när jag sätter ner skålen så tittar hon på den och sen på mig och tycks säga: -"Men matte var är min riktiga mat?"

BARFmycat
2010-03-19 14:30
#16

#14

men man kan ju inte förvänta sig något av folk som blir utbildade av torrfodertillverkare..

Och de får ju helt enkelt lära sig käka ben, inte mer med det.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Zabbio
2010-03-19 21:44
#17

Någon av katterna, eller bägge, har tömt ca 80% av skålen.. vilket bestod av 150g kött + en mängd torrfoder… Stor portion för en katt, men inte omöjligt.. Är rätt säker på att Bau ätit, frågan är om Bassi har..:/ Bassi är rätt blyg så jag lät skålen stå framme för att göra det lättare för henne att våga äta om hon blev hungrig nog..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Upp till toppen
Annons: