Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 3081 ggr
Emma-Andersson
2010-03-16 20:00

(K) Nu ska vi börja!

Hejhej! Zabbio som skriver ;)

Nu har jag bestämt mig och börjat titta runt. Imorgon åker jag och en kompis till Bravo i Klippan och ska försöka köpa ox burgarna där, det står att man helst ska ringa 5 dagar innan men kanske om jag ber fint :P

Valde bravos ox istället för nordics pga att 150g hamburgare känns lite mer lätthanterligt än 1kg korvar,.. blir ju svårt att dela och man ska väl helst inte tina och frysa in.. Sen blir det att köpa lever och hjärta på citygross :) Och kycklingvingar.

Och försöka vänja kisarna… Bau vänjer sig nog snabbt men jag är lite orolig för Basiba.. fast hon har ju smakat och klarat av kycklingen hittils, så med lite långsam invänjning kan det nog fungera.. hoppas.

Måste hitta benmjöl också, får kolla i djuraffären som brukar ha lite frysfoder.

Lite nervöst och spännande,..men med allt skit som händer i mitt liv nu känns det bra att göra något annorlunda och vettigt :)

Annons:
Elcyion
2010-03-16 20:10
#1

Kolla på standardt.se Där listar de alla återförsäljare, och standardt har benmjöl i sitt sortiment. En burk på ca. 500g tror jag räckte 6-12 månader för 2 katter. Då har jag iof inte barfat heltid hela tiden, då jag har haft svårt att få tag på vettigt kött. Men en burk kostar runt 100:- i den storleken.

Kollade lite snabbt på deras hemsida, och du har två återförsäljare i Helsingborg. Vet inte riktigt hur de ligger till för dig?

Medarbetare på jack russel terrier

Emma-Andersson
2010-03-16 21:46
#2

Helsingborg är nära o bra :) Ska kola på djuraffären här, annars kollar jag på hemsidan du nämnde och köper i hbg.

BARFmycat
2010-03-16 22:18
#3

Man kan även spara på äggskal, mixa det och ge som kalkFlört

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Elcyion
2010-03-16 22:30
#4

#3 Men äggskal är väl inte fullvärdiga källa för Ca/P? Det funkar ett tag, men inget man ska använda i längden.

Medarbetare på jack russel terrier

Silvestris
2010-03-16 23:02
#5

#4

Äggskal funkar ypperligt som kalciumkälla. Köttet innehåller tillräckligt med fosfor för katten, äggskal består till 98% av kalciumkarbonat och ger kalcium som balanserar upp den höga fosforhalten i kött.

Zabbio
2010-03-16 23:54
#6

Tror jag gör det enkelt för mig och ger benmjöl istället :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
Elcyion
2010-03-17 00:19
#7

#5 På naturalcat skriver de att äggskal är rikt på kalciumkarbonat, men att det sakar vissa/många? av de mineraler som finns i ben/benmjöl. Därför rekomenderas det att komplettera med vitaminer och fett (ev även gelatin) för att det ska bli komplett.

http://naturalcat.forum24.se/naturalcat-about973.html&highlight=%E4ggskal

Medarbetare på jack russel terrier

Silvestris
2010-03-17 00:38
#8

#7

Ja, det stämmer att ben innehåller en del mineraler, proteiner, fett och självklart även brosk som äggskal saknar men äggskal är fortfarande en utmärkt kalciumkälla.

Zabbio
2010-03-17 20:24
#9

Nu har jag köpt startpaketet :P

Bravo Ox, kycklinghjärtan, lever och benmjöl..och lite kcklingvingar..

Tänkte mig något sånthär till bägge katterna:

en burgare oxkött (150g)

4 hjärtan (räknade antal och vikt, kom fram till att det var 9-10g/hjärta)

En leverbit på ca 10g per katt varanan dag…

pudrat med benmjöl

Kycklingvinge någon gång i veckan, ingt benmjöl den dagen.

Låter det vettigt? Sammantaget till två katter, så det blir halva menyn var.. hur jag nu ska få dem att äta rätt.. :3

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Silvestris
2010-03-17 21:42
#10

#9

Det låter bra. Det enda jag reagerar på är "pudrat med benmjöl". Är det som i "jag höftar lite och strör lite benmjöl på maten" eller att du blandar ner en efter köttmängd beräknad mängd benmjöl?

Skälet till att jag frågar är att det är mycket viktigt att man inte höftar utan faktiskt beräknar mängden benmjöl utefter mängden kött så att inte Ca/P-kvoten blir helt bananas.

Zabbio
2010-03-17 22:04
#11

Jag hörde att man fick det bra om man pudrade allt kött som inte innehöll ben med benmjöl? Tänkte att det kunde vara bra med tanke på när de fick vingar, så blir det inget benmjöl då.

Men annars är det bara att jag drar ner en tsk i fodret, det blir tillsammans 200g och det var väl så mycket man skulle ha en tsk till? :)

Blir 100g/katt, trr jag blir lagom för dem. Annars får jag ju minska/öka om de ändrar vikt.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Silvestris
2010-03-17 22:17
#12

#11

Nja, pudrar man bara med benmjöl får man antagligen inte ner tillräckligt mycket benmjöl för att kompensera för fosforet i köttet. ½ tsk benmjöl, som det blir till 100 g kött, är ganska mycket och lägger man det lagret benmjöl på maten tror jag inte katterna äter den.Flört Det blir nog till att blanda ner benmjölet.

Zabbio
2010-03-17 22:21
#13

Ok, men då gör jag det :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
Upp till toppen
Annons: