Annons:
Etikett15-problematik
Läst 6372 ggr
Mymlan
11/10/09, 12:47 PM

Barf dödade hund

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1774571/leon-dog-av-hundfodret

- Vi avråder definitivt från den här barf-dieten, säger Johan Beck-Friis på Sveriges veterinärförbund.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

Annons:
AnneN
11/10/09, 1:10 PM
#1

Och därför bör man läsa på ordentligt om sitt djurs näringsbehov INNAN man börjar barfa!

Barfen dödade inte hunden, ägarnas okunskap dödade den!

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Mymlan
11/10/09, 1:13 PM
#2

Var står det att det var ägarnas okunskap? de vart rådda att anv detta o det finns ju Barf foder att köpa av zoo butiker etc.

Jag kan ej ge Barf till min hund Hon kräks av det.

Jag lyssnar mer på vad veterinären säger tills motsatsen är bevisad.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

AnneN
11/10/09, 1:18 PM
#3

#2 Det står ingenstans, men man ska inte lita blint på vad veterinär säger alla gånger utan jag anser att man alltid ska läsa på själv. Det står ju att de gav hunden foder med för mycket ben i, hade de läst på lite mer själva så kanske de hade kunnat undvika det och gett rätt mängd ben istället.

Och att hunden blev förstoppad borde väl om något vara ett tydligt tecken på att det den äter inte är bra?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Mymlan
11/10/09, 1:23 PM
#4

#3 Men vi vet ej om de gjorde maten själv eller om de köpte den.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

AnneN
11/10/09, 1:56 PM
#5

#4 Vad har det för betydelse? Har man läst på ordentligt så vet man ju vad man ska ge sin hund och vad man inte ska ge.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

spikes
11/10/09, 3:23 PM
#6

Som jag även skrivit inne på bif,att helbarfa sin hund är en hel veteskap man måste vara helt säker på vad man ger,därför håller jag mig till krossat barf i färskfoder och älgben,just pgr av att jag inte är insatt helt och hållet i hur man barfar sin hundFlört

Annons:
essut50
11/10/09, 3:42 PM
#7

#3

"Barfen dödade inte hunden, ägarnas okunskap dödade den!"

Så du tycker det är ägarnas fel att hunden dog??

Nu får du väl ge dig tycker jag…Skrikandes

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

spikes
11/10/09, 5:12 PM
#8

7,Men va lite realist,hade ägarna gett hunden den barf den skulle ha så hade den ju inte dött eller hur?,finns dålig barf och bra barf precis som torrfoder/färskfoder tex…om jag ger min hund mat som den inte ska ha och den dör,då är det självklart mitt fel myyygoodFörvånad

AnneN
11/10/09, 6:45 PM
#9

#7 Ja hade de varit pålästa om barf och vad deras hund behöver i näringsväg så hade detta kunnat undvikas. Så ja det var deras brist på kunskap som orsakade detta.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Bogart
11/10/09, 7:21 PM
#10

Nu är det ju faktiskt svårt att veta vad ägarna gjorde för fel, eftersom den där artikeln innehåller löjligt lite fakta. Om de nu ens gjorde något fel!

Olyckor kan ju faktiskt hända. Jag kan dö av att kväva mig på en bit äpple, betyder det nödvändigtvis att äpplen är dåliga för människor? Nej. Sedan kan man ju diskutera om äpplen är bra människomat av andra orsaker, men att någon dör av ett äpple betyder inte att det är dåligt.

Själv så tror jag att väldigt många hundar både lider och dör av torrfoder. Om det sedan är rena olyckor där en hund kvävs på en kula eller dör av följdsjukdomar orsakade av torrfoder är en annan sak.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

spikes
11/10/09, 7:39 PM
#11

10,men fakta är ju att hunden dött av flisor i tarmarna…lite skillnad på det och en bit äpple i halsen.

[Saiva]
11/10/09, 11:31 PM
#12

Men jag förstår inte. Råa ben ska väl inte flisa sig? :oS

Jag ger mina katter benmjöl i barf-röror men någon gång i veckan får de kycklingvingar att kalasa på. Då äter de även upp benen.

Silvestris
11/11/09, 12:06 AM
#13

Jag skriver samma sak här som på katter.ifokus:

OK… först och främst. BARF är inte=benrikt foder. Det är så benrik mat man vill att den ska vara!

Sedan slås jag av att ägarna faktiskt inte verkar vara inlästa själva utan de har tagit råd av "någon annan". En människa som kan BARF vet att förstoppning är en mycket vanlig indikation på för hög benhalt i fodret. Det man då gör är att minska på benhalten.

Att det sedan handlar om en benbit som skurit sönder tarmen säger "den lärde" att någonting har gått väldigt fel. Rått ben spjälkas av saltsyran i magsäcken! En hund med en normal saltsyraproduktion spjälkar ben i magsäcken.

Så, om denna hund hade normal saltsyraproduktion kvarstår möjligheten att den har svalt en stor benbit som forcerat sig igenom magsäcken. Det händer men det bör ha märkts på hunden, när den åt, att benbiten var besvärlig.

Ger man sin hund malda ben blir inte tarmen sönderskuren av benbitar. Ger man hela ben är det viktigt att ge ben som inte går att svälja hela (något som en del hundar kan göra med tex. kycklinghalsar). Om hunden får stora ben som den måste sönderdela på egen hand minimerar man risken för skadliga benbitar.

Nu tycker många säkert att jag är elak, men av vad jag har läst så anser jag att orsaken bakom hundens död självklart handlar om otur men även om ägarnas okunskap. Ska man BARFa ska man ha ordentligt på fötterna innan.

Sedan kan tilläggas att även om ägarna köpte BARFen från olika företag så finns det mig veterligen fortfarande iget företag som säljer "komplett BARF" utan vad jag vet säljs fortfarande bara de råvaror som behövs. Själva komponerandet av menyn får ägarna fixa själva.

Olyckor händer, jag känner till två katter som dött av att de fått ner en torrfoderpellets i luftstrupen. Gick Veterinärförbundet ut och varnade för torrfoder då? Nej.

Annons:
HannaM
11/11/09, 1:29 AM
#14

Tja, då skulle jag helleravråda från torrfoder, känner fler illrar som dött av torrfoder i halsen än av benbitar i tarmen. Men, jag avråder inte alls från någotdera, olyckor kommer hända oavsett vad man ger. Sen att risken för olyckor ökar med ägarens okunskap är en annan femma.

smurfan-13
11/11/09, 8:05 PM
#15

Angående benbitar så litar inte jag alls på att rått ben inte kan skada hunden, oavsett om det är "tuggat". Vargar äter tex pälsen av många bytesdjur och detta tror man är ett sätt att skydda för just benbitar.

Himla sorgligt oavsett, då en hund dör.

Sugiyama
11/19/09, 5:57 PM
#16

#15, vad har du för belägg att vargar äter pälsen, det har jag aldrig hört. Däremot såg jag ett program om den svenska vilda vargen där de undersäkte fällda byten, ofta var det just bara pälsen och de bärande benen kvar.

Det är inte en hel vetenskap att ge rått foder men man bör läsa på lite innan man sätter igång. Den enda färdiga BARF-maten som finns är från "Vom & hundemat" i Norge, annars får man plocka ihop sin mat själv. Att bara ge t ex kycklinghalsar eller malda kycklingskrov gör hunden väldigt hård i magen, den behöver betydligt mer kött.

Är hunden van att smälta ben så mjuknar benen fort i magen. Det har jag sett när hundarna kräks upp maten, benen är alldeles mjuka.

Xondah
11/19/09, 6:08 PM
#17

#15 Jag har också hört att vargar äter pälsen för att skydda mot benbitar.

Mina hundar äter pälsen på rådjursben och älgbenen dem får.

spikes
11/19/09, 9:01 PM
#18

Vargen äter inte pälsen,det fick jag reda på när jag hälsade på dem på kolmården,inte heller i det vilda,dessutom äter dom otroligt nog inte de små benen som kan skada deras tarmar,fågel tex det lämnar dom.

smurfan-13
11/19/09, 10:03 PM
#19

#16 en föreläsning från dalarnas högskola som jag lyssnade på för några veckor sen. Var en av varginventerarna eller om det var en av vargforskarna som sa det. Jag litar på att de kan sin sak.

#18 jag har själv sett kolmårdens vargar äta HELA kycklingar, med ben och allt ;)

sarae
11/19/09, 11:19 PM
#20

jag helbarfar mina djur sedan ett bra tag och har faktiskt aldrig haft några olyckor, trotts att jag har många djur. MEN en stor skillnad är att jag ger stora benbitar, och skulle aldrig aldrig ge malt eller krossat ben, där ber man enligt men mening och erfarenhet om problem ( det är med malt ben jag haft problem). Med stora ben kan djuret precis som den gör i naturen gnaga av bitar anpassade för vad den kan tugga och smälta. men när det är färdigkrossat ges den inte den möjligheten, och då kan risken för skador öka. ett vilt djur äter inte röror, med malda små benbitar, den sliter och tuggar i sig hela djurkroppar, ofta med en liten mängd päls och hud för övrigt. Men det är inte pälsen i sig som gör att den klarar av benbitar ;) rovdjurs matsmältningssystem är anpassat för att kunna smälta just ben, och de gör det alldeles utmärkt- det är när de hamnar i våra händer som det däremot kan uppstå problem då djuret behöver en korrekt sammansatt kost för att just kunna smälta ben, och tillvarata näring utav sin kost.

Annons:
Silvestris
11/20/09, 12:52 AM
#21

#15

En annan förklaring till varför rovdjur ofta äter päls och fjädrar kan ju helt enkelt vara att de inte har tid eller ens möjlighet att flå/plocka sina byten.Flört Ibland är det inte svårare än så. Jag säger inte att det är så, men det kan vara så och det inte på något sätt osannolikt att det är så.

Silvestris
11/20/09, 12:55 AM
#22

#20

Hur menar du att malda ben skulle vara ett större problem än hela ben? Nu ger jag hela ben, men jag är intresserad ändå. Jag kan köpa att det är lättare att ge en hund/katt för mycket ben om man ger malda ben men det får man ju ha koll på som djurägare, men hur skulle malda ben i övrigt orsaka större problem?

sarae
11/20/09, 1:01 AM
#23

#22 som jag skrev.. de har inte möjlighet att själva avgöra vilken storlek på benet de ska äta. Möjligt även att många inte ens blir medvetna om att det är ben i malt kött. har själv haft erfarenhet utav det. Bland annat en ilelr jag var semester hem åt som aldrig ätit kött innan, hon gluffsade i sig utan att tugga, och en flisa satte sig bakom en hörntand så att käken gick ur led. Andra har satt dem i halsen.

Och ja, hur naturligt är det egentligen för dem att äta i stort sett färdigtuggad mat?

Förövrigt är ju detta en av anledningarna till att det förekommer en del olyckor med tex barfade hundar. Folk glömmer att anpassa storleken på maten efters storleken på djuret. Som tex att ge en kycklingvinge till en granddanois, helt livsfarligt, då hunden ofta sväljer den hel, men däremot ge en vinge till en liten hund, eller en hel fågel till en GD funkar utmärkt, då de själva sliter av och vet med sig vilken storlek de ska ta, och hur det ska bearbetas

spikes
11/20/09, 9:00 AM
#24

19,Pratar om små fåglar i luften och små möss tex, stora möss och stora fåglar går ju i.

JossanH
11/20/09, 11:25 AM
#25

#24 borde inte småfågelben och små musben mjukna väldigt fort i magen på ett djur som är van att äta så mycket större och "tyngre" byten?

Sajtvärd på Iller.ifokus

smurfan-13
11/20/09, 11:32 AM
#26

#24 menar du att vargar inte äter hela småfåglar & möss? Visst tror jag inte att de aktivt jagar smått om det inte är så att de måste pga svältrisk eller liknande, men nog lär de ta om de får chansen och då äts allt upp. Har bla sett nordens arks vargar äta hela dagsgamla kycklingar + hela möss & råttor ;)

#23 så du menar att om jag ger en GD en hel slaktkyckling så fattar den att den inte ska slita loss vingen och svälja den hel? Nu måste du skämta! Känns ju lite som en övertro på det hela måste jag säga. Faktum är ju att även vilda djur dör av bensplitter ibland, bara det att det inte står en ledsen och upprörd ägare som kan beskyllas för att ha gett fel sorts ben, fel storlek, fel sammansättning etc

MaalinF
11/20/09, 11:41 AM
#27

Jag tycker att det i det här fallet känns mer som att det ligger på ägarna, det är viktigt att läsa på när man byter foder. Vad som också står om barf är att det är " kan bestå av olika saker, och framställs av en rad tillverkare".

Barf är ju för många något man gör hemma. Färdiga produkter känns ju bara fel för mig. Vi vet ju inte alls hur de har fodrat hunden heller, förstoppning är ju mycket riktigt symptom på för mycket ben, framför allt hårda och gamla ben kan ju orsaka det (och då vet vi ju inte vad för ben de använder i fodret). Hade de vetat att man kan ge övermogen frukt emot förstoppningen så had ekanske hunden klarat sig.

Man måste läsa på, inte för lita sig på färdiga produkter inom det här området.


 

 

Annons:
spikes
11/20/09, 11:48 AM
#28

Detta är vad kolmårdens personal sa till mig när jag var där och hälsade på,sen är det upp till var och en att tro på det,jag väljer att tro på personalen och det jag själv lästFlört,ju mindre ben ju större risk att dom skär sönder tarmarna….

Silvestris
11/20/09, 3:06 PM
#29

#23

Jag har personligen inte haft problem med malda ben (mina kattungar vänjs vid ben just i mald form), dock med kycklinghals. Katterna verkar lätt fastna med tänderna i kotornas hålighet.

Visst färgas man av sina erfarenheter men jag har svårt att se att malda ben generellt skulle vara potentiellt skadligare än hela ben. Med malda ben behöver de ju inte kunna slita av lagoma bitar eftersom malda ben går att svälja precis som du skriver, utan att tugga. Det borde inte utgöra någon slags generell fara.

Däremot som sagt, att ge glupska hundar små ben som de kan svälja hela är inte helt klokt.

Sugiyama
11/20/09, 6:26 PM
#30

Nackdelen som jag ser det med de malda kycklingskrov som säljs är att det blir för mycket ben koncentrerat. Jag tror många ger det för dom är rädda för hela ben och så blir balansen kött/ben felaktig. Benen får inte heller lösas upp i lagom takt i magen heller utan går fortare ner i tarmarna. Jag gillar inte alls Billinghurst utfodringsmodell med nästan enbart kycklingskrov. Avföringen är ju som cement när den kommer ut.

Mina hundar krossar kycklingklubborna så dom blir sväljbara sen åker dom ner med köttet kvar runt benen som skydd. Ser lite äckligt ut men fungerar utmärkt.

Silvestris
11/20/09, 6:59 PM
#31

#30

Fast halten ben reglerar du ju lätt även om du ger malda ben. Det reglerar man genom att ge mer eller mindre kött.

Vad gäller att malda ben snabbare går ner i tarmarna… jag skulle tro att det faktiskt är så att malda ben snabbare löses upp av saltsyran i magsäcken än andra ben och ut i tarmen kommer då inte ben utan "fria mineraler". Ben ska som sagt öht. inte nå tarmen. Ben ska lösas upp av saltsyran i magen. Det som når tarmen är spjälkat ben dvs. olika mineralföreningar.

Jag kan inte se att det självklart skulle vara en nackdel att malda ben spjälkas snabbare. Kroppen tar ju ändå inte upp mer tex. kalcium bara för det utan det som behövs och sedan går överskottet ut med avföringen.

Håller dock med om att Billinghurst rekommenderar alldeles för hög benhalt.

Sugiyama
11/20/09, 8:23 PM
#32

Jo men det jag menar är att många ger de malda skroven och sedan allt för lite kött till det. Jag har själv blivit rekomenderad att ge dessa korvar enbart av en BARF-försäljare.

Angående det är bra eller dåligt i övrigt var bara spekulation från min sida. Det kan mycket väl vara som du skriver också.

Silvestris
11/20/09, 8:49 PM
#33

#33

I de fall djuret får i sig fel ben/kött-proportioner handlar det ju om okunskap och då är det grundproblemet. Inte de malda benen. ;)

Tyvärr är det oroande att en del försäljare saluför de kompletteringsfoder/halvfoder som finns som helfoder. Djurägare måste inskaffa kunskap själva, i synnerhet om de tänker fixa djurmaten själva.

Fråga 10 olika BARFare om hur BARF ska fixas och du får 10 olika svar. Det behöver inte innebära att någon gör fel, men det leder självklart till förvirring och säkert till att en del utfodrar sina djur felaktigt.

vallhund
11/26/09, 6:08 AM
#34

Det var ett fårben som perforerade Boxerns tarmar, det var första gången den fick fårben. Att inte hålla koll på hundens avföring när man BARFar är ett kardinalfel om det är så att hunden lätt blir förstoppad.

Ni har rätt i det ni skriver om de malda skroven, köper aldrig sådant, mina hundar får smaska i sig skroven som de är.

Än värre var det väl med Lotta Bromés program i P4 där bara Vet förbundets ordförande fick komma till tals o där helt sågade BARF som utfodringsmetod för hundar, nej torrfoder skall det vara!

mvh

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
sarae
11/26/09, 11:27 AM
#35

#34 inte så märkligt att veterinärer sågar barf… ofta är de i väldigt nära samarbete med just torrfoderproducenterna… på veternärhögskolan har det åtminstonne varit så att torrfoder till djur är enbart vad som rekommenderas, ofta hålla just de försläsningarna även utav representanter från fodertillverkarna ;)

vallhund
11/27/09, 3:40 AM
#36

#35 Det är jag medveten om, dock är inte alla veterinärer sådana.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Tindrans
1/13/10, 1:36 AM
#37

Oj va fly förbannad jag blev när jag läste artikeln och lyssnade på radioinslaget som vallhund #34 syftade på. Skrikandes Jag håller på att lära mig barf men med lite sunt förnuft kan man väl förstå att något är fel i hundens kost om den är hård i magen. Som det nämns tidigare i tråden finns det inget färdigt barf-foder, det finns ett som är det närmsta du kan komma (Vom og hundemat) men ändå inte i närheten av barf. Så innan man sätter igång och barfar borde man se till att skaffa sig ordentligt med kunskap!

Sen nått som absolut inte har med barf att göra, om man har hund borde man också kunna läsa av dennes signaler vilket flertalet hundägare är dåliga på. Hundar är duktiga på att försöka dölja sin sjukdom eller ohälsa men alla tecken finns där man måste bara lära sig att tyda dom. Okunskap är boven i dramat!

BARFmycat
1/13/10, 4:06 PM
#38

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

TinaH
1/14/10, 6:32 AM
#39

Jag kan bara börja med och beklaga dålig BARF-kunskap hos hundägarna.

För hunden/djuret äter det den kommeråt.

Inte 17 var det nån veterinär på stäppen när hunden levde som dens stamfader vargen, som stod och portionerade ut torrfoder och annat.

Den åt allt ifrån rötter till kött och ben.
Men sm någon annan skrev här inne så var faktiskt urhunden så duktig som stamfadern vargen att den sorterade bort små ben.

Omhunden var förstoppad innan, varför inte gå till veterinären med den och se vad det kan vara, INNAN det händer en sån här sak?
Än att fortsätta med och stoppa in ÄNNU MER mat i hunden….
Det rimmar inte hos mig, i allafall…

Kan tycka att sånna här tidningsnotiser gör än bara så jä*la less, på folk som vill ge hunden BARF. Att trycka ut och sätta upp varningar, på något dem saknar grundkunskap, är ju lätt och göra, men ta reda på fakta innan man gapar…

Nej jag ger mina färskmat från en foderleverntör som gör med smak av vilt. + ben av alla dess former, min ena instruktör är jägare så jag får vilt ben av henne, hon kom med älgknutor sistens, oxmärgben, kyckling, försöker undvika fläsk.
Givet att jag ger dem helt råa ben.

Får dem inte 2 frysta kycklingvingar varje fredag som gotte framför tvn….så har jag tjuriga vovvar…och den risken vill man inte ta. *S* 

Men att detta paret hade "hört" att BARF är bra är inget fel i det, men då kunde dem skaffat MER kunskap i ämnet INNAN det kostade deras vänn livet!

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

citrina
1/20/10, 6:02 PM
#40

Vår Coton fick blod i avföringen när han fått kyckingvingar som unghund, efter det fodrar jag aldrig med ben som han kan tugga i sig. Jag bryr mig inte om ifall vargar tuggar i sig både det ena och det andra. Nu ger jag färskfoder från BRAVO men om jag hade helfodrat med barf, vilket jag gör med katterna så hade jag gjort likadant med hundmaten som med kattmaten - använt benmjöl.

Bara för att nåt är "naturligt" betyder inte att det är riskfritt och vi lever i ett så pass upplyst och fritt samhälle att vi kan välja. Jag är för att välja det naturliga, men i dagens samhälle kan jag ofta samtidigt välja bort riskerna.

Mymlan
1/20/10, 6:08 PM
#41

#40 Skulle själv ha valt benmjöl framför rediga ben. Min schäfer hon kräktes upp benflisor efter fått ett tillåtet ben och ett stort sådant. Nu är schäfern död sedan aug -05 pga ålder.

Den hund jag har idag *6 år* testat barf och hon kräks av det även då jag testat ge 1 tsk i taget med ngn minut mellan skedarna, tänkte om hon glufsade i sig för snabbt. Detta är sådant jag köpte i zoo i färdiga korvar som låg i frysen.

Har även försökt få receptet på göra egen barf men får bara i sk % satser vilket inte säger mig ett smack om hur mkt det ska vara av varje.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

Annons:
Sugiyama
1/20/10, 9:56 PM
#42

Det är inte ovanligt att hundar som ätit torrfoder får problem i början när man ger ben. Magsyrorna är helt enkelt inte anpassade för att smälta benen. Min yngsta gav jag ben från han var 8 veckor och har aldrig haft problem medan den äldre som hade ätit torrfoder några år kräktes en del och hade även benbitar i avföringen. Men är man orolig ska man självklart inte ge ben.

garbokatten
1/20/10, 10:04 PM
#43

När jag började ge min hund rå mat så kräktes hon i början upp benbitar, vilket hon inte gör längre. Det beror förmodligen på att hennes mage inte var van att hantera ben. Jag ser också ibland benbitar i hennes avföring och det tolkar jag som att jag ännu inte har hittat rätt balans på ben, kött och övriga ingridienser i hennes kost. Trots att jag har läst på en hel del så är det inte lätt att komma fram till precis vad som passar min hund. Det gör att hon förmodligen kommer att vara både lös och hård i magen i olika perioder innan jag hittat rätt. Trots det är jag helt övertygad om att det här är rätt väg att gå.
Poängen med mitt svammel är att hundägarna i det här fallet kanske visst hade läst på men att de ännu inte hade hittat rätt sammansättning, eller så hade hundens mage ännu inte lärt sig att hantera ben. : )

Sugiyama
1/25/10, 5:10 PM
#44

#43 Du har helt rätt. Problemet är att många efterfrågar "recept" och vill ha exakta foderstater. Men finessen med rå föda är just att man måste vara beredd att ta reda på vad som är rätt för just sin hund. Precis som för oss mäniskor, alla mår inte bra av att äta likadant. Tycker man det är svårt kanske man ska ge ett färdigt foder istället.

vallhund
1/26/10, 10:30 AM
#45

I det beskrivna fallet så var ju hunden redan förstoppad när den fick ett lamm/fårben, ett ben som den aldrig tidigare ätit.

Mina hundar blir inte förstoppade av ben, ibland skiter de visserligen ren kalk, som typ pulveriseras helt när de torkar, men hundarna har inga problem med att fär ut dem.

Nuvarande hund är uppfödd på BARF eller liknande kost o åt enbart torrfoder under den veckan det tog för honom att komma till mig från sin uppfödare i Österrike.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Sugiyama
1/27/10, 4:17 PM
#46

Mina har heller aldrig varit förstoppade men jag har hört hundar som blir det, framförallt när de får mycket fläskben. Verkar väldigt korkat att ge ben till en förstoppad hund.

Zabbio
3/15/10, 6:41 PM
#47

Fråga om malda ben.. menar ni benmjöl när ni säger att det är farligt? Har aldrig sett benmjöl live än, men finns det flisor i det? Om man inte ger för mycket kan det väl inte skada? Eller?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

AnneN
3/15/10, 6:46 PM
#48

#47 Benmjöl är just mjöl så i det ska det inte vara några flisor.

Malda ben är något annat för då maler man så att det blir små bitar ungefär som det man maler kött till färs.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
Zabbio
3/15/10, 6:49 PM
#49

Ok, tack. Då förstår jag :)  Blev lite orolig.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Elcyion
3/15/10, 6:59 PM
#50

#47 Benmjöl är precis som det låter, ett mjöl gjort på ben. Det är ett fint mjöl, ganska lätt (dammar lite) som man blandar i maten.

Malda ben är tex kycklingdelar som du har kört genom köttkvarnen. Där har du små små benbitar med.

Hela ben är hela ben :)

Sen är det ganska stora skillnader på att barfa katt och hund :)

Medarbetare på jack russel terrier

Sugiyama
3/15/10, 7:07 PM
#51

Tänk på att benmjöl är upphettat och förlorar därmed en hel del nyttigheter. När det gäller kalken i råa ben så tar kroppen det den behöver och släpper iväg överflödet. Med benmjöl så gör inte kroppen så och ger man då för mycket kan det bli fel i fosfor-kalciumbalansen.

Elcyion
3/15/10, 7:11 PM
#52

#51 På kattsidan ger du 1 tsk benmjöl/200g färdig röra.

Medarbetare på jack russel terrier

Sugiyama
3/16/10, 12:38 PM
#53

Ja jag har ingen aning om hur mycket man ska ge och därför håller jag mig till råa ben. Råa ben är liksom själva huvudpoängen med BARF.

Elcyion
3/16/10, 1:05 PM
#54

#53 Japp. Men har du djur som inte äter ben av olika anlednngar, är det bra att benmjöl finns :)

Min hankatt vill jag inte ens ge ben, då han har FORL. Skulle kunna ge honom malda kycklindelar, men har inte kommit på något sätt att hantera det på som känns bra för mig. Skulle vilja mala mycket ben på en gång, och sedan frysa in. Men det blir fel det också, om jag först tinar, fryser, tinar för att använda, och sedan fryser igen. En omfrysning kan jag köpa.

Den andra fjanten, äter inte ben alls. Allt konstigt är äckligt. Barf är äckligt. Där är jag nöjd om jag får i henne rörorna, då jag anser det vara bättre än blötmaten som jag ändå får kombinera med.

Medarbetare på jack russel terrier

Silvestris
3/16/10, 3:36 PM
#55

#51

Man riskerar inte att rubba Ca/P-kvoten mer med benmjöl än med råa ben. Kalciumkällan är i båda fallen kalciumfosfat och det verkar på samma sätt i kroppen oavsett om det kommer från råa ben eller benmjöl. Benmjöl har en Ca/P-kvot på 2:1 precis som råa ben har.

Annons:
Upp till toppen
Annons: