Annons:
Etikett08-recept-matscheman
Läst 4024 ggr
[Neko]
2010-03-01, 00:01

[H] Nu börjar barf-dieten!

Imorgon börjar jag barfa Jamaal, jag har tänkt följa detta schema tills vi fått in rutinerna. Sen blir det nog mycket beroende på vad vi får tag på, men allt detta ska finnas hos jipotimas. Men hittar jag billigare i mataffären så blir det så klart det istället ;)

Något ni direkt kommer på saknas eller är onödigt? Eller rent utav för mycket utav? Det är en mager matvägrande extremt petig afghankille som ska lägga på sig iaf 4-5kg.

dag1
kycklingvingar 0,5kg
kycklinghjärta 0,5kg

dag 2
kycklingskrov 0,5kg
kycklinghjärta 0,5kg

dag 3
nötkorv 0,5kg
grönsaker (morötter, majs m.m), ris 1 ägg mixat

dag 4
viltben 0,5kg
vom 0,5 kg

dag 5
viltben 0,5kg
vom 0,5 kg

dag 6
nötkorv 0,5kg
grönsaker (morötter, majs m.m), ris 1 ägg mixat 0,5kg

dag 7
kycklingskorv 0,5kg
kycklinghjärta 0,5kg

dag 8
kycklinghals 0,5kg
kycklinghjärta 0,5kg

dag 9
nötkorv 0,5kg
grönsaker (morötter, majs m.m), ris 1 ägg mixat 0,5kg

dag 10
fasta

Annons:
AnneN
2010-03-01, 00:19

Nu är jag tyvärr inte så insatt i vad man ska ge och hur mycket.

Men jag undrar kite över varför hunden ska fasta dag 10?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Neko]
2010-03-01, 00:35

Så att han ska få upp hungern, för det skulle inte förvåna mig om han skulle sluta äta bara för att "man får mat varje dag och behöver alltså inte äta varje dag", vilket han kört med tidigare. Jag fick nog när han började med det när jag gav nordic och olika "toppings" som kyckling, vom, oxhjärta osv. Fram tills imorgon har han fått peta i sig utav orijen fish bäst han vill för att jag helt enkelt tröttnade på att slänga mat.

Så det är en förebyggande åtgärd kan man säga ;)

Elcyion
2010-03-01, 00:36

Enligt jipotimas behöver magen vila sig under fastdagarna.

Nu är jag inte särskilt duktig på BARF på hund, men vill du bara ha rent nötkött, har bl.a nordic rent oxkross för ca. 20:-/kg. De har även hel ekologisk kyckling för ca. 30:-/kg. Dyrare/kg än Jipotimas (just nu 19:-/kg), men på jipotimas saknades bröst och klubbor.

Medarbetare på jack russel terrier

[Neko]
2010-03-01, 08:28

Jag får kolla upp nordics oxkross, vi brukar ta in ett litet sortiment utav nordic till jobbet så jag ska kolla om de kan ta in det till mig

BARFmycat
2010-03-01, 17:10

Varför skull hunden inte fasta dag 10?

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

AnneN
2010-03-01, 17:31

#5 Jag har bara aldrig hört om någon som fastat hunden förut, men jag är väldigt ny på detta med att läsa om Barf.

_**/Mvh Anne

Annons:
BARFmycat
2010-03-01, 22:00

Ah, jag förstår.
jag har skrivit en artikel om detta, om du är intresserad kan du ju läsa den;
http://barfmycat.wordpress.com/2010/01/26/varfor-har-man-svaltdag/

Btw, vet du vart MaalinF tagit vägen?

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

AnneN
2010-03-01, 22:10

#7 Tack, den ska jag läsa lite senare då jag hinner Glad

Hon har lite mycket just nu på annat håll, men hon finns i bakgrunden

_**/Mvh Anne

Heffipeffi
2010-03-01, 23:36

Menyn ser i stort sett bra ut, förutom att jag inte ser att du ger ngn lever. Det är en varierad meny med kött/ben från olika djur, och det är bra. Kanske skulle du också lägga in en fiskdag. (Nordic Lax, ger jag till mina hundar)Det finns olika åsikter om hunden behöver grönsaker eller inte, men om man ger grönsaker brukar man rekommendera att hälften ska vara "ovanjordgrönsaker" (viket jag själv inte följer så noga)

Däremot tycker jag, att om inte hunden är van att äta mycket ben, ska du inte ge så stor mängd i början. Det kan ta lite tid för magen att vänja sig vid att smälta benen, och du kan riskera förstoppning. Man brukar också rekommendera att inte variera menyn så mkt i början. Vom, som är snällt mot magen, och kyckling brukar vara bra att börja med.

Lycka till!

[Neko]
2010-03-02, 00:22

Nordic lax fick han idag tillsammans med klass köttkorv, kom på att jag glömt skriva in fiskdag. Ben är han van att äta, han har fått märgben, kycklingvingar, kycklingkorvar och lite allt möjligt i köttväg sen han var 8 veckor. Men aldrig en hel diet på det. Så jag tror hans mage ska klara det rätt bra ändå. Kyckling är det enda jag hittat till rimligt pris, förutom klass köttkross och nordic vom och lax. Så jag ska börja med det tills jag får tag på köttben.

Hur mycket och ofta ger du lever?

Grönsaker vet jag ärligt talat inte hur jag ska få i honom, men jag ska köpa en mixer och mixa grönsaker med kött så går det nog ner. Iaf om han får äta grönsaksmixen efter fastedagen så han är rejält hungrig ;)

Du ger inte något extra tillskott med vitaminer och mineraler?

Heffipeffi
2010-03-02, 01:40

Jag ger ca 10% lever. Jag brukar ge laxolja några gånger i ve (ej de dagar de får fisk).

Jag ger inga andra tillskott regelbundet, men i bland får de en skvätt Aloe Vera. I fällningstider får de Keepers Mix, ett örtpreparat från Dorweart Herbs. Innehåller kelp och diverse andra örter.

[Neko]
2010-03-02, 19:47

Andra dagen med barf, lax och klass köttkorv gick ner igår. och 500g vom och ett kycklinglår gick ner idag :D Men det gick absolut INTE att äta kycklingen i köket, det skulle ätas på hundsängen eller inte alls! Bortskämda/bekväma hundskrälle ;)

Heffipeffi
2010-03-02, 20:35

Hehe, det är enafghan du har!!! Klart han ska ha middagen serverad i sängen.

Annons:
Heffipeffi
2010-03-04, 22:04

Angående mängden lever…

Om du ger mkt Klass köttkross (ej helfodret) kan du dra ner på levern till 5%, eftersom köttkrossen även innehåller lever.

[Neko]
2010-03-05, 01:19

Grönsaksmixen fick halvt godkänt, det gick att slicka i sig en del men näää så jätteroligt var det inte. Så det blir nog att ge lite men oftare

Sugiyama
2010-03-16, 12:56

När jag bara hade en hund åts maten i bädden. Jag la en handduk där som sen kunde åka in i tvättmaskinen.

Nu när jag har 2 vågar dom inte lämna matskålen innan det är tomt.

Upp till toppen
Annons: