(H) Torrfoder på semestern?
Hej svejs, här planerar vi sommarsemester för fullt (ute i god tid för en gångs skull he he) Vi ska hyra stuga och kommer att ta med oss Willma, det kommer inte vara läge för Barf, åtminstone inte fullt ut, så nu funderar jag på att ta med torrfoder under semesterveckan, men vilket ska man välja? Vilket är prisvärt och nyttigast för hunden? Spelar det någon roll vad man väljer när det handlar om en vecka? Hur gör ni andra när det är semester?
"En stund i taget - här & nu"

Jag har ju inte hund utan illrar men jag har inget val. Två av mina äter ingenting annat än kött. Dom fattar (tack och lov) inte att torrfoder är mat då dom aldrig blivit utfodrade med det. Så jag får helt enkelt se till att semestra så vi har tillgång till en frys eller hitta någon som kan passa dom under den perioden.
Jag vet inte vad som gäller för hund men Orijen brukar väl vara rätt ok för katter åtminstone?

Varför kan du inte köpa kött i butik och ge?
Jaja, Oliver´s petfood, Acana och Orijen är de enda torrfodren jag känner till som inte innehåller spannmål, mina katter får Acana som godis ibland.
Om mina katter som har BARF:ats i två år äter torrfoder ens en dag så sprejlackerar de kattoaletten kan jag säga.. Och så skriker de när de skiter. Så om jag var du skulle jag nog försöka hålla mig till BARF:et eller minst köpa något av de tidigare nämnda torrfodersorterna.
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Till hund kan du även kolla på Standardt. De innehåller inte heller några spannmål.
Alt. om du kan frysa till viss del, och då bara ta med dig färskfoder i lagom mängd? Eller kolla upp om det finns någon återförsäljare i närheten där ni tänker ta semester, och fråga om ni kan få köpa det ni behöver under er vistelse.
Medarbetare på jack russel terrier

Oj det verkade vara ett jättebra foder!

#2-3 Standardt innehåller visst spannmål, de har ris i sina hundfoder. Det enda hundtorrfoder som jag hittat som är 100%fritt från alla spannmål är Orijen. Oliver´s och Acana innehåller också spannmål.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Jo, men det var ju verkligen inte mycket.
I alla fall bättre än vanligt hundtorrfoder.
Det ska ju ha något att göra med att de måste ha det för att få till konsistensen på maten, men det tror jag lite som jag vill på. Jag har inga problem med konsistensen när jag gör eget torrfoder

Vill bara tillägga en grej, visst att orijen är utan spannmål som ris och majs Men istället trycker de ju fodret fullt med potatis och div. örter. Vet faktiskt inte om jag tycker att det är så mycket bättre.

Ang. torrfoder så tycker jag också att Standardt är bra.
Sen kan jag även tipsa om att Nordic har ett "torkat" färskfoder som brukar vara rätt populärt för semesterfirare som i vanliga fall kör med färskfoder.

Fullt och fullt.. Det är ju bra mycket mer kött än potatis fortfarande
Inte för att jag på något sätt försvarar Orijen, men det är ju inte ett dåligt foder.. Men hellre riktig BARF!

Jo, det kanske det är. Men för mig känns faktiskt potatis ungefär likvärdigt som ris. Men jag vet att många hundar funkar väldigt bra på potatis.
Barf är helt klart bättre.

Ja absolut!

#5 Du har rätt. Vet inte vilken del av reptilhjärnan jag tänkte med :S
Medarbetare på jack russel terrier

#12 sånt är lätt att missa, jag har en hund som är spannmålsallergiker så därför har jag lite extra koll på sånt
Som tips till TS så kan man ju även göra eget torrfoder, mixa ihop önskade ingredienser, klicka upp på bakplåtspapper och torka i ugnen.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Tack för alla tips! Ja, ett alternativ är ju annars att ta med "lagom mängd" fryst mat i kylbagen som håller sig i kylskåpet sen de första två dagarna, sen kan hon kanske äta kycklingvingar/klubbor någon dag och annat kött vad vi hittar någon dag och så har vi väl kanske med en liten påse torrfoder i reserv. Willma har inte reagerat på spannmål direkt, det har slinkit ner en och annan macka från frukostbordet, fast inga stora mängder och inte varje dag ;)
Blötmat på burk eller tetra? är det bättre än torrfoder?
"En stund i taget - här & nu"

Ja, det är bättre än torrfoder.
Ett alternativ som är bättre än torrfoder är de torkade färskfoderburgarna som bl a Nordic har.
Jag har köpt vom på burk för att ha med på resor. Finns även kött och fisk. Har ni ingen butik nära stugan? Någon form av kyckling brukar man alltid hitta. Djuren klarar av att äta lite ensidigt en vecka. Torrfoder är ju ännu ensidigare om man säger så.