Annons:
Etikett07-allmänt-om-barf
Läst 2986 ggr
flugufrelsarinn
2010-02-27, 00:52

de fyra "F"en och andra funderingar

Hej. Funderar på att börja barfa hunden och katterna. Tycker det är så märkligt att köpa torrfoder med minst 4 % kött och köttbiprodukter i en färglad påse varje månad. Dom borde ju rimligtvis må bättre av sin naturliga föda. Och så glada djurna blir när dom får kött! Man undrar ju hur man kan vara så självisk att man köper torrskit på påse när man kan lägga ner lite jobb och få ett friskare och mättare och gladare djur på köpet.. Om det är billigare på något sätt så är ju inte det helt fel heller. Nå, allt det här har ni säkert kommit på själva redan så jag avrundar med en kanske dum fråga..

Har alltid hört att hundar inte ska äta kött på F. Alltså fågel, fläsk, får och fisk.. Då är det ju bara nöt kvar.. Är detta en myt eller stämmer det till viss del?

Annons:
flugufrelsarinn
2010-02-27, 00:54

fyra "F"en menade jag ju i rubriken.. glömde får medans jag skrev rubriken.. =)

AnneN
2010-02-27, 03:16

Fixade rubriken…

Det med f-ben stämmer till viss del… Då de är tillagade så splttras de lätt och det kan bli vassa flisor som river sönder magsäck, tarmar, mm.

Men så länge benen är råa så ska de inte farligare än några andra ben.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

vallhund
2010-02-27, 06:02

Å andra sidan är alla tillagade ben farliga, såsom nöt o vilt t ex.

BARF/hemlagat blir inte dyrare än ett kvalitativt premiumfoder.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Elcyion
2010-02-27, 15:36

#3 Både och. Jag tycker att tillverkningskostnaden blir högre än att köpa ett färdig foder i stor påse, men jag spar in de extra pengarna i veterinärbesök och kattsand.

Men då har jag väldigt svårt att få tag på billiga hjärtan och lever. Fick sist betala 40:-/kg för färskt (inte ekologiskt) grishjärta :( Men verkar ha hittat en bekant som kan börja sälja billigare delar till hösten när hon slaktar igen.

Medarbetare på jack russel terrier

BARFmycat
2010-02-27, 17:20

Jag har skrivit en artikel om just det här fenomenet, läs gärna den om du är nyfikenFlört

http://barfmycat.wordpress.com/2010/01/23/om-de-3-fen/

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

flugufrelsarinn
2010-02-27, 18:42

Så det är bara på grund av att benen är tillagade och hårda som myten uppstått.. Tänkte att det kanske var något sånt. et låter ju lite galet att dom inte skulle tåla dom köttsorterna..

Annons:
BARFmycat
2010-02-27, 19:23

Ja det är bara benen som är bekymret, och inte ens de är något problem så länge de är RÅAFlört

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

HannaM
2010-03-05, 00:48

Ja alltså.. den myten är ju bara för tillagat. Är det någon som kan se en varg eller vildiller stå i naturen och fundera vilken bokstav den döda orren framför dom börjar på=)

Elcyion
2010-03-05, 00:50

#8 *asg*

Medarbetare på jack russel terrier

Upp till toppen
Annons: