(K) Fråga ang. lever
(Har chansat på kategori)
Min ena katt tåler inte lever, så just nu får hon kosttillskott. Men än har jag inte gett upp ;) Har funderat en del här hemma, och tänkte fråga vilken lever som är snällast mot magen? Är det kyckling? Det hon har fått innan är ungnötslever, och den bara spyr hon upp :( Även när det var bara 5% i en hel röra.
Medarbetare på jack russel terrier

Hon kanske är allergisk mot nötkött?
Har du provat kycklinglever? Det är ju mest likt deras naturliga föda, fåglar.
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Katt skulle jag tro fungerar bäst på kycklinglever i så fall… Hundar brukar man säga att kött, mm från fågel och/eller lamm är det som är skonsamast för magen om de är lite känsliga.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

#1 Hon får en röra som normalt sett är på grishjärta och nörkross (Nordic), och det funkar super. Kalk och a-vitamin får hon från tillskottet.
Har tyvärr inte hittat något rent retinoltillskott. Hade hellre kört på tex malda kycklingvingar istället. Tillskottet är inte dåligt, men vill gärna köra så lite sådant som möjligt.
Kycklinglever har jag hemma i frysen. Kan ev. tigga till mig en provbit av lammlever. Sitter på samma forum som två stycken som föder upp lamm/får.

Okej, tänk bara på att lammlever är den levern som innehåller mest retinol så den behöver du inte ge så mycket av.

Kom på att jag listat hur mycket retinol olika leversorter innehåller (fast jag har glömt kyckling) så där kan du kika så får du ett hum om hur mycket du ska ge. Scrolla ner till "Lever"

#3 Tack

Nu behöver jag hjälp att räkna
Min katt äter 50g BARF/dag + 50g bozita eller mjau. Till det får hon då 1½ tablett multicat.
Tittar man på listan som BARFmycat har länkat till, så innehåller 100g lever 163216 IU (IE).
En katts minimum behov är 5000 IU/dag, men 10.000 IU är rekommenderat.
Hur många gram lever/dag behöver då min katt för att få i sig närmare 10.000 IU retinol/dag?

#7 OM jag räknat på rätt sätt så får jag det till att katten behöver ca 6 gram lever per dag i så fall.
Någon får gärna dubbelkolla!
(sedan vet jag ju inte heller om det finns retinol i något annat som katten äter)
_**/Mvh Anne

#7 Jag fick också det till 6g, MEN tror inte jag räknade bort mjau-maten då. Så hon skulle kunna gå på 3g lamm-lever/dag? Det är där jag blir osäker.

#9 vet du hur mycket retinol som mjau-maten innehåller?
_**/Mvh Anne

Vill bara säga att på http://www7.slv.se/livsmedelssok/
så kan man söka näringsinnehållet i liver och annat kött.
Och glöm inte att internationella enheter är olika för alla vitaminer, det kan man koll på wikipedia vad varje vitamin har för internationell enhet

#11 Det var det jag gjorde :) 1 IU (IE) är 0,3 microgram (hittade inte symbolen på tangentbordet) retinol.
Enligt livsmedelsverkets hemsida innehåller 100g lammlever 49000 microgram retinol.

Nu har jag räknat på lammleverns retinol innehåll, och tänkte höra om jag har gjort rätt
Jag har räknat på att en katt behöver ca. 10.000 iu/dag.
Grishjärta (280g): 20µg
Fransyska (1000g): 44µg (använder egentligen nötkross, men det alternativet fanns inte Men tänkte att det inte borde vara någon jätte skillnad på retinolinnehållet. Eller?
Lammlever (20g): 9800µg
Totalt vikt: 1300g
Vatten: 974,1g
torrsubstans: 325,9g
20+44+9800=9864µg
9864x0,3=2959,2
2959,2/0,3259=9080
Alltså borde röran innehålla 9080 IU/kg?
Stämmer det, borde Stina då bara behöva 20g lever till 1280g röra? Jag vill verkligen att få det här bekräftat eller dementerat innan jag provar!

Ingen som kan kontrollräkna det jag kom fram till? Är inte säker på att jag har räknat/tänkt rätt