Annons:
Etikett07-allmänt-om-barf
Läst 5059 ggr
Annira
2010-01-14 19:05

En tanke...

Bara en tanke- Hur kommer det sig att ormar, ödlor och och vissa andra djur alltid har fått naturlig riktig barf-mat, medan hundar & katter som är våra mest vanliga och älskade husdjur fått äta torrt torrfoder utan någon som helst disskution om att det skulle vara dubbelt så bra för djurets bästa, om den fick naturlig föda..?

Har ju tidigare inte uppmärksammats alls och själv hörde jag första gången om barf för bara något år sedan!..

Hoppas att det håller på att vända i alla fall, så att fler och fler upptäcker Barf!..=)

Annons:
Banankaka320
2010-01-14 19:24
#1

Billigare förmodligen.  Lättare med


Annira
2010-01-14 19:38
#2

Jo, men varför har det då inte tillverkats torrfoder till ormar?;P

Annira
2010-01-14 19:44
#3

I ormarnas fall så kom jag just på att de har nog lite svårt för att äta torrfoder, skulle jag tro…;o Så hela första inlägget saknar nu både mening och grundtanke, Oskyldig men det var ju som sakt bara en tanke och inget genomtänkt som jag kom att tänka på..Cool

Banankaka320
2010-01-14 19:46
#4

Reptiler har mer mördarinstinker och inga tänder :) xD


SaraC
2010-01-14 19:53
#5

Jag tror att en anledning kan vara att vi nuförtiden är så vana med det, från alla håll matas vi av att en katt/hund ska äta torrfoder. Djuraffärerna säljer och gör reklam för det, veterinärerna likaså, vi ser reklam på tv:n om det, det skrivs i litteratur och så vidare. Många vet inte ens att det existerar något annat alternativ än torrfoder, och det är inte så konstigt.

Att alla ormar och liknande som du nämner får "naturlig föda" tror jag beror bland annat på att det faktiskt inte finns (?) några alternativ. Fanns det ett torrfoder till ormar som var lika "inrotat" hos oss ägare skulle det säkert också ges i åtminstone någon utsträckning.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Annira
2010-01-14 20:22
#6

#5 Jomen precis, du sätter pricken över iet, för det var precis vad jag menade!:)

Och ang. ormar så finns det kanske en ganska naturlig anledning till att deras mat inte består av något färdigblandat pellets, eftersom de sväljer sina byten hela och kanske inte ens skulle godkänna något annat än en riktig mus. Men å andra sidan så brukar ju inte djur som ätit rent kött i hela sitt liv tycka det är ok att äta torrfoder heller…;o

Annons:
Silvestris
2010-01-14 22:29
#7

Jag tror att en anledning kan vara är att reptiler, spindlar och amfibier är relativt nya som sällskapsdjur. Länge har vi bara känt dem som vilda djur, via djurparker. När en djurpark får in en ny art så undersöker ansvarig vilket habitat som är lämpligt och vad djuret äter i naturen. Man börjar inte lattja runt och ge värdefulla djurparksdjur matrester…

Kort och gott, det är främst experter som har hanterat den här typen av djur fram tills ganska nyligen. De som har intresserat sig för dessa djur har fått "ärva" kunskapen från experterna.

Jag brukar försöka framhäva vikten av att "nollställa" sig själv. Om jag ingenting visste om det djur jag är intresserad av, hur skulle jag gå till väga för att ta reda på vad den behöver? Om du inte har tillgång till djuraffärer och deras personal, inte till veterinärer och inte till "hobbyböcker".

Vattnadal
2010-01-14 23:19
#8

Fast det finns mat i pelletsform till ödlor och sköldpaddor, både köttätande och växtätande. Många vill hellre ge pellets till sin skäggagam, istället för grönsaker och insekter.

Vad är naturligast?

Dessutom klarar inte njurarna av pelletsen, om den inte läggs i blöt. Ödlor dricker inte så mycket, och då blir det svårt för kroppen. Hundar ger man ofta torrfodret uppblött, annars dricker de rätt mycket ändå. Katter brukar ju kunna ha problem med, om de äter torrfoder och inte dricker tillräckligt.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

TinaH
2010-01-15 05:03
#9

torrfodermarknaden är ett affärs-hysteri, idagens stresiga samhälle å har dem tyvärr vunnigt sin seger. Tyvärr.
Allt ska gå snabbt, man har inte den tiden som förr, tt kunna laga maten som man gjorde mer förr, alla blir lidandes för detta både djur och människor.

så torrfodret uppkomst är människans lathet.

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

BARFmycat
2010-01-15 15:38
#10

När torrfodret kom strax innan 1900-talet så var det först kex som var till som godis åt hundar, sen blev det så populärt att det upptäcktes en marknad för det. Straxk efter 1900-talets början drog en tillverkare igång en kampanj som hette "The danger of table scraps", och tutade i alla stackars människor att allt annat än torrfoder är livsfarligt, och ja, de gör de ju fortfarande.

Sen precis som TinaH säger, torrfoder är som fastfood för djur, det ska gå snabbt och smidigt och man ska inte behöva "tänka" när man ska ge sitt djur mat..

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annira
2010-01-15 23:28
#11

#7 "Jag brukar försöka framhäva vikten av att "nollställa" sig själv. Om jag ingenting visste om det djur jag är intresserad av, hur skulle jag gå till väga för att ta reda på vad den behöver?"

Klok tankeställare!

"Så torrfodrets uppkomst är människans lathet."

Så sant, så sant…

#10 Oj, intressant fakta! Hade jag ingen aning om den bakgrunden faktiskt..

Saga85
2010-01-18 21:43
#12

När det gäller ormar äter de såpass sällan att det antagligen inte skulle löna sig att ta fram torr/blötfoder. Det skulle ju isf bli en massa småpåsar/burkar och ekonomiskt ohållbart.

JossanH
2010-01-19 13:33
#13

ormar har väl dessutom väldigt svårt för att äta annt än tex möss. Finns ju tom ormar som vägrar äta mössen om man inte värmer dem i kroppstemperatur och får de att "verka levande" så att de ska hugga. Skulle man då sitta och försöka få en levande effekt på varje torrfodersbit?
Jag tror det skulle kräva mer arbete att utfodra reptiler som äter så pass sällan som ormar, med torrfoder

Sajtvärd på Iller.ifokus

Annons:
TinaH
2010-01-19 13:45
#14

Har en kompis som föder upp egna möss och även mini hamsters, och ger levande till sina ormar.

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

JossanH
2010-01-19 14:52
#15

#14 Men det är olagligt att ge levande föda till sina djur- även ormar. Tror att undantaget är insekter.

Sajtvärd på Iller.ifokus

TinaH
2010-01-19 17:44
#16

Hur gör dem då på skansenakvariumet tror ni?
Djurparker?

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

Annira
2010-01-19 18:16
#17

#16 Där utfodrar de alltid med döda djur, om det var det du menade?

BARFmycat
2010-01-19 18:17
#18

#16

Jag har jobbat på djurpark, de ger alltid dött.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

TinaH
2010-01-19 18:24
#19

# 18

Jag har kompis som jobbar på djurpark, var där och hälsade på henne så sent som igår.

Hon var i terrariet, och matade ormana med LEVANDE föda!

*redigerat*

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

Annira
2010-01-19 18:40
#20

Usch då, låter ju inte särskillt humant i så fall om de gör på det sättet. Har aldrig hört talas om att vissa gör så faktiskt och är fortfarande inte så säker på om det är tillåtet.

Sen behöver ju inte #18 ha ljugit heller, eftersom de helt enkelt antagligen inte använde levande föda på den djurparken hon va på.. :)

Annons:
TinaH
2010-01-19 18:56
#21

# 20

Näe det kan vara må va hänt att dem inte kanske gjode det där.
men det lät som på henne att "bara för dem inte gjorde det där så är det så!".

Men denna kvinna har jobbat som djursjukvårdare i 25 år, och har varit på Regiondjursjukhuset här i helsingborg, djurparker runt om i sverige, och världen.

Att hon var på den djurparken igår, var enbart som inhoppare.
Hon har ett western stall annars.

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Vattnadal
2010-01-19 19:34
#24

Man matar inte med levande om det går att undvika. Inte bara för att bytesdjuret lider, utan för att risken att ormen blir biten allvarligt är jättestor. Den som är rädd om  sin orm försöker få den att äta dött!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Denna kommentar har tagits bort.
JossanH
2010-01-19 19:36
#26

Det finns många som bryter mot lagen när det kommer till djur… tyvärr är det så. Och det finns även många som får dispans på olika lagar när det gäller djur, kan tänka mig att det säkert gäller levande föda också- Men det ÄR olagligt. Bara för att en bilist kör mot rött behöver det inte betyda att alla kan göra det.
Lagarna finns till för djurens bästa.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Saga85
2010-01-19 19:39
#27

Nej, som sagt så brukar seriösa ormägare försöka utfodra sina reptiler med dött - både för reptilen och foderdjurets skull. Finns ju flera knep man kan ta till för att få den att verka levande innan man faktiskt kan behöva ta till att ge levande byte.

Sen har jag aldrig hört talas om ormar som sväljer sina byten levande - de lär ju ha mer självbevarelsedrift än så.

Annons:
Banankaka320
2010-01-19 19:49
#28

*26 Står det exakt i lagen att det är förbjudet? Eller står det bara att man ska hindra onödigt lidande? Det är ju många ormägare som tycker att fodermössen inte lider någonting, och många tycker dem lider oehört. Själv tycker jag att man ska försöka med att mata med dött i första hand


Silvestris
2010-01-19 20:01
#29

_**Om utfodring av reptiler med levande djur
**Jordbruksverket har fått många förfrågningar den senaste tiden om det är tillåtet att mata reptiler med levande ryggradsdjur eller inte. Eftersom bestämmelser som direkt berör detta saknas, är denna skrivelse ett förtydligande av Jordbruksverkets ståndpunkt i frågan.

Enligt 2 § djurskyddslagen (1988:534) ska djur behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande. Paragrafen omfattar båda reptiler och deras foderdjur.
Små ormungar som utfodras med några dagar gamla, fortfarande nakna, mus- eller råttungar kan börja svälja bytet direkt utan att avliva djuret, vilket torde vara plågsamt för djuret. Djur som sväljas levande dör på ett plågsamt sätt. Många ödlor, sköldpaddor och krokodiler dödar inte sina byten snabbt och smärtfritt och många sväljer bytesdjuret innan det är dött. Därför ska ormungar, ödlor, sköldpaddor och krokodiler inte matas med levande djur.

I naturen avlivar så kallade "kramormar" (boaormar, pytonormar och snokar t.ex.) ett bytesdjur genom att i en mycket snabb rörelse hugga tag i det med munnen och lägga några slingor av kroppen runt det varvid hjärta och lungor komprimeras så att blodcirkulation och andning upphör och djuret dör (konstriktion). Vilda giftormar (huggormar och giftsnokar) hugger bytet med sina gifttänder och injicerar gift som leder till att bytesdjuret dör. Ormar som använder konstriktion eller gift för att döda sitt byte påbörjar aldrig sväljningen innan bytesdjuret redan är dött. Alla ormar som hålls i fångenskap kan därför vänjas vid att ta dött byte.

_Det finns alltså inget förbud men SJV anser att man bör utfodra med döda djur.

Banankaka320
2010-01-19 20:07
#30

Hmm i texten står det ju "därför ska ormungar, ödlor, sköldpaddor och krokodiler inte matas med levande djur.".  Då borde det ju inte vara tillåtet eftersom det står SKA.


Silvestris
2010-01-19 20:24
#31

Ormungar. Vuxna ormar får utfodras med levande föda eftersom de anses kunna döda bytet tillräckligt snabbt.

Banankaka320
2010-01-19 21:29
#32

Okej, men ödlor är ganska slöa på äta och sköldpaddor. :/


JossanH
2010-01-19 21:36
#33

#32 "Därför ska ormungar, ödlor, sköldpaddor och krokodiler inte matas med levande djur."

Sajtvärd på Iller.ifokus

TinaH
2010-01-19 21:44
#34

Och då är det ju så att ingen bryter mot lagen om ägaren anser att ormen dödar tillräckligt snabbt.

Hur tror ni, dem gör med vilda fåglar som kommer in till djursjukhusen, som är sjuka och ska ut i det fria igen?
Då det gäller för dem att kunna leva på det settet som dem gör när dem lever i det vilda.
Innan dem släpps ut i det fria igen, så släpps ugglorna in i stora lador, tillsammans med levande föda, bl.a möss, för att man ska se att dem kan klara sig i det fria, genom att dem ska ta sitt byte.

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

Annons:
JossanH
2010-01-19 22:10
#35

#34 Bara för att förtydliga det jag redan skrivit ang despanser så kan jag ta ett exempel på en lag där många haft dispans.
Minsta yta att hålla iller på är 5kvm- ändå har det länge funnits en hel del farmer som ändå får behålla sina illrar i minkburar (som är på 0,6 kvm eller nåt sånt)- de har fått dispans. Det betyder alltså inte att det för den saken skull är okej för mig att hålla mina illrar i så små burar. För för mig är det olagligt jag har inga "speciella skäl".

Sajtvärd på Iller.ifokus

TinaH
2010-01-19 22:14
#36

# 35

Det där var ett välldigt otydlig exempel.

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

Banankaka320
2010-01-19 22:16
#37

Hon syftar på att man ska ha tillåtelse och en anledning att behandla djur annolunda från lagen.


TinaH
2010-01-19 22:27
#38

Om dem inte skulle släppa in hökar, gamar, ugglor etc som har kommit in till djursjukhusen sjuka….hur ska dem då kunna klara sig i vilt tillstånd, om dem inte får levande föda?

Vissa vilda djur äter inte död föda, hos fåglarna.

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

JossanH
2010-01-19 22:34
#39

#38 Nej, du förstår verkligen inte vad jag menar. För att ett djursjukhus tränar upp vilda djur att ta levande föda betyder det inte att det är fritt fram för vem som helst att göra det. De har speciella skäl och har fömodligen fått dispans från lagen om detta sker.
En ambulans får bryta mot trafikregler och lagar pga att de har ett giltigt skäl till det och tillstånd till det. Det betyder inte att all privatpersoner kan göra likadant med sina bilar.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Banankaka320
2010-01-20 12:32
#44

Sluta tjafsa båda. Försök vara trevliga och förklara och fråga om det är något ni inte förstår. Det kan ju vara att djurparkerna matar sina djur olika, vissa kanske inte kan äta dött. Och andra väljer att följa lagen och matar med dött


Silvestris
2010-01-20 12:54
#45

Jag brukar inte lägga mig i trådar där jag själv skriver men nu vill jag uppmana alla till en trevligare ton!

/Silvestris, medhjälpare

TinaH
2010-01-20 14:27
#46

# 44

följa lagen?

hur gör djurparker / veterinärer som får in skade djur som ska ut i det fria?

Dem bryter INTE mot några som helst lagar, utan MÅSTE ge LEVANDE, för annars så klarar inte djuret sig i det vilda.
Djuret struntar i om det är lagligt eller inte, den måste få den födan som den kan leva på i vilt tillstånd.

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

JossanH
2010-01-20 14:37
#47

#46 då gör jag ett tredje försök då- Vissa har SPECIELLA SKÄL och får på så vis DISPANS att bryta mot lagen som vi andra måste följa. De har fått dispans pga sina speciella skäl.

Sen måste jag ändå erkänna att jag tror att de flesta som tar hand om vilda djur ofta simulerar ett levande byte före att släppa en levande mus i ett hägn eller lada annars skulle dom väl lätt får ett råttproblem för en hel del av dessa möss måste ju ta sig ut innan de blir föda.. Det är iaf den uppfattningen jag har fått.
De som tex rehabiliterar vilda rovdjur så som stora kattdjur lär djuret att jaga simulerade byten innan det släpps ut. De släpper inte in en gasell och hoppas på det bästa. Iaf inte i flertalet fall.

Sajtvärd på Iller.ifokus

TinaH
2010-01-20 16:03
#48

# 47

Dem simulerar ingenting. Dem släpper ut fåglar i stora lador, tillsammans med levande kaniner och möss och råttor.

Enbart för att dem ska se om djuret är så friskt så att dem kan släppas i det fria. Örnar, vråkar, ugglor, tar inget som är dött och definitivt inget som är simulerat. Dem föder upp själva kaniner, möss och råttor till detta.

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

Annons:
JossanH
2010-01-20 16:35
#49

#48 men snälla du, det är ju helt uppenbart att alla ställen i världen inte gör på samma sätt. Jag har verkligen försökt få dig att förstå vad jag menar men du verkar inte ta till dig något av det jag skriver. Sedan så lovar jag dig att det finns många olika sätt och personligen tror jag att simulering av levande djur och  byten är betydligt vanligare än att ge levande.

Vet du ens vad simulerat betyder? Det betyder att de som utfodrar djuret tex tar en död kanin och får den att vera levande så att djuret tror att de ser en levande kanin. Precis på samma sätt som många simulerar ormars byten för att ormen ska tro att det är en levande mus och äta det.

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
2010-01-20 16:46
#50

#48 Tycker även du bör gå in på länken nedan. Där kan man läsa om rehabilitering av tex rovfåglar. Där står:

"Föda: De bör vid det här laget äta själva. Fortsätt med möss och daggamla kycklingar. Obs! Rovfåglar behöver inte matas med levande byten. Studier har visat att deras instinkter är medfödda och att de klarar sig lika bra i det vilda som de som växt upp där."

http://www.djurenso.se/html/rovfaglar.html

Så jag tror inte att viltrehabiliterare av rovfågel får dispans gällande levande föda.

EDIT: postade fel länk, men det är ordnat nu.

Sajtvärd på Iller.ifokus

TinaH
2010-01-20 16:48
#51

# 49

"men snälla du"…jag har också försökt och få dig att förstå vad jag verkligen menar. Vad du tror personligen, och det som sker i verkligeheten är två helt skilda saker.

Ja jag VET vad simulering är!
Har hållt på med djur så länge som du har levt, om inte längre…

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

JossanH
2010-01-20 16:51
#52

#51 Tycker då du ska kolla in länken i inlägg #50 :) Enligt dessa rehabiliterare så är det jag TROR ungefär det som SKER i verkligheten.

Sajtvärd på Iller.ifokus

vallhund
2010-01-28 08:29
#53

En av anledningarna till att torrfoder är det vanligaste för hundar o katter är att den enda foderutbildning blivande veterinärer får är sponsrad av bl a Hills, både här i Sverige o i många andra länder, t ex Canada.

Ytterst få vettar tar sig tid att sätta sig in i djurens näringsfysiologi, många vettar vet inte vad färskfoder är, ännu mindre BARF.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

TinaH
2010-01-28 09:04
#54

# 52

Ojoj oj oj….säger bara det jag citerar en text från den länken!

"

"Rovfåglar och Ugglor

Föda: Rovfåglar är rena köttätare, och bör matas med helkroppsdjur, d.v.s. möss eller dagsgamla kycklingar. Möss är bättre kost, och bör användas som huvudkost. Även päls/fjädrar, skellett m.m. är viktigt. Maten som erbjuds  bör efterlikna den föda de fångar i det vilda. Exempelvis är det lättare att få en rovfågel att äta i fångenskap då man erbjuder bruna laboratoriemöss i stället för vita. Fåglar som inte vill äta själva ska erbjudas ex. möss för att "komma i gång". Fräscha möss och råttor eller småfåglar som katten tagit kan frysas in och användas till ex. ugglor och tornfalkar. Även fräscha trafikdödade djur kan vara användbara. Laboratoriemöss som är bruna (föredras)."

Kan frysas in…inte att dem ALLTID gör det!

*redigerat*

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

JossanH
2010-01-28 12:01
#55

#54 Att ge hela foderdjur är INTE samma sak som att ge levande helfoderdjur. Vilket artikeln mycket väl anmärker med det jag redan citerat i inlägg #50.

"Föda: De bör vid det här laget äta själva. Fortsätt med möss och daggamla kycklingar. Obs! Rovfåglar behöver inte matas med levande byten. Studier har visat att deras instinkter är medfödda och att de klarar sig lika bra i det vilda som de som växt upp där."

I det du har citerat står inte ett ord om att de ska ha levande föda. Bara att födan ska efterlikna det de äter i naturen så som möss, kycklingar etc. INTE att de ska få födan levande. Och för att folk inte ska missuppfatta det (så som du verkar ha gjort) så har de alltså- längre ned på sidan- skrivit det som jag återigen citerat här ovan.
Så nej, hela artikeln stödjer det jag har sagt hela tiden, vilket är föda som EFTERLIKNAR det de äter i naturen, inte att de äter levande föda..
För att förtydliga ännu en gång- De förespråkar alltså inte att man ska ge vilket kött som helst till en rovfågel i fångenskap, vilket inte ens diskussionen handlar om, utan att man ska ge det de vanligtvis äter ute i det fria= HELA FODERDJUR, men att man inte behöver ge dessa levande då även rovfåglar uppfödda i fångenskap har instinkten att döda egna byten när man släpper ut dom.
Och ang att man kan frysa in redan upphittade döda djur så är det nog mer ett sätt att förklara att man kan ta tillvara på djur som dött av annan anledning än avlivning.. Och vad jag vet så är det många som inte fryser in sina möss innan dom ger som föda, utan avlivar och ger dom färska.
Du borde kanske läsa texten en gång till :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
BARFmycat
2010-01-28 14:41
#57

#55

Håller helt med dig, jag tolkar det också så som du gör.

*redigerat*

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Silvestris
2010-01-28 19:54
#67

Seriöst folks, jag låser tråden om ni fortsätter på det här sättet. Kan vi inte enas om att SJV rekommenderar utfodring med döda djur men att det förekommer utfodring med levande djur och att det inte behöver anses vara ett lagbrott att utfodra med levande djur?

/Silvestris, medarbetare

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
AnneN
2010-01-28 20:59
#70

Tyvärr så har denna tråd spårat ur allt för mycket på ett mindre trevligt sätt, så därför väljer jag att låsa den.

/Anne, medarbetare

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: