Annons:
Etikett09-näringsämnen-uträkningar
Läst 11873 ggr
BARFmycat
2010-01-27 14:30

Vad betyder "aska"?

När det står "aska" på innehållsförteckningen på kattmat, vad är det för något då?

Att det är något med mineraler har jag förstått, men betyder det den totala mängen mineraler, eller är det mineraler i form av aska (alltså produkten frn när man eldar något)?
Förvirring råder!

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
Aviendha
2010-01-27 15:50
#1

Det är helt enkelt vad som blir kvar efter att man förbrännt fodret med hög temperatur. Man anger det som procentsats för att visa hur mycket mineraler som finns i fodret.

BARFmycat
2010-01-27 16:08
#2

Förbrännt?

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Aviendha
2010-01-28 01:04
#3

Ja, rätt säker på att det är just det som avses. Förbränna är det man gör när man enkelt sagt eldar ner något ;) Som när man kremerar, man stoppar in det som ska brännas i en ugn och kör på den. I dettal fall så ska det vara rätt höga temperaturer, och det som blir kvar är då askan eftersom det mesta av de andra komponenterna på olika sätt förstörs under förbränningen (om det nu var ordet du reagerade på?)

Silvestris
2010-01-28 12:23
#4

Ja, vid glödförlust förbränns allt organiskt material och endast de oorganiska ämnena, mineralämnen, kvarstår. Enkelt och billigt sätt att räkna ut hur mycket mineraler ett foder innehåller.

Det är alltså inte så att man bränner organiskt matieral och använder askan som tillskott utan det syftar till halten mineraler man får kvar om man eliminerar allt organiskt material.

Aviendha
2010-01-28 14:11
#5

#4 Tack för förtydligandet! :)

BARFmycat
2010-01-28 14:43
#6

#3

Jag trodde du menade att man eldade upp den färdiga produkten dvs fodret, det var där jag inte fattadeTungan ute

Det är alltså typ hela djur de eldar och det som blir kvar av de djuren har de i torrfoder/ blötfoder och det kallas aska och är mineraler?

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
Aviendha
2010-01-28 15:03
#7

#6 Vad jag förstått det som så är det hela fodret. Tar man och eldar ex kyckling så blir det ju missvisande eftersom kycklingen är "förädlad" innan den hamnar i det färdiga fodret, och det är ju det färdiga fodrets mineralhalt man måste veta :)

BARFmycat
2010-01-28 16:09
#8

#7

men vaddå, man eldar upp fodret och tillsäter det i nytt foder? Fodret man eldar innehåller ju inte aska?
Eller är aska det som skulle ha blivit om man eldar fodret?
Jag fattar unte vad det betyder när det står aska på förpackningarna, skulel vilja veta det.. Och jag är ledsen men hittils så har jag inte lärt mig så mycket nytt..Tungan ute

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Aviendha
2010-01-28 16:21
#9

#8 Nejnej :)

Man tar fodret, "eldar" det och mäter askan, då kan man få en procentsats på hur mycket aska det är i förhållande till mängden foder man hade innan man brännde det. Eftersom allt annat än mineraler förstörs av värmen så är det som är kvar = askan = mängden mineraler.

(ex. Du har tio kilo foder, men det är bara 1 kilo aska, då har du 10% aska i det fodret, dvs 10% av fodret är mineraler.)

Detta tillsätts inte i fodret eller så, utan förbränningen i sig är ett test om man så vill, för att se hur mycket mineraler det är i fodret. För enligt lag så ska innehållsförteckningen ange detta.

BARFmycat
2010-01-28 17:05
#10

#9

Jahaaaa, nu förstår jag! Tack!Skrattande

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Aviendha
2010-01-28 18:38
#11

Vad bra!! Skrattande

TinaH
2010-01-28 19:34
#12

ASKA I foder

Aska "den obrännbart oorganiska rest som återstår efter förbränning, i allmänhet mineral innehållet i livsmedel obrännbart oorganiska resten som återstår efter förbränning, Allmänhet mineral innehållet i livsmedel *

Tvärtemot vad många tror aska i foder för sällskapsdjur har inte samlats in från en eldstad och lagt för bulk! Tvärtemot vad Många tror aska i foder för sällskapsdjur Har inte samlats in från en Eldstad och bulk Lagt för!

I foder för sällskapsdjur beståndsdelarna är uppdelade i flera delar: kolhydrater, fukt, protein, fibrer och fett / olja. Jag foder för sällskapsdjur beståndsdelarna är uppdelade i Flera delar: kolhydrater, fukt, protein, fibrer och fett / olja.

Allt som inte kommer i en av dessa kategorier kallas av den allmänna termen "aska". Allt Som Inte Kommer i en av Dessa kategorier Kallas av Den allmänna termen "aska". Därför aska innehåller mineraler och vitaminer och är viktigt för ditt djurs hälsa.  Därför ASKA innehåller mineraler och vitaminer och är Viktigt för ditt Djurs hälsa.

Det kallas aska eftersom när maten bränns (för att bestämma sin analys) kolhydrater, är fiber, fett och protein allt förbränns. Det kallas ASKA Eftersom När maten bränns (för Att bestämma sin analys) kolhydrater, är fiber, fett och protein Allt förbränns. Aska är den del av den mat som finns kvar efter förbränning. Aska är den del av den mat som finns kvar efter förbränning.

Dock får livsmedel med mycket hög aska innehåll innehålla alltför stora mängder av vitaminer och mineraler som kan vara skadliga för ditt husdjurs hälsa. Dock får livsmedel med Mycket hög aska innehåll innehålla alltför stora mängder av vitaminer och mineraler som kan Vara skadliga för ditt husdjurs hälsa.

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

Upp till toppen
Annons: