Annons:
Etikett07-allmänt-om-barf
Läst 3069 ggr
garbokatten
2009-12-15, 15:02

[H]Övertalnigshjälp tack!

Jag har själv sedan en tid tillbaka nästan helt uteslutit kolhydrater från min egen kost och har en tid tyckt att jag har svårt att stå för att jag ger mina djur torrfoder. När jag så snubblade över BARF blev jag jätteglad eftersom att jag starkt tror på att djuren ska äta det de är skapta för. Med katterna är det inget problem eftersom de bara är mina, men hunden äger jag tillsammans med min mamma. Hon är absolut inte övertygad om att det här är bra. Hon tycker att det är dyrt och krångligt. Jag har ebjudit mig att betala allt och dessutom portionera ut maten så att hon bara behöver dela ut den men det sitter fortfarande fast. Framför allt skulle hon behöva övertygas med hälsoargument. Vår hund är en newfoundland och behöver alltså ganska mycket mat men har också väldigt lätt att gå upp i vikt. För närvarande skulle hon behöva tappa en hel del vikt men under de första veckorna när jag har gett henne rå mat (mamma har dock fortfarande gett henne torrfoder om jag inte skickat med henne annan mat)har hon faktiskt lagt på sig ett kilo. Jag tror att det till stor del beror på att hon inte har fått ordning på matsmältningen ännu, utan är hård i magen. Modern börjar dock tappa tålamodet med "mitt lilla experiment" och kommer förmodligen snart att totalvägra om vi inte kan se några tydliga resultat. Har Ni några tips på hur man får igång hundens mage? Dessutom tas alla goda argument tacksamt emot (även om jag redan tycker att jag har väldigt starka argument).

Annons:
Aviendha
2009-12-19, 16:07

Jag kan inte något om att sätta igång magen på hund, det lämnar jag åt andra. Men jag tänker på hur kroppen förändras för iller när de går över på barf - de omvandlar ofta fett till muskler. Kroppsstrukturen blir ju helt annorlunda. De håller sig mätta längre på barf med, så mängden mat kommer med stor sannolikhet att vara mindre än torrfodret. I många illrars fall så är det, om man hittar bra ställen att införskaffa maten på vill säga, billigare än att hålla samma individer på torrfoder eftersom det skule gå så stora mängder av det senare om de skulle äta det. Sen om detta är överförbart på hund vette tusan.

På en blandkost som hunden nu fått så känns det inte underligt att hon gått upp ett kilo. Hon har fått sitt kött, men ändå torrfoder. Antagligen mer än hon behövt och gjort av med helt enkelt.

Det finns ju massor av fördelar, drar de jag kan (dock är de för iller, men mycket kan säkert överföras på hund) så får vi se om det är något du missat eller om du redan har koll på det :)

Bättre tandhälsa. En ökad energi hos hunden. Det är en enorm berikning och aktivering eftersom torrfoder alltid ser, luktar och smakar lika. Hundar, liksom de flesta djur, äter med syn, smak och lukt. Stimuleras dessa blir det en större upplevelse för hunden och bara den biten är faktiskt viktigare än man kan tro. En starkare och bättre kroppsstruktur. Iaf hos iller förebygger du ju sjukdommar som de får av torrfodret pga kolhydraterna. Nu är ju hund lite mer allätare, men jag är helt övertygad om att det kan gälla dem med. De får ett starkare immunförsvar iom att de utsätts för olika saker hela tiden. Det kan göra dem lite kassa i magen i början, men de får bättre motståndskraft eftersom. Det gör underverk för pälsen. Osv. osv.

Lycka till!

vallhund
2009-12-21, 05:29

Hundar behöver inte tillföras kolhydrater öht, annat än den som finns i tikens mjölk, dessutom får de i sig en del via de halvsmälta matrester som finns i bytesdjurens magar.

Diverse sädeslag av olika sorter som ingår i så gott som alla torrfoder är bara en belastning för hundens magtarmsystem, samt att de lägger på hullet av alla kolhydraterna.

Om hunden inte är van vid ben/broskben så kan den bli väldigt hård i magen till att börja med, benen måste fasas in succesivt.

Läs mer om BARF för hundar på

www.kurants.se www.jipotimas.se http://uk.groups.yahoo.com/group/NordBARF/?yguid=290278770  http://www.mustela.se/

mvh

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

vallhund
2009-12-21, 05:32

En sida till med mycket bra artiklar:

http://www.rawmeatybones.com/

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

garbokatten
2009-12-22, 02:10

Tack för Era svar.

För mig är mim mammas argument att fortsätta ge henne torrfoder lika dumma som om föräldrar skulle tycka att barnen bara ska äta snabbmat och halvfabrikat eftersom det är så lättsamt och praktiskt. Jag vet ju hur myckat bättre jag själv mår av att dra ned på kolhydraterna och jag är ju ändå omnivor.
Min största utmaning (förutom hundens medägare) är just nu att hitta en bra leverantör av kött. Eftersom det är en newfoundland jag har behöver hon ganska stora mängder, vilket kan bli dyrt om man inte hittar rätt.

Tack än en gång. : )

Aviendha
2009-12-22, 15:45

Jo, det kan vara trixigt, och i början kan man tycka attd et är svårt att få till det och då är det ju enklare med ett torrfoder du bara häller upp. Men man lär sig snabbt och då är det minst lika enkelt :)

Lycka till med leverantörsletandet! Tror vi illerägare har en stor fördel med just det, för vi kan ju tigga till oss småslamsor för en billig peng hos diverse slaktare, men det kanske inte är lika lämpligt för hund :S

Upp till toppen
Annons: