Annons:
Etikett08-recept-matscheman
Läst 14697 ggr
AnneN
2009-09-12 19:51

(H) Recept på barf till hund

Söker barfrecept till hundar, har du något så får du mer än gärna dela med dig. Glad

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
vallhund
2009-09-13 12:52
#1

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

AnneN
2009-09-13 13:27
#2

#1 Tack för tipsen ska kolla in de sidorna Glad

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Sugiyama
2009-09-24 17:48
#3

Recept? Hur menar du då?

AnneN
2009-09-24 18:08
#4

#3 tex, mängd, typ av kött/ben andra saker man ger tex grönsaker, ägg, tillskott, mm.

Recept kanske var lite fel ordval, kanske matschema var mer passande.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

MaalinF
2009-09-24 18:33
#5

#4 Påminner mig om att jag måste få klart artiklen om hund barf :D


 

 

Sugiyama
2009-09-28 13:51
#6

Aha då fattar jag. Här är mitt matschema på ett ungefär för ena hunden:

-En kycklingklubba, ca 300 g, 100 g vom

-En kycklingklubba, 100 g grishjärta

-En lycklingklubba, 1/2 burk tonfisk, ägg

-En kycklingklubba, 100 g vom

-Broskben, fläsk, 300 g, kindkött nöt

-En kycklingklubba, 50 g lever, ägg

-Sen börjar det om igen.

Äggen separerar jag så dom får gulan rå och vitan micrad. Det här är en rad per dag och mina får mat en gång om dagen. Jag ger utöver det lite vitkål, morötter eller annat i bitar som utfyllnad.

Annons:
AnneN
2009-09-28 15:18
#7

#6 Tack då ser jag lite bättre hur man kan variera och ungefärlig mängd.

Ungerfär hur mycket väger den hunden och är den väldigt aktiv, mitt mellan eller "soffliggare"?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Ruska
2009-09-29 11:10
#8

Mína hundars ungefärliga veckomeny

Aktiv kastrerad 6-årig pudel ca 4,5 kg:

Måndag-fredag:

Frukost: ½-1 kaninlår, beroende på storlek, alternativt kaninvinge (=kaninframben) eller kycklingvinge eller kycklingben.

Kvällsmat: En bit lamm eller nöt, ibland vom.

Lördag:

Frukost: Kanin, kyckling eller lamm.

Kvällsmat: Fisk, helst viltfångad med ben.

Söndag:

Frukost: Kanin, kyckling eller lamm.

Kvällsmat: Lever av nöt eller kyckling.

--------------------------------------------------

Äldre blandrasherre, soffligare, kastrat, ca 8 kg:

Måndag-fredag:

Frukost: Kycklingvinge alt kycklingben.

Kvällsmat: En bit lamm eller nöt, ibland vom.

Lördag:

Frukost: Kyckling eller lamm.

Kvällsmat: Fisk, helst viltfångad med ben.

Söndag:

Frukost: Kyckling eller lamm.

Kvällsmat: Lever av nöt eller kyckling.

 -----------------------------------------------------------

Det enda som serveras malet är vommen och nötköttet då jag har svårt att få tag i bra nötkött med ben. Övrigt ges som det är, dvs med ben naturligt inbäddade i köttet. Lever innehåller förstås inga benFlört

sarae
2009-09-29 11:22
#9

#8 får man fråga vart du får tag på kanin`? ;P

Ruska
2009-09-29 11:48
#10

#9: Jag hade egen uppfödning tidigare. På forumet Alternativ kan du annonsera/skicka förfrågan om olika sorters kött i din närhet. :-)

sarae
2009-09-29 12:12
Sugiyama
2009-09-29 13:32
#12

# 7 Hunden är en kastrerad labbetik som väger 27-28 kg och inte särskilt aktiv. Jag har en mycket aktiv hanne också som väger 30 kg och äter ungefär det dubbla.

aussiemia
2009-10-05 06:51
#13

Vi ska precis börja barfa vår 8-årige hoffe-tik.

Kan jag använda mig av dina dagar Sugiyama? Och är det bara att börja, typ imorgon? Ska hon äta varje dag? Det ser så enkelt ut med ett matschema, jag hittade en annan sida och det såg så himla krångligt ut.

I tillägg ska vi ge henne essentiella oljor och hoppas att hon inte får ont i lederna. Vi har tagit henne till Australien från Norge och hoppas ju att hon ska leva länge och vara frisk under tiden.

Hon är väldigt otränad efter att ha varit borta från oss i ett par år och dessutom suttit i karantän i 30 dagar men annars är hon en aktiv hund och hennes vikt är ca 30 kg.

aswedishsmorgasbord.com

Annons:
Ruska
2009-10-05 12:16
#14

#13 Ger du fet fisk en gång per vecka kan du utesluta oljan.

willowpysen
2009-12-08 00:20
#15

Funderar allvarligt på att börja BARF:a min hund, en kräsen blandrastik som just nu äter Arion torrfoder och ebafarmens färskfoder. Men jag undrar hur man börjar? Ska man väga maten? Jag hade varit glad om min lilla tik hade kunnat lägga på sig lite för hon är för smal.

"En stund i taget - här & nu"

Sugiyama
2009-12-08 12:27
#16

#13 förlåt jag har inte sett ditt inlägg föränn nu. Jag ger olja och fisk men utesluter oljan på fiskdagarna. Min lista är ett exempel som man kan följa men man måste kolla på sin hund och justera efter hur den reagerar. Sen skulle jag börja med ett djurslag i taget och inte blanda från början. Ge bara kyckling en vecka, sedan något annat nästa vecka. Hundar kan reagera med att bli hårda eller lösa i magen och då är det bra att veta vad som orsakar det. T ex tålde inte Freddie ägg från början och då var det bra att veta att det var ägget som var nytt på menyn. Framförallt en äldre hund kan det ta tid för att lära sig smälta benen om den ätit torrfoder hela sitt liv.

#15, man brukar börja med att ge ca 3% av hundens vikt per dag, sen får man justera uppåt eller neråt beroende på hundens hull.

willowpysen
2009-12-10 15:56
#17

Någon som ger tillskott? Har läst innehållsförteckningarna på olika sorters färskt fryst foder och där har man tillsatt vitaminer, har börjat med Barf på min lilla kräsna tik. Tog sista portionen frysfoder i morse och nu ligger hon ute och tuggar i sig lite drygt 300g kycklinglår, hon ska få ytterligare en portion ikväll, tänkte ge henne mat 3ggr/dag då hon behöver hullas upp lite. Hon väger ca.16-17kg och är väldigt aktiv ute, men man får väl pröva sig fram och se vad och hur mycket man behöver ge. Har köpt hem rå sill, kycklingvingar, kycklingklubbor, har massor av oxkött+ben i varierande storlekar i frysen, kycklinglever. Tänkte testa sen att göra nån grönsaksmojja, med morötter och spenat eller lite ärtor att köra i mixern till puré och blanda i lite leverpastej för smakens skull, se om hon överhuvudtaget äter det. Men kycklingklubbor gick hem iaf ;) Härligt att se att hon äter…. Ingen större hit med torrfoder =S

"En stund i taget - här & nu"

Sugiyama
2009-12-10 17:37
#18

#17 Kul att din hund gillar maten. Jag ger tillskott i form av fiskolja. Sedan får min ena hund glukosamin för lederna. Funderar också på att ge hanen extra c-vitamin då han har haft problem med uvi nu under jaktsäsongen. Har inte hittat något bra preparat bara.

vallhund
2009-12-21 05:12
#19

Jag ger Laxolja, ibland andra oljor samt Life´s Green, ett vitamin o mineraltillskott.

Under fästingsäsongen ger jag även Öljäst.

mvh

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: