Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 3420 ggr
trollet85
11/9/09, 3:02 PM

[I] [K] Börja med barf.

Tänte åter igen börja barfa mina djur här hemma. Och denna gång även katterna. Både illrarna och katterna kommer ha tillgång till torrfoder till att börja med.

*Finns det något man inte ska ge till katt?
*Ni som barfar katt, brukar ni ge alla sorters kött?
*Ger ni dom då i bitar eller maler nu ner de till "blötmat"?
*Hur stora bitar är okey att ge till katter?
*Gäller det samma med inälvsmat till katt, 1-2 gånger i veckan?
*Hur ofta utfodrar ni djuren, ni som helbarfar?
*Hur mycket ska man ge?

Ni som är vana att ge barf, har ni några bra förslag hur man ska gå till väga?

Annons:
JossanH
11/11/09, 3:10 AM
#1

Du kan, som jag förstått det, ge kycklingskrov både till iller och katt som basfoder. Sedan kan du ge hjärta och lever några gånger i veckan. Komplettera gärna med hela möss (vilket min kissa älskar) och någon annan proteinkälla att varva med. Ges det stora ben som dom inte äter bör du även tillsätta benmjöl.

Jag brukar ge katten det samma som till illrarna när dom får lite rått kött. Jag ger kycklingvingar och hjärta lite då och då. Ibland köper jag ormmatsmöss, men det äter inte illrarna så det får bara katten. mycket uppskattat.

Sajtvärd på Iller.ifokus

BARFmycat
11/18/09, 4:45 PM
#2

Jag har barfat mina katter i snart 2 år, och jag ger kyckling (med ben) och kötbullar av köttfärs med äggskal i som kalkkälla som bas, sen ger jag lever, hjärta och njure nån gång i veckan.

Jag har delat upp det så att jag har en grönsaksblandning som jag fryser in i isformar, så får varje katt en sån var på morgonen. Sen får dom frukost och middag, och det är alltid samma sak.

Jag brukar tex frysa in portionspåsar med exempelvis köttbullar, då är det 4 köttbullar och jag har 2 katter så då blir det 2 köttbullar per katt per dag, morgon och kväll.

* Du ska inte ge lök av någon form, avocado, vindruvor/ russin, sharonfrukt, potatis, rabarber, potatis/tomatplantor, nötter, och lakrits.
sen ska du inte ge broccoli, lever eller spenat i för stora mängder. Lite är bra, men för mycket orsakar förgiftning.

* Jag ger alla sorters kött, fläskkött är bäst enligt mig för det innehåller rikligt med B-vitaminer, har bra fettinnehåll och är billigt. Men även lamm, nöt, kyckling och fisk får dem. Även om en katt inte äter lamm, fläsk eller nöt i naturen så äter dom många olika sorters gnagare, och alla arter har olika kött. tex vildsvin och gris smakar inte alls likadant och innehålelr säkerligen inte exakt samam sake helelr, så det är för variationens skull jag ger allt möjligt kött.

* Jag ger i bitar, en portionsbit per portion, om det inte är tex kycklingmage eller möss, då kan man behöva ge flera.
Det är ingen som maler köttet åt djuren i naturen, och det ger bra stimulans och är bra för tänderna att få tugga maten + att de inte kan äta like fort då som om de skull äta mald mat. Men man ge mald/ hackad mat i början när de ska vänja sig vid att äta BARF, så att de blir lite lättare för dom att göra bytet.

* Hur stora biter som helst skulle jag vilja säga, mina får köttben från grisar och det tycker dom är jätteroligt och håller på med en hel dag.

* Som sagt jag ger inälvsmat kanske var 3-4:e dag ungefär, jag har ingen fast veckomeny förutom att de får köttben på lördagar och de har svältdag på onsdagar, resten är rörligt.

* Jag utfodrar som sagt 2 ggr om dagen. Vissa källor säger att man bara ska ge en gång om dagen, men jag tycker att det är fel då katter är skapta för att äta 10-20ggr om dagen. Man kan med fördel mata oftare, men jag har inte tid att mata flera gånger om dagen, och det är mest praktiskt att ge morgon middag.

* Hur mycket man ska ge beror på vilken aktivitetsnivå katten har, okastrerad, kastrerad? Innekatt, utekatt? Tjock eller  smal?

lite riktlinjer är lågaktiv: ca 65 kcal per kilo
Aktiv: 80 kcal per kg
Dräktg: 90- 100 kcal per kg
Dräktig sista 3 veckorna: 140- 170 kcal per kg
kattunge upp till 6 mån: 130 kcal per kg
Kattunge 6-12 månader: 100 kcal per kg
Mer eller mindre, man kan börja med något av nämda, sen får man följa kattens hull och se om den behöver mer eller mindre.

Mina egna katter som har lätt för att lägga på sig får knappt 100g kött om dagen vardera + grönsakskuben.

För mer info, kolla www.BARFmycat.se
Lycka till!Skrattande

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

ThereseB
11/26/09, 10:31 AM
#3

Jag måste bara fråga här, grönsakskuben, vad innehåller den?

Jag är helt inne på att börja barfa min katt pga att han allt som oftast äter sin mat, blöt eller torr och sedan spyr upp det… Det verkar som att han inte äter på rätt sätt, kanske lite för fort? Då borde det bli bättre med barf tänker jag, han får äta lite långsammare och tugga bättre.

Jag skulle vilja börja med det här, men en sak som hindrar mig (och har hindrat mig i 1,5 år) är att folk säger att man behöver en köttkvarn och de är dyra att köpa in. Och om det då inte funkar att barfa min katt så står jag där med en köttkvarn…

Vad ska jag börja med för att se om han skulle kunna tänka sig att barfa? kycklingvinge? Köttbulle?

Lite rörigt och lite ostrukturerat, jag vet, hjärnan är inte riktigt vaken än…

/ therese

Silvestris
11/26/09, 11:07 AM
#4

*Finns det något man inte ska ge till katt? Det finns massor av saker man inte bör ge katten, främst vegetabilier tex. vindruvor/russin, vitlök, lök och tomater. Choklad är också giftigt. Många frön innehåller blåsyra så ger man tex. linfrön som fiberkälla är det viktigt att fröna ges hela. Även om låga doser inte dödar katten kan syran orsaka obehag.

 
*Ni som barfar katt, brukar ni ge alla sorters kött? Ja.

*Ger ni dom då i bitar eller maler nu ner de till "blötmat"? Jag ger främst hela ben och köttbitar men kompletterar med malt ibland.

*Hur stora bitar är okey att ge till katter? Så stora de kan hantera.

*Gäller det samma med inälvsmat till katt, 1-2 gånger i veckan? Jepp.

*Hur ofta utfodrar ni djuren, ni som helbarfar? 2 ggr/dag.

*Hur mycket ska man ge? Det beror på individen. Mina katter äter drygt 100 g var/dag.

Ni som är vana att ge barf, har ni några bra förslag hur man ska gå till väga? Ta det lugnt och ge dig inte in på det om du är osäker och låt det ta den tid det tar.

BARFmycat
11/26/09, 11:22 AM
#5

# 3

**Jag måste bara fråga här, grönsakskuben, vad innehåller den?
**Det är lite olika frukter och grönsaker, som jag ångkokar och mixar, sen blandar jag i köttfärs tills katterna vill äta av smeten, då fryser jag in den. Har bla ingefära, rosmarin, blåbär, tranbär, alfalfagroddar, alger, tomat, morot mm i.

Om din katt spyr för att den äter för fort har jag två tips tills du börjat barfa;1. Släng ut fodret på golvet så han får leta efter det och gå runt lite. Då är det omöjligt för honom att skopa i sig så mycket som möjligt på en gång.
2. Lägg fodret i en foderboll, som han måste knuffa på för att få ut maten. samma effekt som att slänga ut det på golvet, fast ännu bättre. Foderbollar finns att köpa på Apoteket för 99;- och heter Catmosphere

Köttkvarn?
Jag begriper inte varför folk påstår att man måste ha en köttkvarn, jag har barfat mina katter i snart 2 år och jag har aldrig haft någon köttkvarn, det är ingen som male ner köttet åt djuren i naturen! Skulle kanske vara bra om man har kattungar eller katter med dåliga tänder, men det går ju fortfarande att finhacka köttet, det gör jag åt min lilla kattunge just nu och det fungerar hur bra som helst!

**Vad ska jag börja med för att se om han skulle kunna tänka sig att barfa? kycklingvinge? Köttbulle?
**Du kan börja med att prova ge honom lite kött nästa gång du ska äta kött själv, för att se vad han tycker. Kyckling, köttfärs, hjärta och lever brukar vara favoriter som är bra att börja med. Äter han och tycker om det så är det bara att sätta igång, när du inte ger kött med ben (som det ändå förmodligen kommer ta ett tag för honom att lära sig äta) så kan du strö på lite kalk i form av pulveriserade äggskal eller benmjöl som jag tror går att köpa från foderbilen.se, men jag har äggskal åt mina. Se till att inte ge för mycket lever bara, det är väldigt rikt på A-vitamin och för mycket kan ge A-vitaminförgiftning.

Det är enklast att köpa köttprodukter från fläsk istället för nöt, fläskkött är rikt på b-vitaminer och fläskinälvor innehåller inte lika höga "toppar" av alla vitaminer som nötinälvor. Lammlever bör helt undvikas, om man inte ger det någon enstaka gång ibland. Detta bara för att du ska ha så enkelt som möjligt att hålla koll på att de inte får i sig för mycket av någonting, med BARF så är det ju så att det är lättare att överdosera än att underdosera =P

Lycka till!Skrattande

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

BARFmycat
11/26/09, 11:24 AM
#6

# 4

Varför är tomater inte bra?

Tomatplantor, potatisplantor, potatis och rabarber är den grupp jag känner till pga innehåll av oxylater, men tomat? O_o

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
Silvestris
11/26/09, 11:41 AM
#7

#6

De flesta växter i familjen Solanaceae (tex. tomater och potatisar) är giftiga för katt. Små mängder är inte dödliga men en liten körsbärstomat är allt som krävs för att katten ska bli irriterad i mage/tarm.

JossanH
11/26/09, 12:05 PM
#8

#3 Försvinner inte lite av din tanke att katten ska äta saktare om du införskaffar en köttkvarn och maler köttet åt katten? Jag skulle def hellre ge bitar som katten får arbeta med. så strunta i kvarnen, köp en billig secatör istället så kan du lätt klippa i ben  om du vill dela lite på bitarna.

Sajtvärd på Iller.ifokus

BARFmycat
11/26/09, 2:37 PM
#9

# 6

Vad är det giftigt ämne? är du helt säker på att just tomater är giftiga?

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Ceciliaolucifer
11/26/09, 3:04 PM
#10

Våra bengaler hemma får kycklingskrov och ibland hela kycklingvingar. Dom klarar galant att äta och tugga sönder det här själva. Ett skrov klipper vi i fyra bitar. En vinge ger vi hel.

Silvestris
11/26/09, 3:11 PM
#11

#9

Alla Solanaceae-växter innhåller solanin. Det känner du säkert igen ifrån att man inte ska äta gröna potatisar (det är dock inte solaninet som ger den gröna färgen utan den gröna färgen är bara en indirekt indikation på hög solaninhalt).

Solanin förekommer i olika halter beroende på olika omständigheter. Även vi människor blir dåliga om vi äter växter innehållandes höga halter solanin, men eftersom vi är större (och eventuellt pga. vår omnivora natur har bättre motståndskraft mot växtgifter) än katter behöver vi äta betydligt mer för att bli sjuka.

Solanin-halten minskar om vi tillagar vegetbilierna men då minskar vi även halten potentiellt välgörande ämnen som tex. antioxidanter och vitaminer.

BARFmycat
11/26/09, 3:22 PM
#12

#11

Då borde alltså solaninhalten sjunka eftersom jag alltid ångkokar grönsakerna jag ger till mina katter?

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Silvestris
11/26/09, 3:50 PM
#13

#12

Ja, det gör den säkerligen men du vet inte med hur mycket. Ångkokar gör man ju för att det är en skonsam tillagningsmetod dvs. man förstör näringsämnen/reducerar halten mycket lite. Antagligen gäller samma för gifter dvs. att skonsammare tillagningsmetoder påverkar dem mindre.

Friterar man grönsaker med solanin fösvinner allt solanin (tillsammans med mycket annat) och tillagar man "normalt" reduceras halten med ca 50%. Ångkokning är antagligen skonsammare och mindre effektivt i det avseendet.

Annons:
Upp till toppen
Annons: