Annons:
Etikett08-recept-matscheman
Läst 4692 ggr
JossanH
2009-10-22 13:27

Fastedag

Hur är det med att ha fastedag?

Någon som har det och vilket djurslag gäller det?

Varför eller varför inte?

Sajtvärd på Iller.ifokus

Annons:
spikes
2009-10-22 15:24
#1

Jag har ingen faste dag det har mina hundar själva om dom vill,det händer att dom inte vill äta en dag och då behöver dom inteFlört

Aviendha
2009-10-22 21:21
#2

Jag vet att jag hört talas om en hundkarl som rekomenderade en fastedag i veckan eller varannan för hund och även katt för att det var naturligt för dem, det är ju inte varje dag de får tag på mat i naturen, och det var det de var byggda för.

Jag är inte så väl insatt men jag tror inte jag skulle tillämpa det, däremot skulle jag kunna tänka mig att en dag isf dra ner på födan, att de kanske fick en halv dagsranson ist. Detta då enbart för fullt friska och starka djur, och inte för djur med hög metabolism.

JossanH
2009-10-22 21:56
#3

#2 jag såg ett program för några år sedan om en dansk gubbe som snackade om vikten av just fastedag en gång i veckan! Därav frågan.

#1 Så det finns dagar då hundar inte vill äta frivilligt!? Hundar som alltid brukar glufsa i sig vad dom kommer över ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Aviendha
2009-10-22 22:15
#4

#3 Hm, undrar om det inte var samma? Det var något år sedan jag hörde om detta med, pappa hade sett på tv ;)

spikes
2009-10-22 22:39
#5

3,jepp i alla fall härhemma,det är rätt sällan men det händer.

Dom vill helt enkelt inte ha mat men äter som vanligt nästa dag,och mina glufsar i sig av stora måttFlört

JossanH
2009-10-22 23:55
#6

#5 låter ju jättebra om hunden själv "vet" hur mycket och vad den mår bra av :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Annons:
Silvestris
2009-10-23 18:07
#7

Eftersom jag ofta har dräktiga katter eller kattungar hemma kör jag inte på fastedag. Det är naturligt med svältperioder i vilda djurs liv, men om det är uppbyggande eller nedbrytande kan man väl diskutera.

Dessutom har jag tagit hand om överviktiga katter ibland och de ska helt enkelt inte svältas eftersom de kan bli rejält sjuka av det.

Antar att veterinären ni hört talas om är Finn Smed Jensen. Han tyckte väldigt mycket… både mer och mindre vettigt.

sarae
2009-10-24 02:38
#8

om man ser till iller, så har vildillern  "fastedagar" eller ja, snarare att benämna som svältdagar. Det är inte alltid de får tag på något att äta, precis som de flesta andra rovdjur, pågår de under lång tid, så är det självklart inte bra för individen, och kan leda till svältdöden.

Vet folk som har fastedagar för sina illrar. Jag har det inte, däremot får mina bara mat en gång per dygn, vilket gör att sista timmarna innan matdags, hinner de ibland bli rätt så hungriga. På såvis vet jag att de verkligen äter allt som serveras.

BARFmycat
2009-11-18 17:19
#9

Jag har fastedag 1 gång i veckan - 1 gång varannan vecka åt mina katter, och en dag i veckan får de lite mindre mat då de får köttben som det inte är så mycket mat på, mest gnag.

De dagar då det är fastedag så tar dom det ganska lugnt, ligger och vilar, tvättar sig och bara tar igen sig. I början tyckte dom att det var jättejobbigt att inte få äta något alls, men nu har de vänjt sig och protesterar nästan inget alls.Glad

De dagar som det är fastedag bajsar de jättemycket, det ger ju tarmen lite välförtjänt vila och kroppen tid att pyssla om sig själv.

Dräktiga, extremt underviktiga katter och kattungar ska inte ha svältdag.

Katter som har diarré eller annat krångel med magen kan med fördel ha svältdag för att tarmen ska få reparera sig själv, det rekommenderar många veterinärer också.

Det finns någon slags myt om att när man svälter en katt så skadas levern, det är bara om katten svälter en längre period. 1 dag eller till och med 3 dagar är inte ett problem för katter, men man ska inte svälta sin katt i mer än 3 dagar.
Man ska heller inte använda svält som en metod att få ner katten i vikt, då en viktnedgång på över 2% i veckan är skadligt.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Silvestris
2009-11-19 19:01
#10

#9

För en överviktig katt räcker det med 36 timmars svält för att fettlever ska uppstå. Överviktiga katter ska därför aldrig svältas längre än 1 dygn. Det är ingen myt att det är skulle vara skadligt med även "kort" svält för de katterna. Det är vetenskapligt belagt. Fettlever är svårt att bota. Jag känner ingen katt som fått diagnosen som har överlevt faktiskt.

BARFmycat
2009-11-19 19:48
#11

# 9 Jag skrev inget om att man ska svälta sin överviktiga katt, jag skrev tvärtom att man inte ska använda svält som en metod att få ner katten i vikt.

Svältdag och svältperioder är naturligtvis något som man endast bör tillämpa på friska katter. Jag borde skrivit in överviktiga katter där jag skrev underviktiga, dräktiga/ digivande katter samt kattungar, det har du rätt i.

Jag vet att de får leverproblem om man svälter dem för länge, men det är många som tror att det uppstår även om man bara svälter en dag och därmed inte vågar svälta sina katter trots att det rekommenderas om man BARF:ar.

Jag har läst på många olika sidor attd et rekommenderas att man ej svälter längre än 3 dagar, och jag har själv svält mina katter varje gång de får för sig att inte äta något och det har varit i upp till 3 dagar vid flera tillfällen och de har inga förhöjda levervärden.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Heffipeffi
2009-11-19 20:25
#12

Jag har ingen hel fastedag till mina hundar, men det kan hända att de ena dagen får mat på förmiddagen och nästa dag inte förrän på kvällen.

Heffipeffi
2009-11-19 20:30
#13

#11 Var har du fått uppgiften om att det rekommenderas att man låter katter få en fastedag?

Jag tror att just på den biten är det stor skillnad på hund och katt. Hunden fäller stora byten och äter sig proppmätt. Sedan vilar de och det kan ta både ett och två dygn innan de fäller ngt byte och får äta igen.
Katten jagar småbyten och äter flera gånger om dagen.

Däremot kan jag inte säga om det är farligt eller ej om katten fastar en enstaka dag. Jag vet bara att mina katter skulle inte uppskatta om de inte fick mat varje dag.

Annons:
Silvestris
2009-11-19 20:56
#14

#11

Jag har faktiskt stött på väldigt få som rekommenderar fasta av katt som en del av BARF-konceptet. Sedan får man ju se till vilka det är som rekommenderar det också kan jag tycka och vad för belägg de har för rekommendationerna.

BARFmycat
2009-11-19 21:09
#15

# 14 Kymythy R. Schultze är en av "barf-profilerna" som rekommenderar att man ska göra det, det är väl det första spontana jag kan komma på . Har läst och hört av många andra också, men inga kända.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Silvestris
2009-11-20 00:57
#16

#15

Jo, men hon är mer hundmänniska än kattmänniska och jag har aldrig läst någon bra motivering från hennes sida om varför man ska fasta.

Att vilda djur "fastar" i det vilda är liksom inte argument i sig för att vi ska göra det.

BARFmycat
2009-11-20 01:23
#17

# Hon har faktiskt släppt en bok relativt nyligen om kattnutrution, och hennes andra bok "natural nutrition för dogs & cats" handlar lika mycket om hundar som om katter. Där det finns en skillnad perkar hon ut dem.

Som jag skrev, fastedagen är en utrensande dag och jag ser jättemånga fördelar på mina katter med att ha det. Det syns inte minst i kattlådan, dom rensar verkligen ut hela sitt tarminnehåll när de har fastedagar! (Inte i onormal form, utan fina fasta vanliga korvar)
Sen tror jag mer på att man ska fasta katter varannan vecka istället för varje vecka. Jag fastar min ena katt varje vecka och min andra varannan. Den ena har lite oroligare mage och behöver fastas oftare just nu, när han blir mer stabil ska han också börja fasta varannan vecka.

Att vilda djur fastar bevisar bara att det är möjligt och att det är naturligt förekommande, inte att de fastar av egen fri vilja utan att de helt enkelt inte får i sig mat alla dagar. Jag tycker inte att man ska göra något undantag bara för att en tam katt har möjlighet att äta varje dag.
De är ju inte som möss som måste äta konstant för att inte dö, utan de har inga problem att fasta en dag regelbundet, och det gör dem dessutom gott. Det bevisar i alla fall mina katter.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Silvestris
2009-11-20 15:09
#18

#17

Ja, att vilda djur tvingas till fasta visar att det förekommer men inte att det har en positiv verkan på djuren. Det enda det bevisar är att djuren ibland har svårt att fixa föda.

Mina katter bajsar alltid fina, fasta, vanliga korvar så om det är det enda fasta egentligen åstadkommer så går effekten alltså att erhålla utan fasta.Flört Någon generellt utrensande effekt av fasta har såvitt jag vet aldrig kunnat påvisas vetenskapligt. (Dock har den en antiinflammatorisk effekt som kan lindra tex. reumatiska besvär men då krävs en längre tids fasta.)

HannaM
2009-11-20 15:56
#19

Vad som är intressant är om vilda djur tvingas till fasta eller självmant väljer det.

BARFmycat
2009-11-20 16:51
#20

# 19

Jag har läst information om att vilda katter äter även om de inte är hungriga, för att de vet aldrig då det finns mat nästa gång. Det är därför tamkatter fångar möss och fåglar, och inte gör något med dem.
Jaktinstinkten har inte försvunnit trots årtusenden av avlande, för att det gynnar katten att äta när det finns tillgång.

Och med det så motbevisar det att i alla fall vilda katter frivilligt skulle välja fasta, det är ett relativt onormalt betéende oavsett vilket rovdjur man pratar om. vill maninte äta i det vilda, riskerar man döden.
Därmed är fastan ofrivillig.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
Upp till toppen
Annons: