Annons:
Etikett08-recept-matscheman
Läst 2405 ggr
usagi
2009-10-03, 00:48

[k]

Till mina katter, kan man ge typ kycklingskrov, vom. Ja alltså jag är helt newbie på detta området. Just nu äter dom grishjärta, kyckling och mjaus burkmat. Sen köpte jag en fryst "korv" med rått kött, hon i butiken sa att det var olika delar av gris. Är det okej att ge det till mina kisar? Tänkte tillsätta lite extra hjärta.

Frågvis Matte Tungan ute

Annons:
BARFmycat
2009-11-18, 17:27

Du kan ge dina katter alla köttprodukter, så länge de är råa och fria från tillsatser. Ge inte mer än 10% lever, då får de A-vitaminförgiftning.

Ska du ge rått kött är det viktigt att du tillsätter kalk om du inte ger kött med ben, det kan du enkelt göra själv genom att mixa äggskal med en helt vanlig stavmixer. Lägg en handduk över bunken bara, det dammar och kan stänka ut en del bitar om man inte har det Glad
Det gäller även om du blandar rått kött med burkmat.
Rått kött utan ben = tillsätt kalk

Minst 1% av maten ska vara kalk enligt AAFCO, men du kan med fördel ha mera, håll koll på bajset bara. Blir bajset hårt och katten blir förstoppad ger du för mycket kalk/ ben.

För mer info kan du kolla på www.BARFmycat.se

Lycka till!Skrattande

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

MaalinF
2009-11-19, 10:32

Om du bara ger lite då coh då och lite dagligen, så föreslår jag att du håller dig till en mängd på 10% utöver den vanliga ransonen du ger, mer än så och du skulle behöva balansera upp kosten rätt.

Så länge du håller dig inom de där 10% varje dag, kan du ge varierat.

Om du ger endast 10%, så behöver du inte tillsätta kalk som ovanstående säger, utan det är om du kanske enbart använder muskelköttproduket som är fria från ben. Däremot så finns det i vissa av korvar (är det en kattkorv du har köpt?) en viss mängd av ben.

HannaM
2009-11-19, 15:45

Dum fråga men är det skillnad på kalk och kalcium? Hur som helst så ska åtminstone iller ha rätt proportioner mellan kalcium och fosfor, att bara tillsätta det ena blir fel för dom.

BARFmycat
2009-11-19, 16:05

Kalk är väl vad man kallar själva tillskottet?
Tex istället för att säga kalciumtillskott så säger man kalktillskott?

Kalk är ett samlingsnamn av kalkföreningar, så som jag har förstått dt, då till exempel kalcium är en kemisk förening, Ca.

wikipedia är din vänFlört

HannaM
2009-11-19, 17:57
BARFmycat
2009-11-19, 18:05

# 5 varför frågar du för då om du kunde hitta informationen på egen hand?Tungan ute

Jag kollade bara lite snabbt på wikipedia och konstaterade att det inte var samma sak, eller det visste jag innan också men jag var inte riktigt säker på varför.

Där stod det iaf ngt liknande det jag sa.

Annons:
HannaM
2009-11-19, 18:31

#6 Tänkte om du hade bättre koll än mig. Lättare att fråga än att googla tycker jag=)

BARFmycat
2009-11-19, 20:07

# 7 Jo iofsTungan ute

Upp till toppen
Annons: