Annons:
Etikett08-recept-matscheman
Läst 2795 ggr
usagi
10/10/09, 11:06 AM

Köttkvarn!!

Jag kollade på blocket i veckan efter köttkvarn, till slut hittade jag två stycken. Gamla handvevade för 75 kr för båda. Har inhandlat dom nu… Är sjukt nöjd, dom maler till och med ner ben.  Jag tänkte fråga er som gör röror, maler ni ner med ben? Och vad använder ni er av?

Annons:
Silvestris
10/10/09, 6:04 PM
#1

Jag gör inte röror men maler ner ben när jag har kattungar som är för små för att äta hela ben och jag kör på kycklingben. Även kalkonben går ner i min kvarn (elektrisk) men oftast blir det kyckling.

HannaM
10/10/09, 10:21 PM
#2

#1 Hur blir benet när det är malt? Blir det ungefär som benmjöl eller större bitar?

Silvestris
10/11/09, 3:46 PM
#3

#2

Det blir betydligt grövre än benmjöl. Det blir inte alls pulvrigt utan helt enkelt små bitar ben. Typ, knäckebrödssmulor av olika storlekar.Flört

MaalinF
10/12/09, 9:58 PM
#4

Jag hade gärna velat ha en kvarn så jag får grövre benbitar! Det hade varit perfekt.


 

 

Sprattelkattens
10/12/09, 10:35 PM
#5

Jag har en Bosch 1501 som har ett par år på nacken med som fungerar fint varje gång. Jag mal ner ben i mina röror och det blir som små bitar.

-------------------------------------------------------------

Whiskykullen är här!

www.sprattelkattens.se

usagi
10/19/09, 3:34 PM
#6

Tänkte höra nu här, mina katter älskar morot i maten. Är det på något vis farligt att blanda i morot? jag har nu använt min köttkvarn till att även mala ner hela morötter, Dom verkar tycka om det. Även nu i veckan kokade jag upp ris… Alla tre katterna åt från kastrullen (dom fick inte men gjorde ändå)

Annons:
Silvestris
10/19/09, 3:39 PM
#7

Nej, det är inte farligt att blanda i morot.

usagi
10/19/09, 3:41 PM
#8

#7 va bra, sen när du ändå e här inne Silvestris. Broskben kan man ge förmycket av det? Dom verkligen älskar de…

Silvestris
10/19/09, 8:18 PM
#9

#8

Så länge de är OK i magarna är det väl inga problem att ösa på med broskben, men tänk på att broskben inte räknas som kalciumkälla.

Upp till toppen
Annons: