Annons:
Etikett12-fodra-sjuka-eller-gamla-djur
Läst 2257 ggr
Ceciliaolucifer
2009-10-05 18:24

(I) Börja barfa sjuka djur?

Jag har ett antal illrar här hemma som är uppfödda på Barf och jag min önskan är att få över mina två sista grabbar på kött istället för torrfoder.

Men mitt problem är att jag har en liten Hugo som är under utredning för insulinom (illersjukdom som beror på tumörer i bukspottskörteln som bidrar till överproduktion av insulin vilket drar ner glycosvärdet i blodet). Så jag vet inte om jag vågar ta bort torrfodret för att sedan vänta ut honom tills han äter kött.

Hur skulle ni ha gjort? motivera gärna?

Annons:
AnneN
2009-10-05 22:32
#1

Jag vet absolut inget om varken illrar eller sjukdomen du nämner, men rent spontant så skulle jag nog säga att jag hade väntat på att få fastställd diagnos och rådgöra med kunnig veterinär om eventuell behandlig och utfodring.

Fast under tiden kanske man kan ge nån köttbit då och då som "godis" så han får vänja sig vid att äta lite kött iallafall.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Ceciliaolucifer
2009-10-05 22:39
#2

Problemet är att torrfoder illrarna vägrar kött, så det går inte att ge som godis. Jag vet att det skulle göra honom gott att gå över till barf. Givetvis har jag kontakt med veterinär men när det kommer till kosten så kunskaperna låga.

AnneN
2009-10-05 22:41
#3

#2 Vägrar de även om du skulle blanda typ rå köttfärs med torrfodret?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Ceciliaolucifer
2009-10-05 22:43
#4

#3 Ja, allt som inte är godis eller torrfoder!

HannaM
2009-10-05 23:03
#5

Skulle han äta köttet? Har du hopp om det eller kommer han tvärvägra? Jag skulle inte svälta en iller som ev. har insulinom och som står på torrfoder. Ett par timmar visst men inte mer än så.

Elliott ligger ju lågt men har ännu inte nått diagnoslåga värden på blodsockret och far inte illa av den "svält" som är mellan målen härhemma. I och med att köttet inte ger samma rusch och sedan dipp i blodsockret verkar han inte nämnvärt påverkad. Är det däremot en iller som normalt äter torrfoder kan jag tänka mig att blodsockret dyker fortare.

Ser du chansen kanske det kan gå, ta extra tid med honom och se till så han verklgien äter. Muta honom extra mycket och erbjud torrfoder om han inte får i sig köttet.

Annons:
JossanH
2009-10-08 16:24
#7

Jag skulle inte heller våga chansa. En insulinomiller ska ju helst av allt äta ofta och lite.
Du kan inte sprutmata honom med lite köttfärs och ägguleblandning då så han fr upp smaken och får i sig lite näring? Om du klarar det utan för stora protester skulle du kunna göra så medans han "svälter" så att blodsockret håller sig i nivå. Samtidigt vill man ju inte utsätta dom för obehag i onödan. Men är inte protesterna allt för stora så kan man prova.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Ceciliaolucifer
2009-10-08 17:55
#8

Mm.. På torsdag nästa vecka vet jag mer.

Upp till toppen
Annons: