Annons:
Etikett15-problematik
Läst 5409 ggr
nintendo
9/30/09, 7:01 PM

[k] taurinbrist.

[k] Jag satt och läste om taurinbrist och undrar nu, vad händer med katten om den får taurinbrist? Hur märker jag det?

Annons:
Silvestris
9/30/09, 7:59 PM
#1

Först lär du märka av det i form av att synen försämras eftersom taurinbrist gör att retina (näthinnan) tillbakabildas. Senare kan katten uppvisa symptom på hjärtsjukdom eftersom allvarlig taurinbrist gör hjärtväggarna tunnare (dilaterad cardiomyopati kallas sjukdomen).

Hos avelskatter ser man reproduktionsstörningar (svårt att bli dräktiga, missfall, missbildade kattungar osv). Kattungar drabbas av tillväxtstörningar.

AnneN
9/30/09, 10:38 PM
#2

Vad kan man ge för att de ska få i sig mer taurin då? (Vet inte vad som innehåller det)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

MaalinF
9/30/09, 10:45 PM
#3

Hjärta! :)


 

 

AnneN
9/30/09, 10:47 PM
#4

En till nyfiken fråga: Kan de få i sig för mycket taurin? Vad händer i så fall?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

MaalinF
9/30/09, 10:52 PM
#5

Jag är väldigt osäker, men jag tror inte det. Silvestri vet nog säkert. Kanske är som med c-vitamin, man pissar ut det? :P


 

 

Silvestris
9/30/09, 11:40 PM
#6

Taurin finns i allt kött, tillagas köttet kommer en del av taurinet gå förlorat.

Fläsk innehåller allmänt höga halter taurin, så även hjärta av olika slag. Kanin är relativt fattigt på taurin men som sagt, det finns i allt rått kött och i ganska höga halter så det är egentligen ingenting man behöver oroa sig för när man BARFar. Inte så länge man varierar mellan olika slags köttsorter.

Taurin är vattenlösligt och således bör det vara oerhört svårt att överdosera. Jag har hitills inte funnit något som visar att det skulle vara skadligt för katt med mycket taurin.

Taurin brukar sägas inte behövs till hundar, men på senare år vet jag att man börjat luta åt att iaf storväxta raser behöver taurin i maten (tidigare har man ansett att de syntetiserar allt taurin de behöver själva). Därför innehåller en del hundfoder idag tillsatt taurin.

Annons:
AnneN
9/30/09, 11:56 PM
#7

#6 Tack för svar Glad Har för mig att jag läst någonstans att de har taurin i vissa hundfoder för att det ska vara bra för hjärtat och därför tillsätts i bla seniorfoder

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

HannaM
10/1/09, 12:14 AM
Upp till toppen
Annons: