Annons:
Etikett06-vänja-djuren-vid-rå-föda
Läst 1906 ggr
helhol
9/15/09, 2:00 PM

Får se hur det går nu.

Nu harj ag stått och delat upp både hjärta och lever i småförpackningar. Sen har jag blandat det med kött+ 2 ägg. Nu får jag se vad katterna säger.

1 kycklingvinge står framme för upptining och även andra kycklingdelar skall tinas och mixas ihop så snart de tinat.

Nu har det stora "äventyret" börjat.

Frågade om kycklinghjärtan. Men det säljer de endast i 5kg förpackningar. DET känns lite väl stort. Kom mig inte för att fråga vad det kostar. Någon som vet?

Sen en fråga. OM man ger dem kycklingvingar varje dag är det bog med ben i dem för att täcka dagsbehovet eller måste jag fylla på i den andra maten med?

Annons:
Silvestris
9/15/09, 4:58 PM
#1

Du kan ju köpa 5 kg och dela upp i mindre portionsförpackningar och frysa in, eller? Kilopriset på kycklinghjärta varierar enormt. När jag köper det på Coop kostar det säkert över 40 kg/kg. Köper jag ifrån Jipotimas ligger det runt 25 kr/kg.

Äter de kycklingvingar varje dag behöver de inte mer ben. Beroende på hur mycket annat de äter är det snarare så att det kan bli lite för mycket ben (kan ge mycket torr och hård avföring som kan ha svårt att komma ut). Äter de en måltid med bara kött av någon slag varje dag bör det dock bli ganska lagom.

HannaM
9/15/09, 5:22 PM
#2

Men, kycklinghjärta köper jag i vanlig mataffär i 450 g förpackning. Dyrare kilopris men man får en mer hanterbar mängd.

Att frysa hjärta gör att mängden taurin minskar så man ska inte ha det fryst för länge innan man använder det.

helhol
9/15/09, 7:11 PM
#3

TAckar!

5 kg kycklinghjärta får nte plats i min lilla frys. Skall se m det ev. går att dela med min granne, som halft om halft BARF:ar

Kycklingvingarna är ingen hit precis. Det duger bara att slicka på tydligen. Får se hur det går. Lite slick på köttröran blev det i allafall. fortsätter och ser hur de gör.

Är det för mycketägg  om jag skippar äggen i röran men lägger äggula ovanpå röran? MIn dräktiga hona gillar äggula så det an ju göra att det är lättare för henne att ta till sig den nya maten.

Silvestris
9/15/09, 7:20 PM
#4

#3

Aha, utrymme behövs ju såklart.

Det går alldeles utmärkt att skippa ägg i röran och lägga den över maten istället.

Jag slog sönder kycklingben med hammare och rullade dem i tonfisk när jag skulle få mina katter att börja äta ben. Det funkade, men det tog lite tid.

Upp till toppen
Annons: