Immunförsvar
Jag har nyligen tagit över en katt på snart tre år. Han har ett öga som rinner lite brunt och jag har varit hos veterinären som sa att det med största sannolikhet beror på något virus han har i kroppen, och alltid kommer ha, men att ögat kan rinna mer eller mindre i olika perioder. Jag fick med koksaltlösning och ögondroppar och har behandlat med det vilket har lett till en förbättring, ögat är inte rött eller svullet längre, men det bildas fortfarande brunt sekret. Tydligen har han haft detta sen att han var liten, men nu funderar jag på vad jag kan göra för att stärka immunförsvaret och kanske lyckas hålla nere viruset.
Jag har gått över till barf vilket bara det borde hjälpa. Har börjat kattmassage som tydligen kan hjälpa och stärka immunförsvaret. Ger äggula 2 ggr i veckan och försöker i allmänhet bara hålla det rent hemma och lufta ibland för mindre småföroreningar i luften om det skulle hjälpa. Jag skulle bli jätteglad för tips om ni kommer på något.
Jag har läst att vom innehåller många enzymer och att man brukar rekommendera det för hundar för att öka immunförsvaret. Är det nånting jag kan lägga till ofta som den övriga 10% i utfodringen?
Är laxolja något jag borde överväga? Jag är lite skeptisk till alla olika tillskott som finns. Det låter jättebra på försäljarnas hemsida, men jag tänker att det känns lite konstigt att ge olika vitaminer och mineraler bara för att det ska vara bra när man inte vet om katten har brist på det eller inte. Tänk om det blir för mycket och så påverkar det upptaget av annat.
En annan undring jag har är över intaget av fisk. Hur ofta ger ni det och vilka fisksorter? Det känns som att folk har så olika tankar om jod och om fisk innehåller för mycket eller om det behövs pga att katterna inte får äta sköldkörtlar som de hade gjort naturligt.
Tack på förhand för svar, ser att det inte händer så mycket i den här gruppen vilket känns tråkigt, barf är ju jätteintressant och det är bra att dela med sig av erfarenheter!:D