Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 1411 ggr
Turast
7/9/14, 11:23 AM

Vill börja barfa! (hund)

Hej! Jag har en colliehane på 1 år som väger 30 kg ungefär. Han äter VoH nu och har ätit färskfoder sen 5 månaders ålder. Han får råa ben flera gånger i veckan så han är van att tugga och älskar det, ibland får han en äggula i maten och då är han lycklig 😃
Men nu till saken.

  • Jag vet inte hur jag ska sätta ihop ett "matschema" för honom?

  • Han äter 500gr färskfoder/dag och är i bra hull, ska ha ha lika mycket barf?

  • Vart köper ni som barfar ert kött/ben/inälvor? 

Benen han får köper jag från ett slakteri i närheten, får fråga dem om det finns andra saker jag kan köpa 🙂 
Jag har egna höns så därför brukar han få äggula, kan inte göra av med alla ägg själv haha! 😉 I höst blir det tuppkycklingslakt så det går till hunden då jag själv är vegetarian :)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Annons:
Heffipeffi
7/11/14, 10:55 PM
#1

En mall som många går efter är 80% muskelkött, 10% ätbara ben, 10% inälvor, varav 5% lever.  Variera djurslagen så du ger kött från 3 olika djur under en period av ca 10 dagar.

Han behöver nog lika mkt barf som färskfoder.

De flesta färskfoderleverantörer har även rena köttkross/mixar.  Lever och andra inälvor brukar finnas i vanliga matvaruaffärer. Kyckling brukar man kunna köpa billigt i mataffärerna ibland. 

Lycka till!

Turast
7/11/14, 11:38 PM
#2

Tack! Har fått många bra svar från andra håll också men man kan inte få för mycket tips ;) :D har redan börjat vänja honom lite vid kycklingvingar och sånt och han är fullkomligt galen i det! En fråga till; fisk! Vad kan de få för fisk? Har hört att lax är bra men finns det annat så man kan variera? Hur ofta kan man ge fisk?:)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Heffipeffi
7/12/14, 12:11 AM
#3

Jag ger strömming när jag kan få tag på det. Ger fisk ca 1g/ve.

vallhund
7/12/14, 3:26 AM
#4

Jag ger oxå fisk ca 1 gg/v. Tänk på att inte ge rå insjöfisk eftersom den kan innehålla parasiter som är olämpliga för hund.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Turast
7/12/14, 9:45 AM
#5

#3 #4 Tack :)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Upp till toppen
Annons: