Annons:
Etikett08-recept-matscheman
Läst 2925 ggr
Mårris
2013-12-18 23:19

(H) Matschema - synpunkter?

Nu har jag knåpat ihop ett matschema till min hund och undrar om det verkar ok. Tanken är att gå över till BARF vid årsskiftet.

Just nu äter hon Standardt normal, Bravo färskfoder och så en del fläskben, kycklingvingar etc.

Hon är en förhållandevis aktiv brukshund, 18 månader gammal, och väger ca 22-23 kg.

Dag 1. Grönt (rivna morötter, kokt bovete, blåbär, sallad etc) ca 350g. Lever, ca 350g

Dag 2. RKB, fågel, ca 700g

Dag 3. RKB fågel, ca 700g

Dag 4. kött, hjärta, lungor, strupe, främst nöt, ca 700g

Dag 5. RKB, fläskben, ca 700g

Dag 6. RKB, fläskben, ca 700g

Dag 7. kött, hjärta, lungor, strupe, främst nöt, ca 700g

Dag 8. RKB, fågel ca 700g

Dag 9. kött, hjärta, lungor, strupe, främst nöt, ca 700g

Dag 10. Svältdag

Plus eventuellt vitaminer, ägg, blod, laxolja, isterfett.

Funderar på att endast servera ett mål mat/dag. Hon är lite svår att hålla i hull, men förhoppningsvis blir aptiten bättre med godare mat.

Annons:
wesdi
2013-12-19 10:10
#1

Du får prova dig fram när det gäller mängden ben. Läser jag rätt så är flera dagar i veckan maten Råa köttiga ben. Beror då på mängden kött-ben på dessa ben.
Det kan låta lite väl mycket ben, antar att du sneglat på Billinghurst modell med övervägande ben.

Lever. Även här får du prova dig fram om din hund klarar av att äta en så stor levergiva på en dag, eller om du kommer behöva dela upp den på någon/några dagar till.
Bra är om du kan variera leverslag (lamm, nöt, fågel, gris, vilt eller vad du kan få tag på) eftersom mängden A-vitamin varierar i de olika bytesdjurens lever.

Grönsaksdagen: en diet jag inte följer. Jag ger knappt grönsaker.
Men har du en tanke med att ge grönt så är det din tanke och följ då den.

De köttslag du verkar använda är nöt, gris och fågel. Fågel kan ju variera: (kyckling, kalkon, and osv).
Jag skulle helst se att du hade lite mer variation i köttslag: lite inslag av lamm och/eller vilt.
Men visst det kan ju så klart bero på vad du får tag på. Det går ju att variera det med köttkrosskorvar ifall du inte får tag på det på annat sätt.

Jag strävar efter variation i både köttslag, inälvor och ätbara ben.

Det du skrivit som plus tycker jag du ska lägga in lite varje vecka.
Fett: kan vara lammfett, nöttalg, grisfett, eller annat fett du får tag på från animaler. (Ren, älg mm)

Svältdag: gillar inte det uttrycket. Handlar inte om att *svälta*:
Det handlar i så fall om att efter större brakmåltid/er dag/dagar före låta hunden få vila från mat, alt. ges bara ett litet lätt mål mat den dagen.
En omfördelning av den totala mängden giva på en vecka till färre dagar. Alltså ingen svält, den totala mängden ges men på färre dagar.

//Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Mårris
2013-12-19 11:04
#2

Hej och tack för synpunkter! :) Jag har använt Jipotimas matschema som bas och justerat lite efter mina förutsättningar. Kanske är det för mkt ben, det ska jag kika vidare på! Tanken är att variera fåglarna så mkt som möjligt med kyckling, kalkon, anka etc. Leversort kommer att varieras mellan lamm, ungnöt, kyckling. Benen kommer också att varieras så mkt som möjligt. Tanken med lever/grönt dagen är att få i henne det gröna, men det kanske inte behövs..? "Svältdagen" är för att magen ska få vila och för att hon själv lägger in fastedagar nu, sedan brukar hon få ny aptit igen :)

wesdi
2013-12-19 12:10
#3

🙂 Ja väljer hunden själv att avstå från måltid en dag så är det helt ok. Har själv hundar som ibland väljer att avstå från mat alt. bara äta lite.

Det finns olika *dieter* när det gäller råfodring/BARF så det är något du får välja/prova själv.

Vissa hundar klarar av stora mängder ben, andra inte.
Grönsaker… om det råder det delade meningar om. Vissa anser att hund behöver det, andra inte.
Likaså ris, bovete mm. Vissa hundar verkar behöva det av olika orsaker, andra inte.

Så - du får prova dig fram vad som passar din hund. Hundar är individer.

//Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Upp till toppen
Annons: