Annons:
Etikett03-katt
Läst 3251 ggr
Caifig
12/11/13, 11:03 PM

(K) Rött kött och bentips!

Skrev tidigare om att jag hade köpt Bravo Ox och gett katterna, var superlycklig över att jag hade hittat nötkött för en billig peng! Men nu får båda diarré av detta… Är det någon som vet hur mycket rött kött man bör ge eller finns det annat jag kan ge istället? Skulle blandfärs räcka? Måste nämligen göra röror för att de ska äta levern så mixar lite kött med lever men resten serveras i bitar.

Är inte jättesugen på att truga på dem dem nötkött när deras magar gör totalt uppror :( Kan man be blod eller något som substitut så de får i sig tillräckligt med järn och de andra nyttigheterna som finns i rött kött?

Skulle också jättegärna ta emot tips om hur ni fick era katter att äta upp benen. Min ena gnager av varenda liten slamsa av kycklingvingen men lämnar benet och den andra vill inte äta vingen alls, men rå kyckling går bra annars!

Annons:
Sjöstjärna
12/11/13, 11:12 PM
#1

Dessvärre har jag lite blandad erfarenhet av Bravo, ibland är det bra men ibland verkar kvaliteten på köttet vara sisådär. Just oxköttet har jag slutat köpa på grund av upprepade dåliga erfarenheter. Prova med nötfärs köpt i affären och se om de tåler den, för då är det inte ox i sig utan just Bravo som de reagerar på. Min katt föredrar bitar av helt kött framför färs, men det är nog individuellt.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Tessera
12/12/13, 9:03 AM
#2

Jag höll på i ett år att försöka få mina katter att äta ben och till slut gav jag upp. Jag kör malda ben i stället. Som #1 säger, testa nötkött från affären och se. Man kan ge exempelvis blodmjöl (Standardt har) i stället men många katter är inte jätteförtjusta i smaken. Vad gäller priset - vet inte hur din affär gör men här blir det 'röda prislappar' (prissänkning på 30-50%) på kort datum och jag brukar passa på att köpa sådant kött och lägga i frysen. Antingen blir det mat till katterna eller så äter vi själva upp det.

Caifig
12/12/13, 9:24 AM
#3

Tack för tipsen!

#1 Låter ju inte kul det där med Bravo…. Jag behöver färs för att de ska äta levern, annars får de bara hela bitar!

#2 Jag använder benmjöl men hade ju varit grymt bra om de faktiskt åt benen istället. 😕 Har försökt leta efter nedsatt pris men har aldrig hittat några, har för tillfället inte heller så stor frys så kan inte köpa när jag ser utan jag måste passa på när det börjar ta slut på kattmat. Halva frysen består nämligen av kattmat. 😃 De har mer mat i frysen än vad jag har…hmm….

Vad är det för affär som du brukar hitta detta i?

Tessera
12/12/13, 2:03 PM
#4

ICA brukar ha…ICA Maxi här brukar märka ner saker tidigt lördag morgon. Vi har frys-kris just nu eftersom vår ena frys håller på att ge upp andan…och vi kan inte köpa en ny förrän efter jul så vår andra frys är fullpackad. Yep, vi har två frysar och katterna har faktiskt bara typ hälften av ena.

Caifig
12/12/13, 3:45 PM
#5

Ah ok åker kanske dit vid fel tidpunk då. Men två frysar måste ju vara hur smidigt som helst! Tänk vad pengar man kunde spara på storpack och extrapris!!!!

Katti
12/12/13, 10:56 PM
#6

Man får kolla ofta i affärerna, eller fråga är de sänker priserna. Det brukar vara vid samma tidpunkter varje vecka! Vår ICA-affär har aldrig röda lappar, men i grannstaden har de det, och på Willys 4 mil bort sänker de hela 50% onsdag och söndagkvällar (kanske oftare, men det är då jag brukar vara där)!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Annons:
Caifig
12/12/13, 10:58 PM
#7

Åh tack! Ska jag verkligen kolla upp!

Nerdysiamese
12/13/13, 3:18 AM
#8

var tålmodig med benen, dom kan gärna få ligga en stund, min hane gör ofta så att han äter upp köttet först och så kommer han tillbaka en stund senare och börjar knapra i sig benet.

min hona som totalvägrade benbitar för ett år sedan har till och med börjat knapra på ben om jag låter dom rensade benbitarna vara en liten stund.

Medarbetare på Datorspel I Fokus

Tessera
12/13/13, 8:25 AM
#9

Två frysar är supersmidigt! Köpte en egen fullstor frys eftersom det i förra lägenheten bara fanns en sådan där liten en med två hyllor och där får man ju inte plats med någonting! I vår nuvarande (sedan dryga sex år tillbaka) lägenhet har vi visserligen en nästan fullstor frys men vi har användning för båda. Jag gör ju en del storkok till oss människor och fyser in, så det är smidigt att exempelvis värma stek och sås ot två och koka tillbehören fräscha…och så kattmaten då.

Caifig
12/13/13, 9:37 AM
#10

#8 Åh bra idé! Måste jag testa. Nu brukar benen mest ligga och skräpa så jag tar undan dem.. Men nu får de ligga kvar framme så får vi se om någon liten börjar knapra.

#9 Haha det är en sån liten jag har 😃endast… Det går… Men det är trååååångt

Upp till toppen
Annons: