Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 2615 ggr
Mårris
11/28/13, 8:13 AM

(H) Ett gäng dumma frågor...

Jag är less på att lägga ut en massa pengar på industritillverkad hundmat som i mina ögon innehåller en massa skräp.

Har mer och mer börjat fundera över alternativ, och ett alternativ är då just BARF. Jag tycker dock som så många andra okunniga att det verkar krångligt.. ;)

Hur ska jag kunna veta andel kött resp. ben i tex kycklingvingar, broskben, revben etc? Kan jag ge bara kött och tillsätta benen som benmjöl, helt eller delvis? Ungefär hur mkt kött behöver en förhållandevis aktiv brukshund på 23 kg/dag? Måste köttslagen varieras väldigt mkt eller kan jag ha tex nötkött som bas? Ska det vara grönsaker också och i så fall vilken sort? Blod och inälvor, ska det också vara med? Kan jag börja med att del-BARFa, alltså ge ben, kött, eventuella tillskott tillsammans med tex kokt ris under en övergångsperiod?

Många frågor som jag säkert kan hitta svaren på om jag letar, men det är svårt (tycker jag) att hitta samlad info..

Annons:
Mårris
12/2/13, 10:23 PM
#2

Hmm.. Verkar variera ganska ordentligt vad folk ser som barf.. Verkar som det mesta funkar bara man varierar och har koll på hur hunden mår. Jag har för mig att jag läst någonstans att RKB och grönt/ris inte ska ges i samma måltid. Är det så?

Sarah-S
12/3/13, 7:20 AM
#3

Jag tycker att ett bra mellansteg är att ge färskfoder under tiden man lär sig om BARF. Då kan man dessutom lätt introducera RKB i lugn och ro

I min barf/foderhållning ingår inte ris eller andra stora kolhydratkällor. Jag "fuskbarfar" genom att använda mig av Mush B.A.R.F Vaisto till min lilla hund och där ingår några procent grönsaker. Valpen får färskfoder från Vom og hundmat

Ett par gånger i veckan får de rkb

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

vallhund
12/3/13, 8:39 AM
#4

Bröd/pasta till frukost
Smör/ost till lunch o
Kött/fisk till middag

Eller hur tänkte du nu?
Naturligtvis är det inte så.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Mårris
12/4/13, 12:19 AM
#5

Just nu ger jag ungefär hälften färskfoder och hälften torrfoder. Hon får också kycklingvingar, fläskben, revben och broskben med jämna mellanrum. Planen är att först fasa ut torrfodret (kanske behålla lite som promenadgodis), sedan byta ut färskfodret mot kött, kokt ris/bovete/grönt, ben, eventuella vitaminer/mineraler/kalk. Sedan efterhand komma fram till vilken fördelning min hund verkar må bäst av Ang. att inte servera grönt/ris tillsammans med ben så tror jag det var ngt om att benen behöver längre tid i magen för att brytas ner än vad det gröna behöver. Jag vet inte, därför frågar jag.

Heffipeffi
12/4/13, 2:36 PM
#6

Jag kan berätta hur jag gör.

Jag uppskattar andelen kött på benen. Är det lite kött på benen, lägger jag till mer kött, och tvärtom. Jag ger inte benmjöl i stället för ben. Tycker att en stor fördel med BARF, är just att de får tugga och arbeta för att få i sig maten.

Jag ger oxkross från Nordic som bas. Benen är oftast kyckling eller kalkon. Brukar köpa annat kött till extrapris och lägga till, så det blir större variation. Jag ger grönsaker ibland. Ger inte det separat, och har aldrig sett nån negativ reaktion av det. Jag tänker som så, att äter en hund t ex en hare, så separerar den ju inte på ben kött och maginnehåll, utan äter allt på en gång. Vad gäller inälvor, så ger jag 5-10% lever, beroende på vilken sorts lever jag får tag på. Lammlever är väldigt A-vitaminrik, så det får de bara 5% av, medan de kan få mer av kycklinglever. Därtill köper jag andra inälvor när jag kan få tag på det. Det är inte alltid så lätt att hitta.

Annons:
Upp till toppen
Annons: