Tänkte börja barfa mina katter
Har länge nu tänkt på att börja barfa mina 2 katter för att det är naturligare för dom. Har läst på lite gran men skulle vilja ha lite hjälp med att starta.
Kan man ge dom VOH? även fast det är för hundar.
Kan nån hjälpa mej med en foderstat?
Hur mycket ska dom få per dag och av vad?
Hur ofta ska dom få mat?
Kan man frysa in portioner som man senare tinar och ger dom?
Min ena katt är lite underviktig och den andra aningen för rund,
hur bör man göra med den nya maten då?
Min äldsta katt heter AnnaBell och blir snart 3år och är en Norsk skogkatt, hon väger runt 3kg men vill gärna att hon väger runt 4kg. Hon är för smal och har vad jag anser svårt att lägga på sej. Hon är rätt kräsen angående blöt maten. Har även fått veta den senaste veckan att hon har FORL och fick dra ut 2 tänder i tisdags. Är det nått som kan försvåra hennes möjligheter till att äta ben?
Min andra katt är 1år heter SyBell och är dotter till min andra katt. Hon är lite för rund om magen, hon vägde 3,6 sist jag vägde henne alltså mer än sin mor som är större än henne. Tror inte att det ska vara nått problem att övertala henne till barf då hon är matglad.
Tillägger att båda katterna är innekatter och att dom är kastrerade.
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Inlägget är borttaget
Inlägget är borttaget
Inlägget är borttaget
Inlägget är borttaget
Inlägget är borttaget
Inlägget är borttaget
Inlägget är borttaget
Inlägget är borttaget
Inlägget är borttaget

VoH är inte komplett för katt men jag vet inte om det bara är hjärta det är för lite av.
Här är ett basrecept i procent
Lever: 5-10%
Ben: 10-15%
Hjärta: minst 10%
Kött: 65-75%
Katterna ska äta ca 2% av sin vikt per dag(börja med 2% och justera om det är för lite eller för mycket). Kattens vikt i g x 0,02.
Dom behöver inte få i sig av alla delar varje dag. Förut gav jag tex hjärta två ggr i veckan och lever en gång i veckan. Huvudsaken är att dom får i sig allt under 7-10 dagar.
Jag ger mina katter mat 3 gånger per dag. Vanligast tror jag är att man ger mat 2-3 ggr per dag.
Ja, du kan frysa in portioner, tina och ge.
Min ena katt är lite rund och till honom har jag räknat 2% av hans idealvikt. Samma katt saknar även 6 tänder(har forl) och tuggar kycklingvingar för glatta livet.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Inlägget är borttaget
Inlägget är borttaget
Inlägget är borttaget

#10 Tack så mycket :) så om jag vill att min ena hona ska väga 4kg så får hon 80g mat om dagen?
Har mer tänkt på att ha VoH som kött delen och ge lite annat vid sidan av.
Hur många vingar bör man ge i veckan för att det ska bli 10-15% ?
Vad för kött är det man ska ge? Köttfärs eller nått annat/mer?
Det låter ju väldigt bra att han klarar av att äta kycklingvingar även fast han har några tänder :)
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

#14 Kanske bara är jag men tycker 80g om dagen låter lite om du vill att hon ska gå upp i vikt, men de som är mer erfarna vet nog bättre. Mina 6 månaders hanar får 167g om dagen och så får de äta tills de blir mätta, men självklart så blir det ofta viktkontroller men än så länge har de fint hull.
VoH borde ju gå som bas bara du vet hur mycket det innehåller av respektive sort (kött/hjärta/lever/ben/annat). Det enda jag hittar som jag tycker skulle fungera är den med 100% kyckling. Då har du köttbasen med skinn och skrov (vet dock inte hur mycket ben) och att du sedan får lägga till hjärta och lever. Men det står att deras mat är vitaminiserad men hittar ingenting om vilket innehåll det finns i korven. Om det ex är vitaminiserat med A-vitamin så måste man vara försiktig med levern.
En kycklingvinge består ungefär av 50% ben så väger vingen säger vi 50 gram (bara hittat på, ingen aning om det väger så!) så har du 25gram ben per vinge. Och om du använder 80g i uträkning så borde det bli 80*7 = 560 gram i veckan och 10-15% av det blir då 56-84 gram ben per vecka. Alltså 3 vingar i veckan ger dig 75 gram ben och bör därför vara tillräckligt om katten äter upp hela benet. Det där med FORL och ben ska nog inte vara några problem som #10 säger men testa och se annars får du byta ut mot benmjöl. (1 tsk/200g)
Du kan ge vilket kött som helst, färs, hela bitar, kotletter, filéer you name it. Hela bitar ger ju mer tandmotion men det är inte säkert att de äter hela bitar direkt. Viktigaste är bara att de inte bara får från samma djurslag utan att du varierar dig, för att minska risken för allergi.

#14 Ja precis. Sen får du se om du behöver öka mer eller inte.
Om hon äter 80g per dag(560g/vecka) så blir det ca 73g ben per vecka(13%). Kycklingvingar är 50/50 kött/ben så 146g kycklingvingar ger 73g ben. En vinge kan väga allt från 60-120g så man får väga och se men 1,5-2 vingar ungefär.
Du kan ge i princip vilket kött som helst. Högrev, grytbitar, filé, köttfärs/blandfärs, osv. Frysta kycklingfiléer brukar vara mörade i saltlag vilket inte är så bra.
Inlägget är borttaget

#15 Ska kanske öka procenten då så det kanske blir 100g eller så :) Blir nog lite krångligt med VoH så skippar nog det. Hoppas hon äter benen, vart köper man annars benmjöl? Okej :) så varierat kött från olika djur och i olika former.
#16 Tack :) så ska man helt undvika frysta kycklingfiléer? eller kan man köpa dom och använda sällan?

#18 Jag köper mitt benmjöl på animail.se http://animail.se/standardt-benmjol.html Finns säkert på andra ställen också men gillade just att standardt är svenskt och kontrollerat.
Har du en stor frys så hade jag passat på när det är extrapris på färsk hel kyckling. Köpte precis i förrgår för 25 kr/kg jämfört med fryst som var det dubbla. Av ungefär 1,3 kg fick jag ut ca 1 kg kött och sen då även ben från vingar/klubbor. Så det som slängdes var i princip bara skrovet. Kolla olika affärer Maxi, COOP, Willys, City Gross, Lidl m.m och passa på när de har billigt kött. Som sagt så är det bra att variera men det är inget fel i att anpassa sig efter plånboken. Tänk på priset annars kan det springa iväg rätt rejält med ett antal hundralappar i månaden. Att man ska variera djurslagen innebär vad jag har fattat det som inte bara köttet utan även hjärta och lever. Så använder du fläsk som kött bör du kanske inte ge hjärta och lever från gris hela tiden utan variera dessa två. Så finns det ofta bara billigt fläskkött så byt ut hjärtat och levern mot något annat djur. Så har i alla fall jag gjort! Min bas är i princip kött från gris och kyckling då jag inte har råd med annat just nu, såvida det inte är på extrapris. Levern är ofta ungnötlever för att få in lite kossa i mixen och hjärtat är från gris eller kyckling.
Inlägget är borttaget

#19 Har inte en särskilt stor frys och vill gärna inte stycka en färsk kyckling, men ska definitivt kolla när nån affär har billigt kött. Var hittar man hjärta och lever från andra djur än kyckling? Oxå i frysdisken?
Hur mycket hjärta och lever vågar man ge i veckan i gram? om vi utgår ifrån 100g om dan

#18 Man kan ge det ibland men jag undviker det. Bättre att ge kött från något annat djurslag iomed att vingarna är från kyckling.
#21 Räkna på procenten. Ger du 100g blir det lätt eftersom katten då, per dag, ska ha
Lever: 5-10gram
Ben: 10-15gram
Hjärta: minst 10gram
Kött: 65-75gram
Multiplicera med sju så får du hur mycket i veckan.
Annars tar du tex 700g * 0,10 = 70g hjärta, minst, per vecka.
Inlägget är borttaget

#21 Varför vill du inte stycka en hel kyckling?? Det är ju samma sak som att skära i ett tinat kycklingbröst? Jag menade inte att du skulle frysa in de hela kycklingarna, det var dumt skrivet av mig sorry! Vet inte riktigt vad jag menade med stor frys faktiskt… Hjärta och lever brukar jag köpa färskt. På City Gross finns det bland det vanliga köttet, eller så kan du fråga efter det. Har inte sett det på Maxi tyvärr men har för mig att det fanns på Willys också men är inte säker.
#23 Tycker du borde läsa vad folk skriver istället för att göra påhopp och anta att vi inte har koll. Jag skulle ALDRIG ge mig på BARF om jag inte visste/hade stenkoll på vad mina katter äter. För övrigt så mår mina katter f*n så mycket bättre på BARF är vanlig kattmat. Deras magar är mycket bättre istället för konstant diarré. Du har rätt till dina åsikter, men framför dem istället på ett civiliserat sätt. Det är ingen som har påstått att de kan ge katten bara hundmat, hon frågade om hon kunde ge VoH som innehåller KÖTT som BAS och sedan LÄGGA TILL hjärta/lever. Herregud, läs inläggen innan du kommenterar.
En människa kan leva rätt gott på McDonalds också men det innebär inte att det är en optimal livsstil. Har då aldrig sett en katt vara ute och knapra på olika sädesslag eller majs, har du? Det är vad dessa så kallade bra foder du pratar om innehåller. En katts anatomi och fysiologi är designad att äta kött, inälvor, ben you name it. Hade det inte varit bra för dem så hade kattens förfäder inte ens överlevt eller de vildkatter som idag finns.
Inlägget är borttaget

#22 Okej då skippar jag det helt :) Tack har lite svårt för att räkna procent men verkar förstå efter hur du beskrivit :)
#24 Jag vill inte stycka en hel kyckling för att jag dels är vegetarian och jag ogillar att ta i döda djur blir väldigt känslosam och tycker det är äckligt, men eftersom jag vill att min katter ska äta BARF för att jag anser att det är bättre för dom så är det lite saker jag måste komma över för att ta mej dit, och en hel kyckling är för likt ett levande djur, jämfört med köttfärs eller liknande. Det om att inte frysa in dom hela förstog jag :)
Ska även flytta nu i veckan (Göteborg) så har inte järnkoll på vad för affärer det finns där ikring men Willys och Ica Maxi finns iaf.
Inlägget är borttaget

#26 Ah ok. Då förstår jag! 🙂Det finns även kycklingfärs man kan ge, men det blir kanske en massa kyckling om du även ger kycklingvingar. Kolla upp om det finns City Gross i närheten för de har verkligen ett superbra sortiment framförallt på färskt kött, lever, hjärta etc. Även udda grejer som gristunga, kycklingmagar, späck m.m finns oftast. D

#28 Måste kolla upp om det finns en city gross nånstans i närheten! är faktiskt en av mina favorit affärer :P borde finnas i Gbg tycker jag, det är ändå en rätt stor stad :)
Inlägget är borttaget
Inlägget är borttaget
Inlägget är borttaget
Inlägget är borttaget
Inlägget är borttaget
Följer tråden med stort intresse och hoppas att det är okej att jag knycker tråden lite och ställer en egen fråga. Hur ska man tänka med matmängden när man har en 12v kattunge (bondkatt)? Ska jag räkna på hans nuvarande vikt?
I nuläget får han mjau blötmat så ofta han vill medan jag lär mig mer om barf och när vi tränar så får han lite nötkött, kycklingmage, kycklinghjärta(allt rått) och i små bitar (han ÄLSKAR det och skriker efter mer).
Bloggar på vid min sida
Ägare och instruktör på Norra Kedums Hundcenter (hundkurser, utbildningar, webshop)

#35 Jo det kan du göra, men det viktigaste är att han får äta tills han blir mätt. Så han behöver kanske mer än det du räknar ut i %-en.
men kan jag göra så ibörjan att jag räknar på hans vikt och vill han ha mer mat så kan jag i så fall fylla ut med mjau blötfoder? Och vid vilken ålder ungefär räknas de som vuxna? 1år?
Bloggar på vid min sida
Ägare och instruktör på Norra Kedums Hundcenter (hundkurser, utbildningar, webshop)
Inlägget är borttaget
Inlägget är borttaget
Inlägget är borttaget
Inlägget är borttaget
Inlägget är borttaget

Storstädat. Håll er nu till TS frågeställning.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Tack!
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

#37 Javisst, det kan du göra. De räknas väl som vuxna vid 1 års ålder men sen när de har växt färdigt är en annan sak.

Okej, nu har jag flyttat och ska handla lite till katterna idag på city gross :)
Nu hade jag tänkt se om jag räknat rätt till den andra missen, vägde henne här om dan och hon väger 3,8kg vilket är typ 0,8 för mycket, om man räknar på hennes idealvikt (3kg) blir det 60g om dan. Är inte det lite lite?
Kan men ge tex ett mål med kött från ko, ett mål med hjärta från ett annat djur, och sen ett mål med en kycklingvinge? på en dag alltså.
Nästa dag kanske bara kött från 3 olika djurslag?