Annons:
Etikett03-katt
Läst 1892 ggr
Caifig
2013-11-17 16:48

(K) Vill inte äta bitar

Har nu BARFat i ca tre veckor och det har gått jättebra, de älskade rörorna jag gjorde. Men nu vill jag att de ska börja äta bitar… Min ena katt älskar köttbitar, hjärta går ner men inte lever. Min andra katt älskar lever, hjärta går också ner men äter inte köttbitar!!!

Har testat att marinera båda i äggula och då gick någon bit ner och lite slick här och där men inget mer… Försökt klippa till dem i mindre bitar, fortfarande pyton tycker dem… Men i rörorna då jäklar om det var lite större bitar det gick ner ändå!

Hur gick ni tillväga för att få dem att äta större bitar? Meningen med BARF var för min del att visst de ska få bättre mat men också tandmotion. Har någon något tips på hur man kan göra för att göra det mer aptitretligt? Hur gör ni som ger benmjöl när ni ger bitar? Tycker det blir snustorrt när jag rullar dem mjölet…

Annons:
NatasjaHemby
2013-11-17 17:17
#1

Mitt bästa tips är (tråkigt nog) att ha is i magen. Katter är komplicerade varelser och ett foderbyte kan ta tid. De kommer säkerligen att kunna äta större bitar så småningom, bara du ger dem tid. Har de något favoritkött? Testa lite olika sorter och se vad de gillar bäst. Vill de t.ex. inte äta större bitar av fläsk så kanske det funkar bättre med lamm eller vilt i början.

Angående benmjölet så tycker jag att det blir mindre mjöligt om man pudrar på det innan man fryser in köttet. Då blandar köttsaften sig med benmjölet när man tinar köttet, vilket ser lite mer aptitligt och inte lika torrt ut.

SE*Simbelmynes

Caifig
2013-11-17 17:27
#2

#1 Usch ja men det är bara så frustrerande. 😕 Kan inte köpa så många olika sorter då jag lever på en studentbudget fram tills nästa sommar och har inte råd att ge katterna finare kött än jag själv får, haha! Har testat med både fläsk och kyckling men den herren som inte äter kött äter inte nått. Jo om det är mixat… Finns det någon annan sorts lever som smakar mer? Köper ungnötslever. Tänkte testa kyckling men det är så jäkla dyrt jämfört med nöt och gris.

Försvinner inte många mineraler/vitaminer om man fryser benmjölet? Har för mig att jag har läst det någonstans men minns inte var. Eller så var det upphettning kanske. 🤔

Minrex
2013-11-18 10:32
#3

Precis som natasja skriver så är det is i magen som gäller!!! Ett jäääääkla tålsmod, och lite trugande ;) Jag håller ff på o kämpar med mina små. Vad har de ätit innan?? Jag har ff orijen med fri tillgång till mina kattungar och utav det tar jag och mixar med äggskal som jag sen kan pudra på köttet. Precis i skrivande stund har jag varit tvungen att hälla på lite torrfoderpulver på äggula till min ena hona. Blandar även med mjau till vissa måltider. Ibland äter de inte av ngt kött, då tar jag en bit och lägger ut på golvet utanför skålen och puttar lite på den. Då blir det lite mer intressant av ngn anledning. Sedan har jag gjort så om de lämnar mat (efter att ha gjort precis så som du beskriver, slickat lite på maten för att sedna gå därifrån) då tar jag undan skålen och testar att ställa fram den om en stund eller sparar helt enkelt till nästa måltid. Att jag stället undan skålen beror på att jag har fler katter och för att de inte ska ta av varandra så måste jag göra så. Jag har tre kastrerade honor som inte ska äts för mkt. Så fortsätt kämpa, ha tålamod så in i vassen, låt katterna bli lite hungriga, sen ska det nog gå att få de att äta bitar. Jag började med barf i slutet å sommaren i år så det tar sin lilla tid. Lycka till :)

Caifig
2013-11-18 10:55
#4

#3 Men jag vill att de ska äta nuuu! 😂 Det enda som fungerar är om jag mixar ihop det till röror, då äter båda. Tänkte vara smart och bara ge dem sånt de inte tycker om när de är jättehungriga… Den ena åt en liten bit lever den andra ratade sitt kött totalt. Väntade en 45 min och erbjöd maten igen… Fortfarande inget… Och den mjukisen man är så fick de annan mat också och slurp så var det slut men leverbiten och köttet var kvar!

Det irriterande är att den som vägrar kött slukade köttbitar när jag inte BARFade, utan när de bara fick det som lite extra gotte när jag gjorde mat till mig själv. Och när jag började med BARF så var levervägraren helt tokig i rå lever när han fick smaka en bit och vill nästan tugga av mig fingrarna så gott var det… Så varför inte nu! Bah! 😕 Tror de gör det här med flit baara för att reta matte. 😉

Minrex
2013-11-24 10:09
#5

Haha du måste stå emot och inte ge de ngt annat ;) det gör inget om det går flera timmar eller en hel dag. Ge bara det kött du vill att de ska äta. De måste bli ordentligt hungriga :)

Caifig
2013-11-24 11:24
#6

Utan att ta ut segern i förskott, men jag tror faktiskt jag har vunnit!!!!! Peppar peppar… Får se hur länge det håller i sig. 😃

Annons:
Minrex
2013-11-25 23:56
#7

Hahaha härligt =) Skam den som ger sig…. Här har mina Divor masa knasidéer för sig ff…. Ibland duger inte nöt, ibland inte lever osv osv… Men jag ger inget annat när de vägrar… lägger ut köttbitarna på golvet och det roliga är att när det gäller kattungarna så har jag märkt att de föredrar att äta så. Nu har jag skålar och funderar på att testa att byta ut till tallrikar/fat ist.

Jag har ett annat problem med en av mina vuxna honor… egentligen borde jag kanske starta en ny tråd för att få så många svar om det som möjligt men jag börjar med att testa här så får vi se:

Hon har lyckats sätta i halsen några gånger nu när jag börjat ge lite större bitar. Jag tänkte ju att jag skulle gå över lite succesivt genom att göra bitarna större och större tills det bara är ett köttstycke/portion. Men nu när hon fått lite större bitar så är hon så glupsk att hon knappt tuggar och när hon försöker svälja så blir det för stort. Hon börjar hulka och efter en stund kommer det upp. En kväll när jag var och jobbade och min son gav de mat så hade hon hunnit sno en bit av kattungarnas mat och sprang iväg med den ut i hallen. Han hör efter en lite stund att hon börjar låta konstigt, skrika nästan så han går ut i hallen och där ligger hon på rygg och har satt i halsen. Som tur var så var han handlingskraftig nog till att stoppa ner fingrarna på henne och dra ut det som fastnat. Vilket var två köttbitar som satt ihop med en slamsa emellan. Har någon annan varit med om ngt liknande? Funderar på att nästa omgång kött jag köper dela upp till hela portionsbitar till henne och se om jag kan få henne till att äta de redan nu. Vad tror ni? Någon som har ngt annat tips?? Eller ska jag fortsätta att dela upp i mindre bitar till henne då hon är så glupskt? Men då försvinner ju den delen i att de ska få jobba lite med tuggandet :/

tacksam för svar =)))  

/Jennie

Caifig
2013-11-26 10:43
#8

Oj fy vad läskigt :S Men testa att ge så stora bitar så hon måste tugga? Får hon vara ifred när hon äter? Hon kanske hetsäter då hon tror att någon annan ska sno maten. Så var det med min ena buse. Han blev sjuk nästan direkt när jag fick hem honom och åt ingenting så fick läggas in. När han kom hem åt han som en häst både mycket och så snabbt så han spydde upp allt igen. Han fick både mindre portioner och oftare till en början samt att han fick äta i sovrummet. Då lugnade han faktiskt ner sig!

Förresten… Jag tog visst ut segern i förskott!!!! J*vla lever!!!! 😕

Minrex
2013-11-27 07:38
#9

Ja jag ska testa med det. Problemet är att hon bara ska ha 25-30 grams-portioner. Det blir ju inte så stor bit. Alla katter har egna platser och hon får sitt i hallen, så avskilt från de andra. Nu äter de tre ggr per dygn så jag vet inte varför hon är så glupsk. Men tack för tipsen :) Aj då, så har jag oxå gjort. Men som sagt de är ju katter så jag antar att det kommer att fortsätta mer eller minsta med att de ibland ratar vissa saker man serverar :/ men d är ju bara att kämpa på som sagt :)

-Cissi-
2013-11-27 11:59
#10

#9 Tror nästan det är viktigare att hon lär sej tugga maten än att hon äter lite mer än vad som är tänkt. :) Hoppas det löser sej

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

LaSadie
2013-11-27 13:06
#11

Jag började med små bitar men nu cirka tre år in så vill de nästan ha större bitar som gör att de tuggar :) Så tålamod :D

Upp till toppen
Annons: