Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 1943 ggr
JilianRose
11/16/13, 8:02 AM

Näringsbrist

Två frågor: Jag har nu BARFat min katthona i drygt fyra månader och hon mår toppen! Hennes päls är blank och hon är pigg och muskulös. Om hon hade lidit brist på något ämne borde det ha märkts på henne? Har precis skaffat en 18 veckors hona till sällskap som jag också BARFar. Hon älskar maten och äter precis samma som den stora men jag ger henne lite extra lever och hjärta. Är det något annat jag behöver tänka på?

Annons:
NatasjaHemby
11/16/13, 10:14 AM
#1

Näringsbrist behöver inte märkas förrän det redan är långt gånget, men om du har koll på näringslära för katter och barfar korrekt så anser inte jag att du behöver vara orolig. Hur ser deras kostschema ut?

Du ska inte ge andra proportioner till kattungen än till den vuxna katten. Hjärta går bra att ge mer av, så länge det inte innebär att man ger för lite av andra näringsämnen, men lever är farligt att överdosera.

SE*Simbelmynes

JilianRose
11/17/13, 8:17 AM
#2

Jag köper hel kyckling och klipper upp den i dagsportioner. De äter i stort sett varenda smula. En dag i veckan består drygt halva portionen av lever och en dag får de helportion med hjärta.

NatasjaHemby
11/17/13, 9:00 AM
#3

Äter de enbart kyckling, inga andra djurslag?

De låter som att de får väldigt lite taurin. Från vilka djurslag hjärtat du ger?

SE*Simbelmynes

Mullemu
11/18/13, 11:17 AM
#4

Jag skulle definitivt börja variera köttslag mer. Risken att katterna utvecklar allergi är större om kosten är ensidig. Olika delar av fläsk, nöt och lamm brukar vara enkelt att få tag på och funkar bra att variera med. Kycklinghjärta innehåller inte så mycket taurin så kolla gärna i affären efter t ex gris- och oxhjärta.

Tessera
11/20/13, 12:47 PM
#5

Ger man bara kyckling så får katterna järnbrist på lång sikt… Och mer hjärta!

Kycklinghjärta innehåller för övrigt, enligt Spitze (http://pdes-net.org/texts/taurine_conc.pdf), mer taurin än näthjärta, men grishjärta (och griskött i allmänhet) har höga halter taurin.

Upp till toppen
Annons: