Annons:
Etikett03-katt
Läst 1733 ggr
hulahulla
2013-11-18 19:01

"vanligt" kött - fiskolja?

Hej!

Jag har ofta lite svårt att få tag på ekokött och undrar därför om jag behöver tillsätta fiskolja (omega 3) samt E-vitamin? Om jag förstått det rätt är det ganska tunt med omega 3 i just kött från djur som inte fått beta ute?

Har lite svårt också att reda ut hur mkt olja i förhållande till e-vitamin som ska ges, blev inte så klok av att söka på tidigare trådar.

Annons:
Zepp
2013-11-18 19:04
#1

Om det är katter du menar så behöver de inget fiskfett.. tvärt om!

Katter skall inte ha fisk alls, de har till skillnad från oss bättre förmåga att omvandla annat fett till EPA och DHA!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hulahulla
2013-11-18 19:30
#2

#1 Okej. Men ska jag inte tillsätta någon omega 3 alls? Med tanke på att jag inte ger så mkt eko-kött.

Zepp
2013-11-18 19:36
#3

Katter skall inte ha fiskolja eller särskildt mycket fleromättat fett.. de blir sjuka av det!

Tänk på hur mycket fisk en vild katt äter.. de äter mest gnagare och småfåglar!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hulahulla
2013-11-18 19:45
#4

Mm, men de får de kanske i sig omega 3 via dessa smådjur som lever ute vilt och inte föds upp. Kanske man kan tillsätta detta på något annat sätt än just via fisk…?

Zepp
2013-11-18 20:01
#5

Ja i så fall genom att servera vilt!

Men altså.. det är för oss människor som EPA och DHA är essentiellt.. det är det inte för katter.. däremot Taurin!

Du är lite inne på det att vi människor får i oss för mycket Omega-6 iomed att vår mat föds upp på spannmål.. och att vi äter spannmål själva!

För det första, katter skall inte ha något spannmål alls.. för det andra så har de en helt annan reglering av eikosanoid systemet än vi har.. vi är beroende av fiskoljan.. för att få i oss EPA och DHA för att kontra all Omega 6 vi får i oss!

Det är främst fleromättat fett de inte tål.. så ge dem mest mättat och enkelomättat.. dvs mest från djur som inte är uppfödda på spannmål om du kan!

Se på deras naturliga bytesdjur.. möss, sorkar och småfåglar.. de äter fröer många av dem.. har antagligen därför en hel del Omega-6, av deras fettsamansättning.. men det verkar inte vara något problem i vilt tillstånd för även hos de bytesdjuren så lagras det mesta prexis som hos oss som mättat fett!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hulahulla
2013-11-18 20:33
#6

Okej! Tack för dina utförliga svar :) Känner mig lite klarare i huvet nu.

Ska försöka få tag i en bonde i närheten som säljer eget ekologiskt kött. Vore kanske det bästa!

Annons:
Zepp
2013-11-18 21:12
#7

Jag rekommenderar att du läser på lite om näringslära för katter.. du verkar ha de insikter som gäller för oss människor.. vi är omniovorer, katter är carniovorer!

Vi är släckt med apor de är är rätt mycket släckt med sina vilda kattdjursfränder!

Grejen är.. var inte rädd för att ge dem rått kött.. känner du inte till hela kattens näringslära så ge ett blötfoder av hyfsad kvalitet.. typ Mjau som är billigt.. sen så finns det hela vägen till lyxfoder på det bästa av råvaror.

Köp kycklingvingar, kycklinghjärtan, ge dem lite köttfärs emellanåt, hela köttbitar om de vill osv.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Silvestris
2013-11-18 22:35
#8

Jo, EPA är essentiellt för katter. Således även DHA. De kan inte likt människor omvandla linolensyra till EPA utan de behöver få i sig EPA direkt via födan. 

Däremot är det inte alls säkert att man behöver tillsätta fiskolja eller någon annan särskild O3-källa. Skillnaden i O3-innehåll mellan vanligt kött och naturbeteskött/vilt är mycket, mycket, mycket liten. Om katterna har fin hud och päls utan tillskott skulle jag vara nöjd med det. Mina katter får inget O3-tillskott och mår alldeles utmärkt.

hulahulla
2013-11-19 20:15
#9

Alltså, jag har läst mycket om barf, men nej jag är ännu inte expert kattens näringslära. Håller på att läsa "BARF mat för en riktig katt" av Matilda Eriksson, och fann även där att det kan behövas omega 3 tillsatt för katten (min tolkning), och det var speciellt då mina tankar började snurra kring detta..

Min katt får väl avvägd barf.

Zepp
2013-11-19 20:32
#10

Ja altså.. Omega3 är essentiellt för alla däggdjur.. en del gräsätare har ju förmåga att omvandla vegetabiliskt omega3 till EPA och DHA!

Men, vi människor äter ju rätt mycket mat som inte har rätt samansättning och dessutom så är det dåligt med detta i odlad mat.. så vi får ta tillskott.. om vi inte äter tillräckligt med vildfångad fisk och kött från djur som levt vilt.

Vad jag främst syftar på är att katter är rena vilddjur.. carniovorer.. de skall i princip endast ha animalisk mat.. på så sätt får de sina essentiella fetter från sina bytesdjur.

Och utgår vi från oss.. dvs djuret Homo sapiens.. så behöver vi några gram omega3 om dagen i snitt.

Katter är betydligt mindre än oss.. så de lär behöva avsevärdt mycket mindre.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: