Annons:
Etikett03-katt
Läst 6405 ggr
Eilindra
2013-11-01, 12:07

(K) Njurvärden

Hej!

Vi barfar vår katt som är ca 15 månader, han har fått denna kost i ca 7,5 månad, nu vid hälsokontroll så visar det sig att han har höga njurvärden. Fortfarande inom normalintervallet men ändå så pass höga så att vi bör hålla koll på förändrat drickmönster osv.

Är det normalt med lite högre värden när man kör den här kosten? Finns det fler där ute som råkat ut för detta?

Annons:
Silvestris
2013-11-01, 12:24

Det finns vad jag vet inga studier angående normalvärden för BARFade katter, men på hundsidan finns det. Den forskning som gjorts på hundsidan visar ju att de s k "njurvärdena" (BUN, krea, urea osv.) ligger på den högre skalan men inom vad som betraktas som normalt. Det är inte särskilt konstigt med tanke på att de i regel äter högre halter protein vilket avspeglas i omsättningen av slaggprodukter.

Man har inte påvisat att detta på något sätt är negativt.

Jag skulle betrakta det som normal, men jag har aldrig kollat mina katter faktiskt. Ska köra en seniorkoll på äldsta katten nästa år vilket lär bli spännande.

Eilindra
2013-11-01, 12:33

Ok!

Jag blev lite smått chockad och rädd i och med att vi har haft en njursjuk katt som fick avlivas akut, visserligen vid 16 års ålder, men minnesbilden av hur han mådde under sitt sista dygn sitter verkligen fastetsad. 

Veterinären nämnde inte riktigt vilket värde det var utan pratade om proteiner i blodet (som var högre) men att UREA var normalt, därav var det inte något som tydde på att katten t ex skulle behöva njurfoder eller vidare medicinering, mer att hålla koll på drickvanor. Katten dricker överhuvudtaget inget sedan vi startade med barf, jag smyger in lite vatten emellanåt dock och numera serveras 75% barf och 25% spannmålsfritt våtfoder.

Vill gärna höra fler tankar och funderingar kring ämnet!

Caifig
2013-11-01, 13:10

Som #1 skriver så stiger framförallt Urea i samband med måltid men även om katten dricker dåligt så kan dessa värden stiga. Eftersom det fortfarande ligger inom normalvärdena så är det nog just pga att han får proteinrik mat. Hade detta varit skadligt för katten så hade de inte överlevt i det vilda 🙂.

Vid nedsatt njurfunktion så stannar slaggprodukter kvar i blodet men ämnen som inte ska kissas ut försvinner med urinen bl.a. proteiner. Så att han har höga halter av proteiner i blodet tycker inte jag låter som något negativt?

Googlade precis på kronisk njursvikt hos katter och mycket riktig så står det att det är låga halter av blodproteiner som tyder på njursvikt.

Mina dricker även om de bara nu får BARF så försök få han att börja dricka lite i alla fall. Det finns något tips här på sidan om att använda köttvatten så det blir mer smakligt. Isbit i vattnet fungerar även på mina.

Eilindra
2013-11-01, 14:02

Ja, dom sa ju blodproteiner var högt, urea normalt och att hålla koll på om han förändrar sitt vattenintag (och därmed kisseriet antar jag). Dom nämnde ingenting om krea. Blodproteiner är det bun-värdet?

Jag nämnde ju själv att katten inte dricker något sen köttkosten introducerades, vilket ju i sig är en förändring dock längre tillbaka i tiden.  Verkar då som att resultatet tolkades lite galet 🤦‍♂️?

Eilindra
2013-11-01, 14:03

Katten var också fastande då provet togs

Caifig
2013-11-01, 15:47

BUN (Blod-Urea-Kväve(Nitrogen)) mäter om det finns urea och kväve i blodet som normalt sett utsöndras med urinen. (Vad jag fattar det som).

Vad jag vet när det gäller just njurproblem så dricker katten mer och inte mindre, så det är väl det dem menar med förändrat beteende dvs om han börjar dricka onormalt mycket?

Vet inte hur länge proteinerna stannar kvar i kroppen framförallt när man ger BARF så det har kanske påverkat provet eller kanske inte! Det enda som låter "konstigt" är väl just att han inte dricker och att det i sig kan ge problem. Men du skrev ju som sagt själv att han även får blötmat nu och kött innehåller runt 70%(??) vatten så han får i ändå i sig en bra mängd.

Jag tror inte du behöver oroa dig såvida han inte börjar dricka och kissa onormalt mycket.

Annons:
Eilindra
2013-11-06, 15:08

Sitter fortfarande och tänker på "höga blodproteiner" 😕.

Jag vill ju gärna tro att jag valt det bästa när jag ger katten barf, men jag kan inte skaka ur mig det här med njurproblem på sikt. Vet att det låter dumt, men det har liksom satt sig i mitt huvud.

Alternativen? Finns inte så många. Vill inte ge en massa spannmål, till en kastrat, som kommer att antingen bli hungrig eller tjock med diverse följdsjukdomar.

Kan det finnas katter som är "naturligt njursvaga"?

Silvestris
2013-11-06, 15:14

Det finns absolut katter som är medfött "njursvaga".

Sarah-S
2013-11-06, 17:17

Om katten var fastande så har den alltså inte heller fått i sig vätska iom att den inte dricker, uttorkning kan visa på falskt höga njurvärden.

Jag skulle inte oroa mig över barf som foder men försöka locka katten att dricka mer oavsett

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Minrex
2013-11-11, 11:52

Har du/ni en eller flera vattenskålar? Fontän? Jag har fontän och vattenskålar till mina katter. Man kan även ställa fram vanliga dricksglas med vatten. Det gillar mina katter. Vissa katter dricker gärna direkt ur kranen. Kanske testa ngt av detta? Flera skålar/glas på olika ställen i huset/lgh. Och färskt varje dag :) men som sagt de får i sig mer vätska med barf/blötfoder vilket ju är så mkt bättre än när de äter torrfoder och dricker dåligt.

Eilindra
2013-11-12, 22:37

Jag kör antingen på en megastor (salladsskål/bålskål; färg blå) eller 2-3 st mindre skålar. Beror på vad som för tillfället finns tillgängligt av mat-och vattenskålar och vad som ligger i disken. Vattnet är färskt 🙂 och har testat med att byta både morgon och kväll. Testade med isbit enligt förslag här inne, men det verkar ointressant (liksom blodvatten).

Jag har funderat på det här med vattenfontän och hittat en som verkar lätthanterlig ang att hålla ren osv. Är dock mest rädd för att katterna kommer att använda den som en vattenpark i stället. Katten som inte dricker älskar nämligen att leka med vattenstrålen från kranen. 

Jag har börjat mosa in någon matsked extra i den lilla del våtfoder som serveras till barf'en och hoppas att det kommer räcka, åtminstone för stunden i och med katten i nuläget får mat 3 ggr/dag. Vi har en kattunge också som behöver äta lite oftare och den större stjäl maten om det bara serveras morgon och kväll. Det blir nånstans mellan 0,5-0,7 dl extra vätska, inte mycket men något.

Minrex
2013-11-18, 10:45

Den här har jag: http://www.supercat.se/vattenfontaner/lucky-kitty-vit-keramik-vattenfontan.html Den har inte en jättestråle utan det blir ett flöde bara som rinner ner i skålen igen. Den är iporslin vilken jag tycker känns fräschare än de i plast. I början tyckte katterna det var roligt att leka lite med vattnet, och kattungarna kan vara där ibland ff men det har inte blivit en massa vatten utanför. Då har det varit värre med vattenskålarna. Men jag kan ju inte lova att inte din katt kommer lyckas med det ;p Den är lite otymplig att göra rent för just för att den är i porslin och när jag köpte den så var jag tvungen att köpa till en lite borste för rengöring av slangen, det kanske de har ändrat på nu. Men det var ett paket med tre extraslangsr och borste för 59 kr så ändå överkomligt. Har du testat att göra en matlåda/Box till kattungen förresten? Så kan den lilla ha fri tillgång på sin mat där i. En låda där bara kattungen kommer in. :)

Upp till toppen
Annons: