Annons:
Etikett03-katt
Läst 1988 ggr
Caifig
11/11/13, 11:25 PM

(K) Hårda i magen

Har nu BARFat mina två birmor i 3 veckor och det har gått rätt bra! Men framförallt har min ena misse har gått från lös avföring till relativt hård/svårt att få ut det (krystar mycket och det verkar även göra ont ibland). Avföringen är inte vit eller smulig så jag kan inte tänka mig att det är för mycket benmjöl.

De får ungefär 95g per portion och där tillsätter jag ca 0,5 tsk benmjöl.

Finns det något man kan ge typ oljor som smörjer tarmen? Läst runt lite på forumet om fiskolja och andra vegetabiliska oljor men vill inte behöva krångla med en massa andra tillskott som E-vitamin (då de egentligen inte behöver omega3/6 utan bara smörjmedel).

Så alltså, finns det någon olja som inte är superrik på dessa fetter, smörjer tarmen och är helt okej för katten att äta?

Annons:
vallhund
11/12/13, 2:16 AM
#1

Parrafinolja tas inte upp av tarmen öht o smörjer bra, väldigt dyrt dock, säljs på apotek.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Caifig
11/12/13, 11:34 AM
#2

#1 Men är det något som kan ges hela tiden?

vallhund
11/12/13, 6:17 PM
#3

Kan kan man säkert men det är bättre att hitta orsak/lösning i foderstat.

Hoppas att någon som är duktig på katt kan ge dig bättre svar.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Tiramisou
11/14/13, 1:00 AM
#4

Hur mycket fett är det i själva köttet du ger? Sånt kan ju variera väldigt mycket beroende på vad för djurslag och delar man ger? Är ingen expert alls, men du kanske skulle kunna försöka lägga till späck i maten? :)

Sarah-S
11/14/13, 11:03 AM
#5

För "fint" kött verkar kunna ge hård avföring. Tillsätt mer fett?

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Silvestris
11/14/13, 12:34 PM
#6

Mer fett i köttet och blanda i vatten i maten skulle jag råda till. Till en början kan du ge helt vanlig matolja för att smörja lite i tarmen, men på sikt kan mer fett och vätska hjälpa. Eventuellt kan fiberhusk eller liknande behövas.

Annons:
Caifig
11/14/13, 1:54 PM
#7

#4 Jag ger dem fläskfärs (finsmakarna vill inte tugga större bitar än) just för att det är mest fett i det. Späck? Vad är det? 😃 Kan man köpa det i butik?

#6 Bra tips! Gjorde det idag och det har kommit mer bajs i lådan så vatten var kanske lösningen. Det blev mer som en soppa än röra… Men så länge deras magar fungerar… Funderar bara på hur det ska gå när jag går över till större bitar 😕. Den dagen den sorgen!

vallhund
11/14/13, 10:08 PM
#8

Ister hittar du i närheten av smör o margarin.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Caifig
11/14/13, 10:19 PM
#9

#8 Ok, tack! 🙂

Upp till toppen
Annons: