Annons:
Etikett03-katt
Läst 3326 ggr
CassandraL
2013-11-05 15:42

(K) Tips för att BARFA rätt

Tänkte försöka ge min katt BARF eller iaf en större del än vad jag gör nu. Det hade varit smidigt om det fanns att köpa så som det finns till hund men jag hittar inget. 
Jag skrev en fråga till Vom och Hundemat och fick till svar:

Hej Cassandra, 

Alla foder innehåller så mycket kött så du kan ge det till en katt. Många använder ren kyckling. 

Mvh,

Calle

Stämmer detta?

Funkar det att ge allt i färsform eller är det bättre att ge hela bitar? Min katt verkar nämligen ha problem med tuggandet, hon är en förvildad katt men blev undersökt av veterinär när hon fångades in so inte märkte något. Hon tuggar Torrfoder men stora bitar kött klarar hon inte, inte ens hela kycklinghjärtan. När jag har gett henne det ligger dom bara utspridda på golvet men delar jag det i mindre bitar äter hon upp det direkt.

http://cassisomplaceringar.weebly.com/

Annons:
NatasjaHemby
2013-11-05 21:29
#1

Att du kan ge det till katten är tyvärr inte detsamma som att det är ett helfoder. Du måste alltså fortfarande sätta ihop din egen BARF, bara det att du slipper mala köttet själv. Hoppas det gav svar på åtminstone en av dina frågor.

SE*Simbelmynes

Tessera
2013-11-06 12:00
#2

Både hjärta och lever går utmärkt att köra i mixer, eller t om med stavmixer, så det blir mindre bitar. Mina knasbollar till katter vägrar kycklinghjärta och nöthjärta i stora bitar, men det går bra i små - muskelkött ska däremot vara i stora bitar…

CassandraL
2013-11-06 16:49
#3

Så då kan jag egentligen lika gärna köpa köttfärs och ge henne? 

Känner mig inte alls säker på att jag ska lyckas få en bra mängd på allt om jag blandar själv. Så får väl bli en mängd torrfoder, blötmat och kött

http://cassisomplaceringar.weebly.com/

Katti
2013-11-08 08:33
#4

Nej, köttfärs är inte en balanserad kost då det bara består av  muskelkött och fett. Man kan ge köttfärs ibland, men jag skulle istället välja att ge muskelköttet i bitar så att katterna får bita, slita och dra! Jag tycker att det ingår i BARF-konceptet att djuren ska få använda tänder och käkar till det de är gjorda för 😎.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

CassandraL
2013-11-08 19:00
#5

#4 muskelkött är då? (jag har noll koll då jag sällan köper kött till mig själv).
Kan man skära det i minismå bitar i början så hon börjat äta? Hon verkar ha problem med att tugga och bita just nu… Tro mig, jag har försökt få henne bita. Men hon vill verkligen inte, hjärtan ligget kvar om jag inte delar i småbitar och hon fick ett rått märgben en dag bara för att prova men det var inte alls intressant tydligen

http://cassisomplaceringar.weebly.com/

Caifig
2013-11-09 10:36
#6

#5 Mina vill inte heller äta bitar så har fått mala ner hjärta och lever med fläskfärs till en röra. Då äter dem! Huvudsaken tycker jag när man börjar BARFa är att de lär sig att äta rått och tycka om rått, inte att de ska äta stora bitar direkt. Efter ett tag så kommer mina få större bitar tills de även har lärt sig att stora bitar är mumma. 

Muskelkött är helt enkelt vanligt kött. Typ färser, filéer you name it! 🙂

Annons:
Minrex
2013-11-11 11:44
#7

Ja man får ta det successivt när man börjar. Jag börja med att mala o blanda med blötfoder. Sedan gick jag över till att skära i större bitar och på den vägen är det nu. Ibland har jag testat med en stor bit men det är inte helt accepterat ännu. Jag brukar ge det som de är tveksamma mot på morgonen eller eftermiddag för då är de ganska hungriga och då är det lättare att få de att äts det som serveras. En av mina honor är helt o hållet en riktig vildkatt nu för hon äter allt och henne kan jag ge hela vingar och bitar men de andra är lite försiktigare ff. Min andra hona var oxå sån att hon lämnade bitar runt skålen men jag lade tillbaka dem och tog undan skålen. Sen testade jag igen efter ngn timme. Och tog upp bitarna så hon fick äta från min hand. I hennes fall var det mest att hon var bortskämd med att inte behöva tugga så stora bitar. Nu äter hon större bitar men nye hela köttstycken ännu. Men det är bara att inte ge sig så kommer det nog att gå med din tjej oxå ;) håller tummarna och kämpa på :)

CassandraL
2013-11-11 16:31
#8

Tack!!
Ett nytt problem som dykt upp, tänker att jag lika bra kan fortsätta här. Min katt har tydligen fått mask, kan dom få det om man barfar dom?

http://cassisomplaceringar.weebly.com/

vallhund
2013-11-12 02:13
#9

Om dom självBARFar sig med möss o råttor etc så finns risken.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: