Annons:
Etikett03-katt
Läst 2697 ggr
axis
2013-10-03, 18:43

(K) Första försöket, råd tack!

Hej. Nu har jag gjort min första omgång Barf till mina två kastrerade grabbar. De väger 8 och 6 kg, den tyngre ska bantas ner ett kilo. Tänkte höra med er om jag missade något samt ställa lite frågor som har dykt upp. Jag gjorde som så att jag köpte 1 hel gårdskyckling ca 1250 gram, 1 kg högrev, 450 gram kycklinghjärta och ca 170 gram ungnötlever. Jag blandade också ner 6 äggulor, ca 125 gram. Jag körde rubbet i köttkvarnen förutom en tredjedel av hjärtana som jag hackade upp med kniv.
Grabbarna vill inte äta röran som den är utan jag får blanda ut den med deras vanliga blötfoder och då försvinner den. Jag ökar andelen Barf successivt och det verkar gå bra. Är nu nere under 10% inblandning av deras blötfoder och kan nog sluta blanda snart.
Några frågor då;
Har jag missat något i receptet ovan?
Nästa gång tänkte jag köra så lite kyckling som möjligt då de inte verkar så förtjusta i det och istället använda nöt och griskött. Hjärta blir förmodligen kycklinghjärta då det är det enda hjärta jag hittat häromkring. Jag tänkte även hacka allt med kniv då jag tror de föredrar lite större bitar men jag är lite orolig att de kommer att lämna all lever då de inte verkar så förtjusta i det. Har ni något knep för att få dem att äta allt?
Vad ska jag blanda i för ben om jag hackar med kniv? Jag tror inte de skulle ge sig i kast med att gnaga på ben, har provat med kycklingvingar och det ratade de. Ska jag köpa någon sorts ben och mala och strö över maten eller är det lika bra att köpa benmjöl? Jag bor i Skellefteå och häromkring finns det ingenstans att köpa kattkorvar och dylikt utan det är Ica, Coop och Willys som gäller för råvaror.

Annons:
Minrex
2013-10-11, 09:09

Hej Jag ska inte säga så mkt om receptet då jag själv är ny. Men har du frågat i fina butiker om de kan ta in eller brukar ha annat hjärta än bara kyckling? Ifall du vill variera? När det gäller ben då gjorde jag så i allra första början att jag hackade sönder benen inne i köttet. På kycklingvingar då. Två av mina honor slukar de nu. De andra tre är ff lite försiktiga. Två av Mina är kattungar på ca sex mån så jag fortsätter hacka i benen tills jag ser att det äter. Igår kväll var första ggn jag testade med grisknorr… Allihop har varit på och försökt under natten. Nu på morgonen har jag givit oxsvans. Så nu är de rätt så hungriga. De två honorna som äter kycklingben utan problem sitter nu o gnager på oxsvansen. De andra är lite mer skeptiska. Men de kommer att få ha de under dagen och så får jag se hur det går. Kattungarna fick dock mjau i sin matbox igår. Men hoppas att deras hunger ska göra att de vill äta allt. Och jag håller ff på att experimenterar. Testa att låta dina katter bli hungriga innan du serverar kyvingar och hacka lite i de innan. Kanske gegga till de lite med den blötmat de gillar precis som du gjort med köttblandningen :) Hoppas du fått lite hjälp iaf. Jag är som sagt själv ny men såg att många läst sin tråd o inte svarat så jag ville bara dela med mig av det lilla jag lärt mig :)

NatasjaHemby
2013-10-13, 08:40

Ett tips är att köpa en sekatör för att knäcka benen med. Det underlättar väldigt.

Äter de inte ben alls får du komplettera med benmjöl tills de vant sig. Jag tror att de flesta innekatter är lite skeptiska till att behöva tugga i början, speciellt ben, men ha tålamod!

SE*Simbelmynes

axis
2013-10-13, 14:40

Tack för era svar. Jag har nu hunnit göra två omgångar till och då har jag skurit allt för hand så de fått bitar istället för färs. Jag använde högrev, karré, kycklinghjärta och kycklinglever de här gångerna och nu verkar de riktigt förtjusta i sin nya mat. Jag malde dock benen och blandade med det andra och har beställt efter benmjöl. Mitt stora problem nu är att de verkar bli hårda i magen. Ingen av dem hade varit på lådan på tre dagar så de fick messmör och paraffinolja i onsdags och på torsdag fick båda tömma magarna. Nu har det gått ytterligare tre dagar utan något i lådorna. Lådorna hålls fräscha så det handlar inte om det. Messmör gillar de inte och paraffinolja vill jag inte ge så ofta eftersom det inte är så bra för tarmen. Överväger att blanda ner fiberhusk utblandat med vatten i maten men då de är dåliga på dricka tvekar jag lite. Som det ser ut nu håller jag på tappa intresset för Barf, vill ju inte att de ska vara förstoppade och bli itvingade en massa saker de inte gillar även om de verkar må bra i övrigt. Har någon haft liknande erfarenheter och hur löste ni problemet?

NatasjaHemby
2013-10-13, 17:50

Avföringen minskar väsentligt med BARF jämfört med torrfoder, så att de inte bajsar varje dag är inget konstigt i sig. Är de verkligen förstoppade eller går de bara på lådan mer sällan än tidigare? Hur ser avföringen ut nu? Är den vit, torr eller smulig? Är de förstoppade kan det vara benhalten som är för hög, alternativt att övergången blev lite för hastig för dem.

SE*Simbelmynes

axis
2013-10-13, 20:42

När den större av dem var på lådan var det en klump som var mycket grövre än de brukar vara, dessutom väldigt hård och mörk. Jag är inne på att det kan ha varit en för snabb omställning och tänker därför backa lite och ge ca vart femte mål mat som Barf och resten vanligt blötfoder och se hur det går då. Funkar det bra utökar jag delen Barf eftersom. Tänkte dessutom blanda i vatten och fiberhusk.

Minrex
2013-10-20, 10:53

Eller så testar du att göra som jag gör och ge hälften BARF hälften mjau (eller vilken burkmat du nu hade) vi varje måltid. Då är du säker på att det inte blir ngt knas med deras magar i början. Så har jag gjort nu i ca en månad eller nåt sånt… För att vänja de vid maten. Jag har ju två kattungar hemma oxå så vill ta det försiktigt. Jag blandade allt från början till en kladdig röra, som blandades 50/50 med burkmaten. Nästa omgång gjorde jag som du och skar mindre bitar i en blandning, 50/50 här oxå med burkmat. Nu sedan ca 3-4 veckor tillbaka  har jag givit fortf 50/50 men nu har jag gjort olika påsar med olika saker i varje (eftersom jag vill vara säker på att alla får lika mkt av allt) Tre ggr/dag får de mat. Tex så kan det bli frukost- hjärta/mjau middag-kött/mjau kväll-ky.vinge/mjau. Till kattungarna och en av mina stora honor har klipper jag upp benet o vingen till små små bitar för annars äter de inte. De andra honorna får större bitar men klipper lite i de för att det ska bli lättare att i början. Sedan så ger jag nu ben var tredje dag, andra dagar har jag gjort en blandning av äggskal/orijen-torrfoder som jag häller på nån sked på maten. De dagar de fått riktigt ben har jag märkt att bajset blir lite smuligt och lite ljusare fläckar i. Därför som var tredje dag med ben känns bra för mina katter just nu. 
Att jag blandat torrfoder med äggskal var för att testa om jag skulle få min hona som inte alls ville äta ben (ens när det var uppklippt) om jag strödde på lite torrfoder. Och det funkade =) 

Men som sagt det blir mindre bajs med BARF men nu när jag ger 50/50 så bajsar alla varje dag men mindre…. 

GE inte upp än och Lycka till =)

Annons:
axis
2013-10-27, 20:13

Nu har jag kommit lite längre. Jag gav blötfoder ett par dagar så deras magar fick återhämta sig. När jag sedan började ge Barf igen blandade jag benmjöl och fiberhusk i ett halvt glas vatten och rörde sedan ner blandningen med barfen. Jag blandade även ner lite blötfoder. De har fått sköta magarna varannan dag med denna metod. Efter några dagar så började de dock äta runt blötfodret eftersom de gillar barfen mer så nu är det färdigt med blötfoder. Känns jätteskönt att det verkar fungera som det ska nu och att de gillar sin mat. Dessutom har den större, matglada killen börjat gnälla mindre om mat och jag upplever också att de har fått finare och glansigare päls. Jag är väldigt nöjd att jag gav Barf ett försök! Tack för er hjälp!

Minrex
2013-11-11, 11:17

Jag håller med, mina katter älskar den här maten. Så det känns så himla bra :D

Upp till toppen
Annons: