Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 1720 ggr
Chaktio
11/4/13, 10:34 PM

(H) Vilka ben ska man inte ge?

Har börjat gå över till BARF för vår 4- åriga strävhåriga vorsteh. Vi ger ett mål BARF och ett mål torrfoder per dag, tills torrfodret tar slut helt enkelt. Först har vi gett ben från fläskkarré och kotlett och så kycklingben. Nu i helgen tog jag fram ett rådjursframben, där jag tog bort en del kött och lagade människomat av och delade sen resten i tre delar, skulderblad, överarm och underarm. I går åt han överarmen och imorse skulderbladet. Tidigare har han kräkts lite benrester, första två dagarna, men sen varit bra i magen. Nu ikväll är han dock orolig i magen, kommer små mängder lös avföring åt gången. Gick in hit och letade lite info och såg nu att man inte rekommenderas att ge märgben… Vilka ben är egentligen att betrakta som märgben? Har jag gjort något dumt när jag gav honom rådjursbenet? Tänker avvakta och bara ge kött imorgon, tills han är bra i magen igen, är det rätt tänkt?

Annons:
vallhund
11/5/13, 9:20 AM
#1

Hundmagen måste fasas in på ben så att magen kan bryta ner benen. Ben är förstoppande.

Med märgben brukar man avse ben från stora djur, typ nöt o älg där majoriteten hundar inte kan tugga sönder utan bara får i sig köttslamsor samt märgen, märgen är fet o leder ofta till sprutdiarré hos ovana hundar. Märgben är väldigt hårda o kan leda till att tandskador.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Chaktio
11/5/13, 9:39 AM
#2

Jo, jag håller ju på att vänja in honom på ben, har gått bra med fläsk och kyckling. Han får ca 110g ben om dagen. Han är van att äta allt möjligt sen tidigare. Men du tror att det bara är ovana och inte att rådjursbenen var "fel typ", alltså? Det var benbitar i avföringen när han var lös i magen. Är det rätt att bara ge muskelkött tills magen är stabil igen och sen börja om med benen? Tycker det är lite svårt att veta vilka ben man ska välja. Inte alltid så lätt att få tag på precis det man vill heller.

Upp till toppen
Annons: