Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 2660 ggr
Caifig
2013-10-28 23:32

(K)Fasa över från torrfoder

Har två 5 månaders birmakillar som jag jättegärna skulle vilja börja BARFa, men mitt problem är att framförallt den ena är jättekänslig i magen. De fick var sin kycklingvinge för 2 veckor sedan och båda har varit lösa i magen sen dess. Den ena har dock lagt ordentliga fasta, korvar de senaste dagarna men den andra blir lös så fort jag försöker fasa in deras gamla blötmat eller om jag ger en bit rått kött.

Jag har kört på Hill's I/D de senaste 1-2 veckorna då den skulle vara bra vid diarré och försöker nu fasa tillbaka det gamla torrfodret Applaws sakta. Är det bättre att ta bort torrfodret helt och bara köra på blötmat med tanke på deras magar innan man går över till BARF? (Får han bara torrisar så lägger han fina korvar, men så fort man lägger till något…lös direkt!)

När man väl fasar över är jag också livrädd för att överdosa levern. Hur räknar man ut hur mycket man ska ge? För man måste väl ge rå lever också när man fasar över så de inte får för lite A-vitamin?

Har även räknat ut att den ena ska få ungefär 260 gram om dagen… Låter det rimligt för en 5 månaders 3,7 kg hane? Har räknat på 7% då 3 låter väldigt lite för en växande unge.

Det ÄLSKAR verkligen rått kött så det finns nog ingen som skulle bli mer glad över att få denna lyx varje dag än katterna själva 😃

Annons:
Fenix_Chicci
2013-10-29 19:55
#1

Jag skulle nog ha börjat med att fasa in blötmaten tills de bajsar bra på det och sen börjat lägga till rått i små mängder och försiktigt trappa upp. 

Det där med levern är faktiskt inte så petnoga. Jag var också rädd för att överdosera i början, men så länge man håller sig runt 5-10% så är det lagom. Katter behöver generellt sätt lite mer lever än hundar så runt 8% kanske är lagom. Ger du lammlever räcker det med 5%.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Caifig
2013-10-30 00:25
#2

Ah okej, tack!

Jag gjorde en liten fuling idag och gav dem små, små bitar hjärta/lever/köttbit med ben för att se om de ens tycker om det… Och peppar peppar ingen diarré än! De har faktiskt inte varit på toa alls, vet inte om det är bra eller dåligt!!!!

Skriker efter mer gör dem i alla fall… Så nått positivt får man väl hitta 😃

Upp till toppen
Annons: