Barf för en nybörjare...hjälp
Hej!
Ger i nuläget min hund färskfoder, köttiga ben och vissa dagar rött kött (istället för färskfodret).
Är nyfiken och sugen på detta med att BARFA helt, men vet inte riktigt hur jag ska bära mig åt.
Hon väger 7 kg, och ska väl ha 2-3% av sin kroppsvikt. Hur mycket kött respektivet inälvor, muskler, etc ska hon ha? Helt, för mig, förvirrande att räkna ut sådant..
Tack på förhand :D

Så mycket vet jag också, eftersom hon får den mängden i färskfoder också 😃 Är mer hur mycket av allt ska hon ha, i de där 140 grammen… klurigt detta!
köttiga ben: 84g
Kött: 42g
Inälvor: 14g
Sedan är de individuellt också så klart men utifrån "mallen" de flesta använder så är detta måtten. Även + grönsaker om du väljer att ge de :)

okej! Och då väger jag bara med vanlig hushållsvåg precis som med färskfoder?
Alltså om jag delar upp på två måltider så ska köttiga benen jag väljer att ge vid frukost väga 42 g, köttdelarna 21 etc?
Ska de inte ha muskler också? Eller räknas det in till köttet?
#5 Alltså muskler är kött.
Du bör nog läsa på en del innan du börjar barfa så du har koll! :)

oj, jag missuppfattade! det räknas såklart in till kött, tex hjärta. förlåt :D

Ja självklart, det är därför jag skriver här ;) måste göras endel research först såklart!
:)

Nuuu är jag med på det där med hur många gram av respektive "enhet", eller vad man ska kalla det. Lite trött i bollen av allt läsande!
Men får nog fortsätta med färskfoder ett tag till, och lära mig massor om BARF under tiden!
/ pratar med mig själv hehe

Ja läs på om BARF och det är jättebra att du frågar. Sen gäller det inte att hunden får exakt mängd vid varje utfodringstillfälle. Du kan tex ge (84gr) köttiga ben på morgonen och kött+inälvor (42+14gram) på kvällen. Eller så ger du det fördelat på en vecka, då kanske du ger kött och ben varje dag men inälvor kanske serveras vid 4 mål i veckan. Så allt måste inte vara kombinerat i samma måltid. Sen gäller det att variera så du ger minst 3, gärna fler, olika sorters djurslag varje vecka. Ju mer variation desto bättre. Sen måste hunden ha lever också, och det är ca 5%, och absolut inte för mycket, som hunden ska ha och det är då en del av inälvorna, ca hälften.
Fortsätt du ett tag till med färskfoder, men läs gärna på och ställ gärna frågor här om BARF så kan du börja testa att ge lite rått kött då och då. Tex ge lite kycklingvingar, något köttigt ben, lite inälvor osv. Hunden måste också lära sig att äta det. Sålänge du ger färskfoder som grund och bara då och då ger rått kött och inälvor och sånt så kan det inte bli så himla fel, men läs på och våga fråga.
Medarbetare på westernridning.ifokus