Kalkon / Kykling Taurin
Hej
jag är mest på sidan Norsk Skogkatt i Fokus annas, och har uppfödning av Norsk Skogkatt.
Jag jobbar med ekologisk odling och vi avlar även på Får. Med andra ord mat / näring / hälsa etc är mycket viktigt här hemma för oss och våra djur. Har läst en hel del om BARF.
Men nu till min fråga kan ni hjälpa mig med att hitta uppgifter om taurin i fågelkött, särskild kalkon. Jag vet ju att det finns först och främst i hjärta. Men nu är jag lite konfunderat efter att ha läst olika källor på nätet och i böcker. Finns det inget taurin alls i fågel muskelköttet eller är det bara så låg att det inte räcker till för en katt?
Någon som har , eller vet var man kan hitta några analyser om kalkonkött? Sen varierar ju såklart innhålet från parti till parti men tänkte mest på en storleksordning.
www.torplyktan.se
Jodå, det finns taurin i fågel också. Halterna kan variera beroende på vilken del man analyserar. Kalkon innehåller i genomsnitt 932 mg taurin/kg och kyckling 996 mg/kg.
Det ljusa köttet innehåller i regel mindre taurin så ger man mycket fågel är det viktigt att man ger kött från hela fågeln (eller mer av det mörka köttet).
Du kan hitta taurinanalyser här.

Tack so mycket för snabbt och bra svar!
Just det jag ville veta, tack! Ska kolla och läsa länken under helgen nu.
Än så länge äter katterna torrfoder och BARF liknade blötfoder, men just kalkon är alla helt galen i ;-) . Så det känns lättast att börja med rå kalkon :-)
www.torplyktan.se