Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 2945 ggr
IngridSvensson
2013-10-02, 20:47

Lite råd av någon kunnig tack.

Har en norsk lundehundvalp här hemma på 12 veckor.
Har länge funderat på om barf skulle vara någonting för honom.
Han har en genetisk sjukdom och det är IL. Det är en sjukdom kopplat till immunförsvaret. Den bryter ut hos 1 av 10 hundar och 30 % dör av den. 
IL; Intestignal Lymfangiectasi är ett tillstånd där lymfsystemet i kroppen och då särskilt den delen av lymfsystemet som ligger runt tarmen, inte fungerar och blockeras så att lymfa läcker från lymfådrorna och ut i tarmen och omkring liggande vävnad.

Jag har faktiskt funderat om färskfoder skulle vara någonting för honom. Torrfoder känns inte naturligt för en hund att äta. Men jag är inte alls påläst inom ämnet och min uppfödare tycker att BARFA hunden är bra, om man är påläst.

Så.. Vad behöver jag veta förutom att man inte ska ge tillagade ben?
Vilka märken är bra, hur kan hundens kost se ut under dagen och hur vänjer man hunden successivt till att äta färskfoder? Jag är nyfiken på detta och vill lära mig mer om BARF.

Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

Annons:
VildaVittra
2013-10-02, 21:01

Är du helt nybörjare så kan det vara bekvämt att börja med färskfoder för att sedan fasa in barfen allt eftersom du får koll och känsla för det. Skillnaden hälsomässigt mellan färskfoder och barf är marginell.

En ört jag ger en av mina hundar som har en annan sjukdom kopplat till  immunförsvaret är brännässla. Finns att köpa torkad om du inte hittar någon ute längre.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

IngridSvensson
2013-10-02, 21:25

Okej, vad exakt är skillnaden mellan barf och färskfoder?
Kanske ska börja med färskfoder isf iom att jag är nybörjare.
Det finns ett hunddagis här där jag bor (där jag även går på valpkurs) som säljer vom og hundemat. Det är färskfoder om jag inte minns fel. Har hört att det är ett bra märke. 

Åhå, det lät intressant. Får börja ge honom lite brännässla!

Skråmyrs blogg
RegnbågeStjärnor

VildaVittra
2013-10-02, 21:38

Färskfoder är ett färdigt rått helfoder, medan barfen sätter man ihop själv. Färskfodret är malet medan man i barfen gärna ger hela stycken för hunden att gnaga på. 

En del färskfoder kan man dock återfinna spannmål i.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

IngridSvensson
2013-10-02, 22:06

Okej tack så hemskt mycket för infon! 
Spannmål låter inget vidare.. Vill ju ha så animaliskt som möjligt. 
Då får jag forska vidare här på forumet och kanske börja med att ge honom färskfoder.

Skråmyrs blogg
RegnbågeStjärnor

vallhund
2013-10-02, 22:08

För en så specifik fråga skulle jag vända mig till http://pets.groups.yahoo.com/group/K9Kitchen/ eller mer specifikt http://www.monicasegal.com/

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

CelsiusT
2013-10-03, 09:45

Vom og Hundemat är spannmålsfritt färskfoder. Färskfoder är ett färdigt helfoder som är rått, malet och innehållande allt hunden behöver. Man förvarar det i frysen och sedan tar fram den mängd hunden ska ha. Ingen direkt kunskap krävs, lika simpelt som att utfodra med torrfoder (förutom att man måste ta upp från frysen och tina färskfodret).

BARF handlar om att själv komponera ihop hundens mat. Där gäller det att ge rätt variation för att hunden ska få i sig alla vitaminer som den behöver. Och man måste hitta rätt balans för inälvor/ben/kött. Det gäller att man är påläst och har lite koll på vad man gör. Det är inte raketforskning men det krävs mer kunskap än att bara slänga fram en skopa torrfoder. BARF ger lite mer berikning då man oftast serverar större köttstycken och ben som hunden kan tugga på.

Vill man ge färskfoder för enkelhetens skull (bra om man är nybörjare) men ändå vill ge hunden lite berikning ibland så kan man köpa frysta kycklingvingar och ta fram en vinge lite då och då som man låter hunden gnaga på. 

Angående spannmålsfritt eller inte, så är det så att det är lite olika på olika hundar vad dom mår bra av. Vissa hundar mår bra av liten mängd spannmål/grönsaker för att ge tarmen något att jobba med, många som ger BARF ger grönsaker till sina hundar. Ger man endast rena animalier så kan det bli för mycket som tas upp av kroppen och därmed inte tillräckligt för tarmen att jobba med. Ungefär som att vissa hundar gärna äter upp magen och dess innehåll på sitt byte, medan andra hundar lämnar det. Hundar fäller ju i första hand vegetarianer så maginnehållet brukar ju bestå av grönt och eventuellt spannmål. Så det är inte helt onaturlig kost, men det är inget som kosten ska vara baserad på utan bara utgöra en liten del. 

Färskfoder innehåller generellt ganska lite spannmål, men vissa märken innehåller mer än andra och vissa färskfoder är helt spannmålsfria. Man får prova sig fram och se på sin hund vad den mår bra av. Hålla koll på avföringen är bästa sättet att se att hunden mår bra av maten man stoppar i den. Det ska vara liten mängd, gärna mörk, inte slemmig och inte svår för hunden att få ut.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
IngridSvensson
2013-10-03, 11:47

Tack för ditt utförliga svar! Då förstår jag skillnaden mellan färskfoder och barf. Får nog ta och börja med färskfodret och ge lite kycklingvingar. Ska de vara frysta eller råa när man ger de till hunden? Min hund ska helst inte få för mycket gluten och gluten finns i vissa spannmål har jag för mig. Men jg får nog läsa på lite angående barf.

Skråmyrs blogg
RegnbågeStjärnor

CelsiusT
2013-10-03, 12:14

Jag brukar tina maten till min hund, men han har haft lite problem med sina tänder så jag vill inte riskera att han får ont av ilningar eller så och han gillar bättre att äta tinad mat. Men det finns många som ger fryst eller halvtinat. Fråga hunden vad han gillar ;P

IngridSvensson
2013-10-03, 17:58

Okej, kan vara mer lättsmält med tinat kan jag tänka mig ! Jag får pröva ^^

Skråmyrs blogg
RegnbågeStjärnor

CelsiusT
2013-10-03, 21:37

På varma sommardagar kan det uppskattas med lite iskall kycklingvinge av många hundar, dock inte min. ;P

vallhund
2013-10-04, 01:19

#6 VoH har en sort som innehåller ris.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

IngridSvensson
2013-10-04, 09:09

Står det vad det exakt innehåller i deras korvar ? Vore bra så jag vet villa man kan undvika.

Skråmyrs blogg
RegnbågeStjärnor

CelsiusT
2013-10-04, 09:14

#11 Tack, glömde det. Dom har ju även varianter som inte är fullfoder (dvs som behöver kompletteras).

Annons:
IngridSvensson
2013-10-04, 09:18

Jaha.. Då behöver man alltså ha lite mer kunskap om man även ska ge färskfodrer? Känns lite halvdåligt av märker om man måste komplettera..

Skråmyrs blogg
RegnbågeStjärnor

CelsiusT
2013-10-04, 09:29

#14 Många företag har även produkter som inte är färdiga färskfoder - utöver det vanliga sortimentet med fullfoder. Det kan vara kycklinghalsar, knorrar, vom, lever, hjärta osv. som är tänkt att användas av BARFare som blandar produkterna med annat.

Du måste alltså ha samma kunskap som när du köper torrfoder, dvs läsa på förpackningen så att det är ett fullfoder och se så att det inte står att det behöver kompletteras. Eller förmågan att fråga personalen ;P Även torrfoder finns ju som kompletteringsfoder, så även där bör man kika på vad det är man köper innan man börjar köpa något nytt foder.

IngridSvensson
2013-10-04, 11:43

Jag är en medveten konsument, så jag läser alltid. Litar inte på de flesta företag och är alltid kritisk. Okej, men då vet jag det!

Skråmyrs blogg
RegnbågeStjärnor

Sugar Mist
2013-10-04, 18:21

Bara för att man måste komplettera till ett foder betyder inte det att fodret automatiskt blir dåligt.

-

minbebis
2013-10-04, 18:47

Vom og hundemat har en egen Facebook sida där du kan fråga frågor. Det är spannmålsfritt, förutom lamm och ris som är rekommenderas till hundar som byter från torrfoder till färskfoder och/eller äldre hundar. Många rekommenderar att tillsätta rött kött för att voh för det mesta bara har kyckling, som är vitt kött (?). Ska vara mindre järn och zink i kyckling tror jag. Sen har jag hört att för många hundar är det för mycket kalk (ben) i fodret så dom blandar ut det med något annat. Själv tycker jag fodret är bra, gillar konsistensen och allt med det. Köper 5kg korvar för 149:- Tänker ändå inte rekommendera det eftersom jag bara givit det färskfodret till min hund, men tycker det är bra och man kan ta reda på mycket om innehållet vad jag fattade det som, vilket djur kalket kommer ifrån osv. 😜

IngridSvensson
2013-10-04, 20:05

#17 nej men helst vill jag inte göra det då jag ska börja med ett färskfodrer, känns lite onödigt annars om det är så jag ska börja. #18 får följa de där! Okej. Får läsa lite på deras sida.

Skråmyrs blogg
RegnbågeStjärnor

minbebis
2013-10-04, 22:16

#19 glöm inte att det tar tid för magen att vänja sig. "Allt skit ska ut" sa någon en gång 😜 Men tar tid för bajset att bli normalt och man kanske får pröva sig fram till vad som passar just din hund. Valp fodret i Voh innehåller mindre kalk just för att en valp skulle inte ha mycket av det har jag för mig. Sen får du ta reda på hur mycket mängd valpen ska ha, hört olika överallt från 2-3% av hundens vuxna vikt och 10% av vad den ska väga. Som tur är böt jag när min var äldre så behövde inte tänka på det. Finns en BARF sida på *** också, man lär sig jätte mycket där och man kan fråga frågor till kunniga personer. Vom og hundemat är mer inriktad på deras egna foder och vill du veta om något kanske behöver rekommenderas borde du fråga dom istället, då dom säger att det inte behöver tillsättas och folk har olika åsikter. Ena av vom og hundemats sorter har innehållt sälolja eller något vilket är olagligt i EU (det är norskt) så man fick nyss reda på det och att det ska gå bort, så tror många på BARF sidan är kritiska :) Men eftersom valpen växer så se till att hitta rätt foder eftersom det är viktigt när dom växer. Och nu babblar jag på igen 😋

Redigerat av adm.

Annons:
IngridSvensson
2013-10-04, 23:50

Okej tack för din utförliga info! Tror jag börjar med nytt foder när min valp är lite äldre.. Det med sälolja lät ju inte bra. Får kika vidare.

Skråmyrs blogg
RegnbågeStjärnor

minbebis
2013-10-05, 13:12

Fråga dom på BARF sidan, kanske kan ge dig råd :)

Sugar Mist
2013-10-05, 17:11

#22 Menar du att hon ska fråga på BARF iFokus så gör hon ju redan det..?

-

IngridSvensson
2013-10-05, 17:15

#22 jag startade tråden här på barf i fokus…..

Skråmyrs blogg
RegnbågeStjärnor

minbebis
2013-10-08, 13:56

#23 vet inte om du läste det långa jag skrev ovan.

Red av adm.

minbebis
2013-10-09, 12:32

Skrev jag på något elakt sätt? :o Tror jag skrev något liknande, fast med en smiley då :P

IngridSvensson
2013-10-09, 13:07

Nää du skrev inget elakt! Blir lätt missförstånd över nätet. Speciellt när man bara läser och ser bokstäver och det finns ingen röst, tonläge eller kroppsspråk att lyssna till! :O

Skråmyrs blogg
RegnbågeStjärnor

Annons:
Upp till toppen
Annons: