Annons:
Etikett08-recept-matscheman
Läst 3284 ggr
minbebis
2013-10-04, 17:38

Min hunds "matschema"

Har gett min ett åriga tik på 26,5 kg vom og hundemat nr 33 (kyckling) i ungefär 2 månader, 500 gram om dagen. Kompletterade med Mush kött 500gram (25:-) på en vecka och standardt's fiskolja för 200:- typ. Även gett revben (35:-/kg) några gånger i veckan. Velat tillägga rött kött men tagit det lite i min takt och inte stressat men tror jag hittade en planering att kanske börja gå efter men vill höra andras åsikter så jag inte kastar mig in i något och det blir tokigt. Har bytt till Vom og hundemat nr 25 (omega 3) så ska sluta med fiskoljan tror jag. Köpte häromdagen 1800gram netto fläskben för ca 36:- och tänkte om jag kunde göra schema såhär : (Varje VoH måltid kommer innehålla något annat också.) Måndag - VoH Tisdag - Fläskben Onsdag - VoH Torsdag - VoH Fredag - Fläskben Lördag - VoH Söndag - VoH Tänker sen gå ner till varannan dag voh, varannan dag fläskben men väntar isf med det så hennes mage kan vänja sig. Men låter det som en bra idé eller kan det bli brist av annat pga att jag inte ger lever och inälvor? Har inte tillräckligt stor frys och är inte redo att börja barfa förrän kanske nästa år. Tänkte mer så hon får rött kött och hon tyckte det va skit kul att tugga i sin mat då hon sällan äter upp sina revben :) Tacksam för svar 😚

Annons:
Fenix_Chicci
2013-10-05, 13:57

Känns som att det blir väldigt mycket ben.

Jag vet faktiskt inte huruvida hunden kan få näringsbrist genom att få obalanserad mat 2 ggr i veckan. Men däremot kan hunden bli väldigt hård i magen. Fläskben är dessutom extra stoppande. 

Det är dessutom inte speciellt svårt att göra det ordentligt så det blir kompletta måltider de dagar du inte ger färskfoder.

Ca 50% av givan kan bestå av fläskbenen.
Sen 5-10% lever (man brukar utgå från 5% och sen dosera upp om man tycker det behövs) Ungnötslever brukar finnas i princip varenda mataffär. 
Och resten rent kött. (tex. nötkött som också brukar vara lätt att få tag på)

Men annars tycker jag du tänker helt rätt i att det är bra att hunden får i sig rött kött och att få tugga ben.

Och, sluta inte med fiskoljan. Omega-3 är jättebra och finns tyvärr inte i några stora mängder i VoH eftersom den innehåller odlad lax. Så det är alltid bra att ge extra.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

minbebis
2013-10-05, 16:45

Okej, började med nr 25 just så att jag kunde sluta med fiskoljan men då får det vara kvar bara att jag minskar doseringen bara. Brukar ändå variera bara att jag inte går över den dosering hennes vikt ska ha :) En sak jag inte lärt mig även om jag vet att det ska finnas med är hur viktigt det är med lever. Varför behöver dom det? :) Men annars låter det bra, var även därför jag skrev upp var tredje dag för jag märkte att det blev mycket ben och tänkte faktiskt på att blanda i annat kött också till måltiden :)

Fenix_Chicci
2013-10-05, 19:31

Lever är viktigt då det är väldigt näringsrikt, innehåller många vitaminer som hunden behöver, däribland a-vitamin som är väldigt viktigt. Ska man barfa så måste man ge lever, annars måste man ge ett vitamintillskott för att undvika brister.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: