Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 2241 ggr
Gosis12
9/20/13, 5:21 PM

[K] HelBARFA nu...

Nu har jag halvbarfat mina katter under en tid och nu tänker jag börja helBarfa.

Men jag behöver lite hjälp att finjustera min Barf plan.

Kanske lite kelp eller B-vitamin och i så fall hur mycket i denna blandning som jag räknat fram. Eller något annat. För mycket eller för lite fiskolja/E-Vitamin.

Innan jag börjar behöver jag era åsikter om denna Barfblandning. Jag vill ge det absolut optimala för ett långt och friskt liv för mina katter.

Jag har läst här och räknat och haft mej och kommit fram till följande:

1425 g Köttblandning (kyckling, lamm, nöt, gris)

570 g  Grishjärta 1 st

259 g  Ben

207 g  Ungnötslever

2,0 g Fiskolja

0,3 g E-Vit

35  g Ägggula 2 st

65  g Broccoli, laktosfri yoghurt/vispgrädde

Jag önskar att det kommer en verksam lag (inom en snar framtid) som totalförbjuder katter att vistas utomhus okastrerade och utan id-märkning. 

Annons:
VildaVittra
9/20/13, 5:41 PM
#1

Varför inte ge fiskoljan i form av en fisk? Det är ju först om du ensidigt utfodrar med fisk som det kan vara allergent.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Gosis12
9/20/13, 6:11 PM
#2

#1 Jag äter själv fiskolja istället för fisk så jag tänkte att vi kan ta av samma.

Jag önskar att det kommer en verksam lag (inom en snar framtid) som totalförbjuder katter att vistas utomhus okastrerade och utan id-märkning. 

Silvestris
9/20/13, 8:40 PM
#3

Ger du havsfisk får du naturligt upp jodhalten. Jag brukar tillsätta 340-500 mcg jod till 1 kg mat beroende på om jag ger fisk eller inte (mina katter brukar få lax en gång i veckan).

Gosis12
9/20/13, 9:39 PM
#4

Om jag ger lax en gång i veckan behöver de jod de andra dagarna då eller räcker laxJoden för hela veckan?

Jag önskar att det kommer en verksam lag (inom en snar framtid) som totalförbjuder katter att vistas utomhus okastrerade och utan id-märkning. 

Gosis12
9/20/13, 9:54 PM
#5

Den dagen som jag ger lax. Hur många % lax ska den dagen bestå av?

Jag önskar att det kommer en verksam lag (inom en snar framtid) som totalförbjuder katter att vistas utomhus okastrerade och utan id-märkning. 

Silvestris
9/21/13, 12:11 AM
#6

#4

Ja, det behöver fortfarande tillsättas jod. Det är inte viktigt hur många % lax du ger den dag du ger lax. Det viktiga är hur det ser ut över en längre tid tex. över en vecka. Mina katter äter ca 150 g mat/dag uppdelat på 3 måltider. Det innebär att (räknat på en katt) en laxmåltid ger 50 g lax/vecka. Totalt äter katten 1050 g mat på en vecka och laxen utgör då 50/1050=ca 5% av det totala matintaget, över en vecka.

Annons:
Gosis12
9/22/13, 7:14 PM
#7

Tack för informationen.

Nu ska jag sätta mej och räkna igen… får köpa lite jod och lax då oxå.

Något annat som är bra att tänka på?

Jag önskar att det kommer en verksam lag (inom en snar framtid) som totalförbjuder katter att vistas utomhus okastrerade och utan id-märkning. 

Gosis12
9/26/13, 10:59 AM
#8

2 frågor till.

1. Nu när jag ska ge lax en gång i veckan, vilken lax är bäst om man tänker på gifthalten och omega 3 halten. Det finns ju hel ishavs-lax och lax-fiéer i portionsbitar mm. 

2. När jag ger lax en gång i veckan kan jag fortsätta att ge fiskolja och E-vitamin de andra dagarna och i vilka mängder då?

Jag önskar att det kommer en verksam lag (inom en snar framtid) som totalförbjuder katter att vistas utomhus okastrerade och utan id-märkning. 

VildaVittra
9/26/13, 11:14 AM
#9

Här har du en lista på omega 3-halten i olika fisksorter, för det finns ju i fler fisksorter än lax (mört står inte med, men är en bra källa till omega 3): http://www.omega-3.se/fryst-fisk.html

Personligen ger jag inga tillskott alls, utan ser till att variera mycket istället.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Gosis12
9/26/13, 12:14 PM
#10

Det var en bra lista. Tack så mycket.

Jag önskar att det kommer en verksam lag (inom en snar framtid) som totalförbjuder katter att vistas utomhus okastrerade och utan id-märkning. 

Gosis12
9/28/13, 8:56 PM
#11

Nu har jag gjort en blandning där jag utgått från en hel kyckling.

Jag har malt allt i en köttkvarn och blandat ihop.

Om detta är en bra röra så gör jag en ny när denna tagit slut.

Jag vill bara först kolla med er här vad ni tror innan jag gör en ny röra.

Jag har kollat efter fisk men inte hittat någon bra ännu.

Jag har tänkt alternera denna kycklingröra med en kött och benmjölsröra varannan gång. Funderar då på hur mycket benmjöl jag ska ta till den mängden matFunderar.

Så här blev min kycklingröra som jag gjorde idag:

383  g kycklingben

894  g kycklingkött

1185 g kött o fettblandning (gris, lamm, nöt)

302  g ungnötslever

832  g grishjärta (2 st)

76   g äggula (4 st)

100  g broccoli

600 mg E-vitamin

4    g Fiskolja

1,8 mg Jod (8 st kelptabletter)

De har fri tillgång till mat. Jag fyller på när de ätit upp.

Utöver denna röra får de lite godsaker ibland som tex några slickar laktosfri vispgrädde o yoghurt.

NU råd och kommentarer🙂

Jag önskar att det kommer en verksam lag (inom en snar framtid) som totalförbjuder katter att vistas utomhus okastrerade och utan id-märkning. 

Gosis12
9/30/13, 1:26 PM
#12

Funderar på om Joden ligger lite högt…någon som vet?

Jag önskar att det kommer en verksam lag (inom en snar framtid) som totalförbjuder katter att vistas utomhus okastrerade och utan id-märkning. 

Gosis12
9/30/13, 1:34 PM
#13

Eller kanske lågt🤔nu snurrar det🤦‍♂️ måste nog ta en paus i läsandet😂

Jag önskar att det kommer en verksam lag (inom en snar framtid) som totalförbjuder katter att vistas utomhus okastrerade och utan id-märkning. 

Annons:
Silvestris
9/30/13, 3:38 PM
#14

#13

Är det Lindroos Kelp du använder? I sådana fall kan det nog vara lagom, eventuellt lite lågt. Jag brukar ligga på 4 tabletter/1 kg mat. Det hänger ju på matens naturliga jodhalt.

Gosis12
10/1/13, 9:10 PM
#15

#14 

Det är Great Earth Kelp från hälsokost.

De innehåller 225 mikrogram Jod/tablett.

Vad ligger Lindroos Kelp på för styrka?

Jag önskar att det kommer en verksam lag (inom en snar framtid) som totalförbjuder katter att vistas utomhus okastrerade och utan id-märkning. 

Silvestris
10/1/13, 9:16 PM
#16

#15

Lindroos ligger på 85 mcg/tablett så jag ger ca 340 mcg/kg mat. Du ligger lite över det vilket är helt okej.

Gosis12
10/1/13, 9:38 PM
#17

#16

Tack, då fortsätter jag såhär då.

Jag önskar att det kommer en verksam lag (inom en snar framtid) som totalförbjuder katter att vistas utomhus okastrerade och utan id-märkning. 

Upp till toppen
Annons: