Annons:
Etikett03-katt
Läst 1665 ggr
Dorkiis
9/27/13, 7:43 PM

[K] Hjälp tack!

Hej!

Jag har ett problem och tänkte att det här var ett bra ställe att vända sig till. Jag har en katt med leverinflammation och detta gör att hon tappar aptiten och inte vill äta något. vi har tid hos veterinären nästa fredag och hon går på kortison men det tar ett tag innan den högre dosen kortison kickar in så för tillfället får jag sitta och truga min katt och försöka få henne att äta något alls! hon vill inte ha räkor, torrfoder (provar 4 sorter), blötmat (provat alla märken i mataffären + några ut veterinärsortimentet) MEN upptäckte idag till min förtjusning att hon äter kycklinghjärta som en galning!

Men jag inser ju att bara äta kycklinghjärta i en vecka inte kan vara så bra för henne eftersom de knappast innehåller allt hon behöver. så till frågan: vad behöver jag "tillsätta" till dessa hjärtan för att hon ska få i sig rimlig mängd av det hon behöver? 

Tacksam för hjälp!

Annons:
Heffipeffi
9/27/13, 8:59 PM
#1

Jag skulle ge henne det hon vill äta. Tror inte hon hinner få några bristsjukdomar på en ve.

Sarah-S
9/29/13, 2:05 PM
#2

För att få en komplett sammansatt måltid behöver du även ben och mer muskelkött samt lite lever

Ett grundrecept jag använder mig av med benmjöl ser ut som följande

1 kg muskelkött
350gr hjärta
50-100gr lever
100gr "övrigt" (jag brukar ge mer hjärta som övrigt)
4 äggulor
9gr kalcium (1msk benmjöl = 1,5gr kalcium)

Jag köper Standardts Benmjöl på nätet eller i zooaffären

Men på en vecka borde det inte uppstå några bristsjukdomar, men du kan absolut börja ge henne alla möjliga olika råa köttbitar
Mina älskar grytbitar, kycklingvinge, kycklingmage, köttfärs, skinkstek mm mm 

Lycka till och hoppas din katt svarar på behandlingen

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Silvestris
9/30/13, 10:08 AM
#3

Det hänger ju lite på om du bar vill ge den här maten tillfälligt eller permanent. Handlar det bara om en kortare period kan det räcka med att komplettera med Aptus multicat. Vill du ge BARF under en längre tid behöver du ge mer varierad mat i stil med Sarah-S recept.

Upp till toppen
Annons: